Jag heter Kattis och har två underbara söner. Theo, 3,5 år började sova hela nätter av sej själv när han var två månader och har fortsatt med det. Isak snart 4 månader är av en annan karaktär.
Vi har regelbundna dagar och rutiner. Läggningen går enkelt, han somnar själv i egen säng. Oftast med napp, men allt oftare utan. Trots detta vaknar han en miljon gånger på natten. Han äter inte förrän 4-5-tiden, men vaknar alltså ofta innan dess. Får nappen och somnar oftast om, ibland behövs lite buffande. Den senaste veckan har han bara sovit med 45-60-minuters intervall, så här kan vi ju bara inte ha det!?
Jag lägger stor skuld på nappen. Även om han somnar utan behöver han den för att somna om. Nu läser jag sova hela natten-boken och planerar att köra kuren om en månad, för då är min man ledig i fem dagar. Har alltså inte läst hela boken ännu så jag ber om ursäkt om jag ställer frågor som besvaras i boken.
Eftersom jag gillar rutiner och att saker sker på bestämda tider så tilltalar Annas idéer mej. Isak kommer lätt till ro med vagning och buffning, så jag tror att kuren passar oss.
Jag funderar på att göra ett dags-schema redan nu. Kommer det att gynna oss, eller är det bättre att köra alla förändringar på en gång, när vi kör kuren? Jag funderar också på tumsugande. Isak stoppar ibland in tummen när han inte får nappen. Jag har inget emot det, men "stör" det kuren på något sätt?
Isak sover dåligt även dagtid. Om vagnen inte rör sej sover han bara halvtyimmar. Det innebär att jag vagnar och vagnar och vagnar. Då kan han sova länge. Gör jag honom en björntjänst som vänjer honom vid att vagnen ska röra sej???
Till sist: Vad är bäst, vagning eller buffning? Jag tror att Isak lugnas snabbast i vagnen, men kanske är det bättre att köra med spjälsängen från början?
Han kommer att vara ganska precis 5 månader när vi kurar. Jag nästan längtar. Men jag måste läsa på mycket först och det är ju förstås bra om vi väntar tills vi båda är lediga några dagar.
Ibland blir jag frustrerad, för jag förstår inte varför han sover så kass. Vi gör ju allt enligt "regelboken". Fasta rutiner, somna själv osv. Men det är säkert nappen som stör mycket. Ångrar att jag började med den, men han var så skrikig i början att vi ständigt hade lillfingret i munnen på honom... Jaja, nu är det som det är.
Ha det bra alla! Kram Kattis
Hej alla!
Hej Kattis
Jag tror att du har rätt i både det där med att nappen stör och att vagnen måste vara i rörelse för att killen ska sova.
Det är ju så att de små vill ju gärna att förutsättningarna ska vara de samma som när de somnade, för att kunna komma till ro och somna om igen.
M a o om man har vagnen i rörelse när de somnar, vaknar de till när sömnen blir lättare och kräver då att vagnen ska röra på sig för att kunna somna om.
Detsamma gäller ju nappen
Jag håller helt med om att fasta rutiner är det bästa, både för oss föräldrar och för barnen, de får ju en enorm trygghet.
och en annan vet vart man ska lägga krutet, så att säga.
Jag tycker att du gör helt rätt i att vänta tills ni är lediga båda två i några dagar, man kan verkligen behöva vara två för att avlasta varandra under själva kuren och då hinner du ju läsa på tills ögonen blöder innan oxå
Vi genomförde kuren för drygt 1 1/2 månad sedan och har nu en 5 månaders kille som somnar kl 19.00, glad, i sin egen säng, somnar utan protester på dagarna och sover långa härliga pass utan avbrott, varje dag
Det enda som behöver finslipas, är tidiga mornarna, då han kan ha lite svårt att somna om. Jag vet precis vad som krävs för att komma till rätta även med det men inväntar precis som du ett tillfälle då vi är lediga båda två
Ett tips är oxå att bombardera med frågor här på forumet, man får alltid jättebra tips och peppning
Lycka till!
Jag tror att du har rätt i både det där med att nappen stör och att vagnen måste vara i rörelse för att killen ska sova.
Det är ju så att de små vill ju gärna att förutsättningarna ska vara de samma som när de somnade, för att kunna komma till ro och somna om igen.
M a o om man har vagnen i rörelse när de somnar, vaknar de till när sömnen blir lättare och kräver då att vagnen ska röra på sig för att kunna somna om.
Detsamma gäller ju nappen
Jag håller helt med om att fasta rutiner är det bästa, både för oss föräldrar och för barnen, de får ju en enorm trygghet.
Jag tycker att du gör helt rätt i att vänta tills ni är lediga båda två i några dagar, man kan verkligen behöva vara två för att avlasta varandra under själva kuren och då hinner du ju läsa på tills ögonen blöder innan oxå
Vi genomförde kuren för drygt 1 1/2 månad sedan och har nu en 5 månaders kille som somnar kl 19.00, glad, i sin egen säng, somnar utan protester på dagarna och sover långa härliga pass utan avbrott, varje dag
Det enda som behöver finslipas, är tidiga mornarna, då han kan ha lite svårt att somna om. Jag vet precis vad som krävs för att komma till rätta även med det men inväntar precis som du ett tillfälle då vi är lediga båda två
Ett tips är oxå att bombardera med frågor här på forumet, man får alltid jättebra tips och peppning
Lycka till!
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05