Vagnproblem!

Skriv svar
LillyBus

Vagnproblem!

Inlägg av LillyBus »

Hej!!

Jag kurade min dotter Lilly för ca 2,5 mån sedan och nu sover vi för det mesta riktigt gott.

Lillys sov-schema ser ut som följande:
06.30 Godmorgon
08.30-09.15 sova 45min
12.30-14.30 sova 2h
19.00 Godnatt.

Sedan jag kurade så sover Lilly bäst hemma i sin egen säng, vagnen har inte funkat lika bra. Detta har väl inte varit ett så stort problem förrens nu när vädret börjar bli strålande och jag inte vill att vi bara skall vara hemma hela dagarna utan att vi ska kunna vara iväg ute. Oavsett om hon somnar i stillastående vagn eller i rullande vagn sover hon som mest 40 min (oftast mellan 20-30 min) Detta blir ett problem om vi vll vara borta hela dagen och hon ska sova 2h men endast sover 20 min :!: Som ni kanske förstår blir resten av dagen ganska jobbig för henne, ibland får hon ta sig en 5 min senare på em om hon vill men det är sällan hon gör det, hon är trött som få men vägrar sova.

Nu har problem även hemma dykt upp efter en vecka med mycke aktiviteter varpå hon har fått sova i vagn på dagarna vilket då såklart gjort att hon inte sover som hon ska. Nu funkar inte läggningarna hemma heller och för varje dag blir det värre :cry: Igår blev det som värst då hon inte somnade alls på sin fm-lur utan skrek och var ledsen igenom hela trots ramsa och tillslut buffning + solfjäder... (vilket jag inte behövt ta till sedan kur-veckan). Idag är det samma visa...hon har inte somnat och om 5 min är det dax att gå upp :cry: Jag tror ju att dessa problem har att göra med att hennes sömn har blivit så galen denna vecka...

Någon som har tips på vad jag ska göra med vagnen :?: (blir ju lite tråkigt om vi ska va tvungna o sitta hemma hela sommaren för att passa hennes sovtider i hennes säng...
Kan det vara läge att ändra schemat på någe vis :?:

Tack på förhand!!

/Malin o Lilly
Lilly 2008-08-30 Kurstart 1/3-09
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Hur gàr det nu?

Du har lite för mycket sömn pà schemat. Nu behöver hon ca.14 timmar sömn
(om jag räknat rätt sà är hon 9 mànader och ni har 14 timmar och en kvart sömn pà schemat).
Du kan dra ner den första luren till en 20 minutare, sà kanske hon blir trött nog för en lànglur ute i vagnen.

Det kan vara lite krànligt att fà dem att sova i vagnen när de inte är vana.
Du kan ramsa medan du gàr i bestämd takt. Och passa pà att hon inte ser sà mycket roligt.
Làt henne ocksà utforska själv när ni är ute, när hon inte ska sova. Gà, krypa, klättra, röra och smaka.

Kanske nàgon annan har bra vagn tips...
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej!

När min lilla skrutta skulle vänja sig vid att sova långlur i vagnen körde jag en liten minikur under ett par dagar.

Jag lade en luftgenomsläpplig filt (Svartfärgad "Landstinget hål-filt") över sufletten och de första dagarna så lade jag henne tillrätta i vagnen, drog några tag och ramsade iväg. Sedan var jag kvick som en vessla när hon gjorde tecken på uppvak, och drog vagnen snabbt och ramsade igen. Så höll jag på tills lurtiden var slut. Fast besluten att hon SKULLE somna om. Efter tre dagar, samma procedur fast utan att dra vagnen i två dagar, bara ramsa alltså. Därefter lät jag henne försöka ta hand om sitt eget omsomnande.

(Jag hade svårt att hitta en "självklar attityd" hemma, med grannar runt omkring som naturligtvis undrade varför i hela fridens namn jag inte tog upp det stackars skrikande barnet... så jag gick ut i skogen :roll: och tog med mig en bra bok Hittade ett toppen ställe och där satt jag i min ensamhet och ramsade som en tok och drog i vagnen... :lol: )

Idag vaknar hon nästan alltid till i några millisekunder i 45 minuters skarven, men 99 ggr av 100 somnar hon om igen med hjälp av ramsa eller skak i vagnen. Eller av sig själv :wink: !

Lycka till!
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Underbart att läsa cecgus, du må tro att jag drog på munnen :) Den där grannvargen känner vi nog alla till tror jag - jag brukar säga att de ska trunta i grannarna men varför inte ge rådet "Dra ut i skogen!" :lol: :lol: :lol:

Men för att spinna vidare på de goda råden, så finns det ju faktiskt småfolk som inte trivs i vagn. Konstigt nog :lol: De upplever den kanske för trång? Ett alternativ kan vara att låta dem sova utomhus fast i resesäng. Det finns många som kör med det. Jag gjorde det också ett tag med min äldsta då hon fick för sig att leka ångvält i vagnen och jag var rädd att den skulle braka ihop. Som ett alternativ bara :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
LillyBus

Inlägg av LillyBus »

Hej!!

Har varit borta ett tag därför inte kunnat läsa era svar. Här är det fortfarande inte poppis att sova i vagn men hemma i sängen går det utmärkt att sova :D Har prövat dra ner lite på sovandet men Lilly blir då alldeles för trött under dagen (tror inte problemet är med för mycket sömn eftersom hon gladeligen sover alla sina timmar om hon bara får sova hemma i sin säng).

Kanske en liten minikur kan hjälpa, hon brukar alltid få sova med skynke för och jag brukar försöka få henne att somna om men lyckas sällan... Jag tror faktiskt det är så att min lilla tös inte alls gillar att sova i vagn för att det är för trångt :roll: (Hon vill ha mycket plats och byter ofta ställning när hon sover) Vi får nog helt enkelt leva med att det blir lite upp o ner dom dagar vi är iväg :wink:

Tack för att ni tog er tid att svara!

/Malin o Lilly
Lilly 2008-08-30 Kurstart 1/3-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag gjorde som så att korta luren fick han i vagn, och långa i säng. En nog så god kompromiss. De allra flesta anpassar sig ju till när barnet sover en gång per dag, och det blir inte SÅ svårt. Jag hade ofta med resesängen när vi var iväg, precis som Sagalinda skriver. Aldrig ute dock, men en gång på café! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"