Nu kära vänner behöver jag har en del kloka råd inför att bli av med det sista klockan sex öh-et... Sonen sover jättebra fram tills omkring klockan sex, då han går över till oroligare sömn, och börjar låta i sömnen. Ibland låter det som om han försöker få till lite gråt - då ramsar jag - och han går tillbaka till pust/stånk/stön -öhande... Så tyst är det ju inte, så jag ligger ju vaken. Har varit inne hos honom för att titta om han ligger konstigt/bökat av sig täcket men nej, det handlar det inte om. Jag tror ju att det är fortfarande schemat som spökar...
Så som det är nu, har jag föst hans sovpass framåt, så nu sover han:
07.00 upp
09.00-10.30
12.15-13.00
14.30-16.30
Problemet nu med detta är, att det fortfarande blir 16h ](*,).
Först försökte jag korta ner eftermiddagspasset till 1,5h, men han var myyycket grinig och trött när jag tog upp honom, och det höll i sig länge... Då fick jag oftast också lägga in en 20-minutare vid fem. Fick rådet här att låta honom sova färdigt vid fyra istället - dvs förlänga 1,5h-luren till 2h. Det funkade jättefint, men: då är vi tillbaka vid 16h sömn
Tanken nu är att försöka hålla honom vaken hela vägen till tre, och återgå till 1,5h-pass. Orolig bara för att jag då får tillbaka en grinig son på eftermiddagen som är jättetrött!
Hugo har alltid haft svårt att hålla sig vaken hela två timmar, det är först nu när han är fyra månader som det går något sånär bra. Att hålla honom vaken från 10.30 - 12.30 tex är en omöjlighet. För att lyckas med 10.30-12.15 får jag verkligen jobba den där sista kvarten...
Så alltså: vad råder ni mig till? Att senarelägga nattningen och låta honom sova 11h-natt är också no-go, eftersom han formligen stupar i säng vid sju...