Nu är det bara klockan sex öhandet som kvarst&arin

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Nu är det bara klockan sex öhandet som kvarst&arin

Inlägg av Gäst »

Go'morgon!

Nu kära vänner behöver jag har en del kloka råd inför att bli av med det sista klockan sex öh-et... Sonen sover jättebra fram tills omkring klockan sex, då han går över till oroligare sömn, och börjar låta i sömnen. Ibland låter det som om han försöker få till lite gråt - då ramsar jag - och han går tillbaka till pust/stånk/stön -öhande... Så tyst är det ju inte, så jag ligger ju vaken. Har varit inne hos honom för att titta om han ligger konstigt/bökat av sig täcket men nej, det handlar det inte om. Jag tror ju att det är fortfarande schemat som spökar...

Så som det är nu, har jag föst hans sovpass framåt, så nu sover han:

07.00 upp

09.00-10.30

12.15-13.00

14.30-16.30

Problemet nu med detta är, att det fortfarande blir 16h ](*,).

Först försökte jag korta ner eftermiddagspasset till 1,5h, men han var myyycket grinig och trött när jag tog upp honom, och det höll i sig länge... Då fick jag oftast också lägga in en 20-minutare vid fem. Fick rådet här att låta honom sova färdigt vid fyra istället - dvs förlänga 1,5h-luren till 2h. Det funkade jättefint, men: då är vi tillbaka vid 16h sömn :roll:
Tanken nu är att försöka hålla honom vaken hela vägen till tre, och återgå till 1,5h-pass. Orolig bara för att jag då får tillbaka en grinig son på eftermiddagen som är jättetrött!
Hugo har alltid haft svårt att hålla sig vaken hela två timmar, det är först nu när han är fyra månader som det går något sånär bra. Att hålla honom vaken från 10.30 - 12.30 tex är en omöjlighet. För att lyckas med 10.30-12.15 får jag verkligen jobba den där sista kvarten... :wink:

Så alltså: vad råder ni mig till? Att senarelägga nattningen och låta honom sova 11h-natt är också no-go, eftersom han formligen stupar i säng vid sju...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Imorse hade han oförskämdheten att skratta åt mitt ramsande, varpå han fortsatte med joller... helt klarvaken alltså! :shock:
Jag vet, jag vet: han skall ha förutsättningarna, och de har han! Joller och skratt från hans rum är helt OK det är det där brummandet/öhandet/nästan gråtet/gnället som håller mig på helspänn, vilket kan bli jobbigt i längden...

Tips, någon?
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Hej :P

Det kan ju vara så att det faktum, att han sover 16 timmar/dygn gör att han faktiskt är utsövd kl 06.00
Om du tycker att dagslurarna funkar bra som dom är nu och sonen verkar nöjd och belåten kanske kl 06.00 kan bli "morgon" i stället?
I och för sig förstår jag om du tycker att det är väl tidigt, vi har morgon 06.00 och jag kan nog tycka att det är liiite tidigt ibland :sleep:
Ett tips i så fall, är att ha ensamlek i spjälsängen då 1/2 timma eller 1 timma.
Gå upp och säg godmorgon, gosa lite och byt blöja, tänd lampan och tilldela några riktigt spännande leksaker och gå tillbaka och vakna till i lugn och ro i din egen säng (ganska skönt faktiskt :P )
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag måste erkänna att jag har tänkt på detta... men jag tror inte han klarar att var vaken från 06.00 -09.00. Jag kämpar på kvällen med 2,5h vakenpass...

Men: ensamleken! Hitintills har jag gjort så, att han har fått sitt babygym efter frukost/dagkläder i vilken jag har hängt lite diverse spännande saker att hugga efter... Detta har han fått ägna sig åt i 25 minuter. Sedan på eftermiddagen har han ensamlek i sängen - jag har precis infört det i förra veckan, så än så länge är det bara en kvart... Vill förlänga nu till 20 min, och morgonens pass till 30. Men detta är ett sidospår! Skulle han klara ensamlek på morgonen innan frukost?

Hhm... får tänka lite nu tor jag.

Tack Mamma L! :)
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Hej :P

I princip skulle det väl bli samma sak som nu, om du gjorde morgon kl 06.00, eftersom han ändå inte sover efter kl 06.00 (i alla fall inte någon riktig sömn)

Och det klart, det kanske är lite svårt att klara en hel timme ensamlek utan mat på morgonen :? ...tänkte inte på det...en halvtimme är nog max då....

En annan variant är kanske att ge det ännu mera tid, kanske somnar han om och sover till kl 07.00 om du är lite envis med att inte göra morgon förrrän då? det kanske tar sin lilla tid?som det gjort med vargtimmen för oss :roll:

Jadu, det är inte helt lätt att få alla bitarna på plats (men en ganska kul utmaning tycker jag :P )
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"