Frågor inför kurningsstart!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Helenius

En vecka gått

Inlägg av Helenius »

En hel vecka har gått.
Ella har sovit hela natten igen från 8-8 i natt. Hon gnydde till 2 ggr hörde jag men behövde inte gå in.
Igår natt sov vi i vårt(/hennes) rum för svärföräldrarna var här och sov i vardagsrummet. Man hörde då lite mer hur hon ändrade ställning några gånger och en gång när hon ställde sej och skrek fick jag gå ut, öppna dörren och ramsa, stänga och sen smyga mej in igen. Tyvärr tror jag hon hör oss utanför skynkena men hon måste ju vänja sej vid det. Skynkena för spjälsängen gör ändå att hon har sin egna lilla värld där inne.
Vi önskar dock sååå att vi hade en 3a så hon hade fått sitt eget rum! (Någon som har en 3a till oss i Göteborg? :lol: )

Hon har börjat vakna 10 i 8 två dagar. Vi har då gjort vakningsproceduren trots att hon vaknade och småskrek/gnydde lite. Svårt att få henne att somna om och sen efter bara någon minut få väcka henne igen vid den tiden. Hon har ju sovit hela nätter så gott som ändå så det funkar kanske att göra så?

Nu somnade hon för första gången i sin vagn själv med bara lite vagning och jag gick där ifrån med ramsa. Hon gäspade några gånger hörde jag och sen somnade hon. Äntligen!

Tack för alla goda råd ni ger och stöttning! Vi är fortfarande chockade över resultatet med så glada!! :heart:
Helenius
Helenius

En vecka gått!

Inlägg av Helenius »

En hel vecka har gått.
Ella har sovit hela natten igen från 8-8 i natt. Hon gnydde till 2 ggr hörde jag men behövde inte gå in.
Igår natt sov vi i vårt(/hennes) rum för svärföräldrarna var här och sov i vardagsrummet. Man hörde då lite mer hur hon ändrade ställning några gånger och en gång när hon ställde sej och skrek fick jag gå ut, öppna dörren och ramsa, stänga och sen smyga mej in igen. Tyvärr tror jag hon hör oss utanför skynkena men hon måste ju vänja sej vid det. Skynkena för spjälsängen gör ändå att hon har sin egna lilla värld där inne.
Vi önskar dock sååå att vi hade en 3a så hon hade fått sitt eget rum! (Någon som har en 3a till oss i Göteborg? :lol: )

Hon har börjat vakna 10 i 8 två dagar. Vi har då gjort vakningsproceduren trots att hon vaknade och småskrek/gnydde lite. Svårt att få henne att somna om och sen efter bara någon minut få väcka henne igen vid den tiden. Hon har ju sovit hela nätter så gott som ändå så det funkar kanske att göra så?

Nu somnade hon för första gången i sin vagn själv med bara lite vagning och jag gick där ifrån med ramsa. Hon gäspade några gånger hörde jag och sen somnade hon. Äntligen!

Tack för alla goda råd ni ger och stöttning! Vi är fortfarande chockade över resultatet med så glada!! :heart:
Helenius
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vilken jobb ni har gjort, pris och beröm! Ta hand om det ni nu uppnått och kom ihåg att shn är en process och dom allra minsta detaljerna kan man få slipa på ett tag men dom sätter sig dom med!

Gratulerar till en framtid med långa sköna nätter!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

:thumbsup:
:sleep:

/kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Heja Ella, mamma och pappa =D> \:D/ =D>
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Helenius

Litet bakslag

Inlägg av Helenius »

Jag tror jag fick ett litet bakslag precis vid nattningen. Hon krånglade så oerhört att jag knappt kunde få henne att ligga så jag kunde buffa en liten kortis innan ramsa och ut. Hon bara grät och grät. Jag fick buffa lite på sidan och sen ramsa ut...men allt följdes sen av höga skrik. Jag fick gå in och lägga henne till rätta igen och ramsa. Sen ramsa typ 5gånger till för hon var i upplösningstillstånd där inne. Ibland tystnade hon på ramsan ibland började hon om igen med värsta skriket och frågorna. Nu sitter jag här och hör henne småskrika ibland..50 min har gått av nattningen...puhh.

Vi har de senaste kvällarna inte fått henne att skratta särskilt till spjälsängen. Hon fattar vad som väntar när vi närmar oss sängen och då sätter sej skrattet i halsen på henne och hon blir arg och ledsen. Men hon har ändå somnat själv sen trots några skrik efter 5-10min. Men idag blev hon grymt ledsen och tiden slår rekord!55min ser jag har gått nu.

Ska man gå in och rätta till och buffa så här sent i kuren om hon skriker och frågar länge vid nattningen?
Ska man ramsa oftare i dörren om hon inte somnar vid nattningen?
Om hon vaknar upp mycket i natt, bör jag vara där och ramsa direkt i dörren?
Gaa...Nu gäller det att keep up the spirit! :lol:
Helenius
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej.

Hur har det gått för er?
Vi har de senaste kvällarna inte fått henne att skratta särskilt till spjälsängen. Hon fattar vad som väntar när vi närmar oss sängen och då sätter sej skrattet i halsen på henne och hon blir arg och ledsen.
Hur är det med självklarheten hos er?
Sen tycker jag inte att det är huvudsaken att hon gapskrattar hela tiden utan att man strävar efter att hon är glad iallafall.Ibland så kommer det bakslag,men dom gångerna får man vara extra noga med attityden och inte bli osäker.
Ska man gå in och rätta till och buffa så här sent i kuren om hon skriker och frågar länge vid nattningen?
Första hand,ramsa och om det mot förmodan inte hjälper så får man gå in och hjälpa till så man inte fastnar i gråt.
Ska man ramsa oftare i dörren om hon inte somnar vid nattningen?
Ledset gråt-ramsa
Gnöl och mutter-låt vara :wink:
Om hon vaknar upp mycket i natt, bör jag vara där och ramsa direkt i dörren?
Ja,som innan.
Ledset gråt-ramsa
Gnöl och mutter-låt vara.

/kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Helenius

Det har gått bra

Inlägg av Helenius »

Det har gått bra igen. Igår tog nattningen 3minuter.Något mutter kan komma ifrån hennes säng men vi behöver nästan aldrig ramsa eller iallafall inte mer än en gång per natt. Allt funkar bra även på dagarna, även om jag kanske vagnar lite för länge innan hon somnar då. Men räcker med någon/några minuter jämfört med förr.
Igår åt hon dessutom kanon-mycket och var riktigt glad och nöjd hela dagen! Så en seger på den fronten också!

Nu tar jag ett uppehåll i skrivandet. Om något oförutsett händer då dyker jag in här igen.

Men tack alla ni som hjälpt oss igenom denna 1,5 veckan! Ella sover, jag sover och pappa sover..hela natten! :heart:
Helenius
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej

Vilka underbara nyheter :D

Det är inte ovanligt med att man får ett bakslag som ni fick för någon kväll sedan.Är man bara som vanligt och visar hur det ska vara så försvinner dom,precis som ni märkte.

Ella sover, jag sover och pappa sover..hela natten!
:thumbsup: :sleep: :sleep: :sleep:

/kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"