AP/NF! Jag är förbannad.

Samtalsforum med barnen i fokus
Annelie H

Inlägg av Annelie H »

Hittade det det här angående likheter mellan 5mm och AW... http://www.annawahlgren.com/extra/skrika.htm Suskiv, checka det innan du jämför likheterna.
MVH Annelie H
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
Hege

Inlägg av Hege »

Jeg venter også på fakta etter de spörsmålene Anna reiste i septemberkrönikan. Spesiellt det om at barn blir bedre motorisk og at hjernen utvikles optimalt ved NF.
Jeg vil påstå at det er det motsatte som skjer, og at de naturmenneskene det stadig henvises til som sköter sine barn på den (eneste) naturlige måten faktisk har stått utviklingsmessig stille de siste tusener av år. Om hjernene deres er så optimalt utviklet, hvorfor er de av de mest primitive vi kjenner til?
And watch this: Jeg kommer til å bli beskyldt for rasisme etter dette innlegget.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Mot bakgrunden av Joruns och AP/NF:s påstående att barn utvecklas bättre motoriskt ju mer de bärs - ett påstående jag förgäves efterlyst belägg
för - tänker jag på eskimåerna, som ju av naturliga skäl bär sina barn på ryggen i princip tills barnen kan gå själva.

Är det inte så, Hege, att eskimåerna är ett av dessa folk som inte utvecklats till någon större förändring eller i princip någon förändring alls, på många hundra, kanske tusen, år :?: De har t ex inget skriftspråk :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hege

Inlägg av Hege »

Njaa, nu är det jo så at eskimobebisar får krypa en hel del, det blir ju varmt och skönt inne i igloene, och dom kryper på sälpälsar som ligger där.

Men nån som inte får kypa alls, för at det är livsfarligt att låta dom gjöra så (sedan det inte finns nåt golv för dom att krypa på) er bebisarna till buskmennen i Kalahari-ökenen och Xingu indianen i Braziliens djungel. Där bor man i hydder utan golv, hydderna står rakt på marken, och det är inte ovanligt att det finns skorpioner och giftspindlar där nere på jordgolvet. Man kan altså inta låta bebisar krypa på det sortens golv. Så man bär dom i... just det, sjalar (som värsta AP-föräldern) tills dom kan gå själva.

Hos dessa buskmenn och indianer har inte utvecklingen hatt lika stor fart som hos oss, så att säga. Dom har ingen högere civilation. Inget skriftspråk, och en mycket enkel konst. Och dom kan inte konvergere med ögonen.

Att konvergere med ögonen är det man gör med ögonen när man skal titta på det som finns rätt framför nästippen. Om du holder upp ditt pekfinger rätt foran näsan och så skal titta på fingeret, så måste du kunne bringa ögonen samman, som om du gör en visuell triangel, högra ögon + vänstra ögon + fingeret bildar en triangel. Om man inte bildar denna triangel, så ser man inte fingeret tydligt. Man ser kanske TVÅ fingrar, och man ser lite suddigt. Om man nu sträcker på armen, så att fingeret kommer 50 cm bort från ögonen och försökar se fingeret utan att bilda denna triangel, så ser man fortfarande två fingrar. Om man nu ber maken som sitter två meter bort hålla upp sitt finger, så går det derimot bra att se den utan att man konvergerer med ögonen.
Så altså, du skulle kunna se en fågel på himlen utan problem, eller et djur som springer 50 meter i från dig. Busk-mennen är goda jägare, dom ser utmärkt på långt håll.

Men försök att skriva ett innlägg på forumet utan att konvergera, bilda denna triangel med ögonen. Försök läsa något. Försök göra VAD SOM HÄLST som kräver syn innanför 50 cm från ögonen utan att bilda denna triangel. Det går inget vidare, för det man ser är suddigt och dubbelt. Det blir iallafall svårt att bilda något skriftspråk.

Bebisar utvecklar sin konvergering rundt ett års ålder. Om man försöker låta en bebis titta på ett pekfinger som man sakta rör mot mellanrummet mellan bebisens ögon, och bebisen följer denna finger med ögonen, så ser man att på ett gett håll så glider bebisens ögon ut åt sidan. Bebisen klarar inte bilda triangelen på helt nära håll.
Teorien är att det er bebisens kravling och kryping som koordinerar hjärnhalvorna, som igen koordinerar ögonen sånn at man til slut är i stand till att konvergerer perfekt. Teorien är att bebisar måste krypa för att kunna konvergera. Teorien är att bebisar som inte får krypa, och krypa mycket går miste om nåt vesentligt i sin neurologiska utveckling.

Nu är det här bara en teori, det här om att det krävs golv för att det skal kunna bildas en högere civilisation, det är inget jag kan bevisa på något sätt. Glenn Doman har varit hos dessa buskmenn och indianer och konstaterat at inga av dessa stammers medlemmer kan konvergere. Han har ochså varit hos eskimoer, och hittat att dom kan konvergere. Från detta lar han nu alla barn som är på IAHP's programmer krypa det tyget håller för att hjärnan skal organiseras och för att barnen skal fixa sin konvergering. Nestan inga barn med skador i hjärnan kan konvergere. Hos IAHP låter man barn och undommar med dyslexi också krypa. Gissa vad som sker med dom barnen efter ett tag?

Att bäre sitt barn i sjal hela tiden utvecklar nog säkert något hos barnet, men at det skulle avstedkomma en optimal utveckling av hjärnan...det får den tro på som vill. På samma sätt som man står fritt att tro eller inte tro på det jag nyss skrev. Men hos oss går en litan flicka rundt. Då hon var fyra år kröp hon ned för trottoarkanten. Hon såg inte om den var hög eller jättehög eller låg. Men hon tog inga risker, och kröp ner. Hennes konvergering var urkass. I dag, efter kryping som tilsvarar avståndet mellan Göteborg och Stockholm, så er hennes konvergering hur fin som helst.

I störste ödmjukhet hänvisar jag till februarikrönikan om hur viktig det är att barn får ligga på mage. Det är ju inte säkert att det stämmer alt det jag säger her, men tänk om det gör det...?
Hege

Inlägg av Hege »

Nu håller denna tråden på att falla ut, men själv om det inte har kommit något svar på mitt sista innlägg, så har denna tråd lästs mer enn 300 gånger sedan jag skrev om konvergeringen.
Jag undrar lite på vem det är som läser...
Og jag blir så trött Bild på att varje gång Anna kommer med fakta, och gärna med fakta som hon VILL memöts på, då blir det tyst som i graven, och vi intresserade sittande kvar utan att ha blivit klokare.
Och för Anna måste det jo kännas så här: Bild
Jag väntar i allefall i spänning på om frågorna / kursiverna i septemberkrönikan någon gång kommer att besvaras, eller om dom i det hele tatt kan besvaras på dokumenterad sätt. Jag tror jo inte det, men roar mig i mellantiden med nya smilies som jag har hittat. Bild
Lenamari

Inlägg av Lenamari »

Ditt inlägg var otroligt intressant, har just läst det för första gången. Några egentliga kommentarer kan jag inte komma med eftersom detta ju handlar om forskning och slutsatser av densamma. Men vansinnigt intressant var det, har aldrig hört nåt liknande! Jag är helt förstummad!
Själv bar jag aldrig med bärsjal, men i Babybjörnsele, eftersom jag tyckte vagn var bökigt och opraktiskt (i skogen inte minst!) och min flicka tyckte vagn var UTRIST, man såg ju inget! Hon låg i stort sett aldrig i vagn. Bars istället, vänd framåt (vänd inåt vägrade hon sitta, då bara vrålade hon! Återigen för att hon ju inget såg då!)
Så jag har ju inte burit istället för att låta henne vara på golvet. Och hon (5 år nu) har alltid varit den i barnagängen som haft den mest otroliga balans, detta får vi alltid kommentarer om, även bland dagmammor och förskolelärare. Hon går balansgång så man svindlar, rider jättebra på ponny (jättebra rytmkänsla från första ridturen) mm mm. Hennes finmotorik i fingrarna hara också alltid varit nåt extra. Så själva bärandet, istället för vagnåkande, har nog tillochmed gjort henne gott. Men bärande istf golvkrypande måste jag säga att jag tvivlar lite på, inte minst efter ditt inlägg. Man kan ju ha barnet nära sig ändå. Det var faktiskt en av de saker jag använde vagnen till -jag proppade upp henne i vagnen och lät henne sitta invid t.ex. diskbänken medan jag lagade mat, så hon fick vara med.
Hege

Inlägg av Hege »

Jag får lite peppar för det här med att å bära i sjal skulle vara fel. Så jag tar tilfället i akt och klargör lite om jag har uttrykt mig klumpigt tidigare: Jag menar INTE att det er fel att bära barnet i sjal eller armar eller vad det nu är, jag bar själv när det var nödvendigt, och jag trillade i vagn. Jag menar att det er fel att bära barnet HELA TIDEN, som et slags "way of living" för att det fratar barnet möjligheten att röra sig fritt. Och självklart menar jag inte att barnet skal krypa utomhus som transport, det är det också någon som får för sig.

Krypandet er viktigt, och inntryck från sinnen är jätteviktigt, så att sitta framåtvänd i vagn och Babybjörn, samt att få sitta brevid (eller i) diskhon er utmärkta eksempel på hur man ger sitt barn sådanna inntryck.

Nyfikna barn tar sig fram och undersöker allt möjligt, och dom användar hjärnan varje gång dom gör det. Och en hjärna son används, den växer på samma sätt som en muskel som används. För varje kryptag barnet gör, så används hjärnan och sinnen: Man känner golvet under händer och knän, olika tryck utövas mot golvet, man er tvungna titta dit man skal, och titta ner på golvet undervägs så att man inte kryper på något (konvergering används och tränas upp). Man övar krypandet i korsmönster som är med på att koordinera hjärnhalvorna, man utöver plan och strategi (från tanke till handling) och när man väl kommer fram undersökas det spännande objektet med syn (hur ser det ut), taktilt (hur känns den mot handen och hur känns den mot tungan), med hörselen (kommer det ljud om man skakar eller nyper). Jo mer barnet får göra detta FRITT, jo mer används hjärnan, jo mer växer och utvecklas hjärnan och ju fortare går barnet framåt i sin utveckling.

Jag menar fortfarande att å bli buren HELA TIDEN inte kan främja optimal utveckling av hjärnan, men at ohindrat rörelse från man föds kan göra det.

Jätteroligt att höra om din dotter. Det er aldrig fel att utvecklas snabbare enn genomsnittsbarnet, det tyder heller på en snabbare hjärnväxt och optimal hjärnutveckling. Och roligt att du tycker detta är intressant. För mig finn det inte nånting jag tycker är mer intressant enn detta.
br

Inlägg av br »

Hege, jag tycker också att ditt inlägg var väldigt intressant!

Det har kännts så naturligt att låta barnen kravla runt fritt på golvet (och uppför bokhyllorna och köksbordet och diskbänken puh!) för att upptäcka världen påsitt sätt.

Väntar också på svar på de frågor som Anna ställt! Någon måste väl veta?
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Och jag kan bara hålla med Hege

Inlägg av Gäst »

Jag som precis varit på kurs och fått lära mig HUR viktigt det är att krypa och åla!
Jag vågar knappt tänka tanken ut på vad det gjort med Gyrils utveckling att hon
-dels blev tvingad att ligga på rygg både som nyfödd, då hon hade en massa sladdar fästa på bröstkorgen och dels 6 månader efter hjärtoperationen

-dels råkat ut för inkompetent dagispersonal som satte henne på golvet, helt utan stimulas.

Tack och lov så finns det ju nåt som heter "catch-up" fenomenet; att de kan ta igen.

Men varför vill man utsätta ett barn för att behöva ta igen om det inte är nödvändigt?
J och Å

Inlägg av J och Å »

Väntar också på svar, på det kursiverade. Jag har t o m ställt frågan till henne på hennes eget forum.
Och fick detta svar:
http://forum.naraforaldrar.se/viewtopic ... 8&start=15
läs även detta :twisted:
http://forum.naraforaldrar.se/viewtopic.php?t=137

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
br

Inlägg av br »

lyfter upp tråden, det är många som läser,
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Kotten

Inlägg av Kotten »

:!: Det här börjar likna diskussionerna på andra (AFF mm) forum! :!: Skillnaden på detta forumet och andra har alltid varit (tycker jag) att man här diskuterar saker och ting med respekt för varandra och inga barnsliga personliga påhopp, behåll det så snälla ni!
Kramar
Ung mamma (20) till flicka f?dd mars 03
J och Å

Inlägg av J och Å »

Håller med dig kotten om att här diskuteras sakfrågan. Så min lilla undran är, vad ligger de barnsliga personliga påhoppen då det ställs en konkret fråga. Särskilt då frågan ställs just pga att vi vill veta vad som menas.

Men vi får väl antagligen nöja oss med det som kommit, då personen i fråga verkar tappat intresset för just sakfrågan, som förövrigt personen själv drog igång på detta forum.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Hege

Inlägg av Hege »

Flera enn 2000 har värt inom denna tråden nu!
Kotten

Inlägg av Kotten »

Hum ber om ursäkt även om det är lite sent nu :wink:
Missade förstås att det fanns två sidor på tråden och skrev det om personliga påhopp efter att tallo och LO/ tyckte något och någon annan skrev "och vad menar du tallo med..." i alla fall tyckte jag att det började låta som andra forum men jag hade fel :lol: det var ju bra...ska kolla bättre om det finns två sidor nästa gång :wink: :oops:
Ung mamma (20) till flicka f?dd mars 03
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"