4 veckors flicka -nattmål bort?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Erifre! :D

Grattis till vändingen! Det är ett stort steg! :idea: :wink:
erifre skrev: Förstår att all skit som skrivs om AW och detta forum tar mycket energi av er. Jag tänker mycket på er! Jag, min man och vår lilla larv är så tacksamma för att ni finns :heart: Kram :heart:
Tack för dina snälla ord om forumet. Det värmer!

Ang schemafrågorna så skulle jag nog satsa på 12-timmarsnatt direkt (varför inte nu, på studs :?:) och gröt + ersättning också. Och så ge det nån vecka eller två och se om hon börjar verka o-hungrig vid 4-målet. (Eller vid frukosten, så gjorde min Bebbo, som åt med god aptit mitt i natten men inte var hungrig på morgonen sedan :!:) Märker du ingen skillnad kan du ju ändå vagna bort nattmålet sedan, men det är ju lättare ifall barnet själv visar att hon är redo.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
erifre

Inlägg av erifre »

Då satsar jag på 12 timmar på en gång :)

Nu när jag läser ditt svar så inser jag att hon är inte så hungrig kl 7. Jag måste alltid väcka henne då för att ge mat. Ibland när jag varit lite extra trött har jag väckt henne kl 7 och sedan har vi legat i stora sängen och myst (jag har småsovit och hon pratat med taklampan... :oops: ). Då har hon inte fått mat förrän halv 8 och inte ens då har hon varit riktigt hungrig.
Estris

Flicka 090209
chokladkaninen

Bra! Berätta hur det går sedan. :D

Både Johannaw och ElinN har fina stories om hur de tog bort nattmålen vid ung den åldern i slutet av sina långa trådar. Läs dem om du orkar!
ElinN

Inlägg av ElinN »

...fast jag tog faktiskt inte bort nattmålet förrän vid 6 månader! :D
erifre

Inlägg av erifre »

Vart hittar jag Johannaw och ElinN trådar?

ElinN; fanns det någon speciell anledning till att du väntade till 6 mån ålder?
Estris

Flicka 090209
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
erifre

Inlägg av erifre »

Tack TorsMamma! Oj, vad mycket intressant läsning. Tur att Lilla larven somnar redan kl 19 så att jag kan ägna kvällarna åt att läsa :wink:

Kom på att jag glömt att ramsa, måste läsa in mig på det :)
Estris

Flicka 090209
erifre

Inlägg av erifre »

Nu måste jag fråga lite om ramsan. Har läst det som står i BB och Sova-hela-natten boken om ramsan men jag känner mig lite osäker....vi kör ju ingen kur och då ska jag väl införa ramsan "baklänges".

Så här ser våra kvällar ut:
18.30 nattblöja och pyjamas på! Hon älskar att ligga på skötbordet och sprattla, så vi låter det ta lång tid. Pratar om dagen som varit, försöker få till lite skratt :)
18.45 Nattslurk
19.00 Lägger henne på rygg i sängen. Leker lite titt-ut med snuttetrasan för att få till ett sista leende. Lämnar henne så, ibland (typ 1 gång av 10) somnar hon så och då går jag in och vänder henne på mage. Annars väntar jag tills hennes joller övergår till irriterade frågor och då går jag in och vänder henne till mage. Lägger tillrätta, backar bort från sängen och väntar tills jag tror att hon nästan sover, då ramsar jag ganska tyst samtidigt som jag backar ut från rummet. Är det rätt???

Ibland när jag vänt henne på mage måste jag buffa lite för att hon ska komma till ro, ska jag då avsluta buffandet med ramsan? Eller ska jag även då vänta tills hon nästan sover. Vi har kört ramsan 2 kvällar.
Estris

Flicka 090209
chokladkaninen

Hej Eifre! :D

Hon är så stor att du kan införa ramsan vilken väg du vill! :lol: Det låter jättebra som du gör, det viktiga är att ramsan får sista ordet. Så ramsa alltid ut ur rummet när du har lagt, lagt till rätta eller buffat. Och nu när du har givit ramsan ett par dagar kan du ramsa x 4 vid insomningsstrul/uppvak och se vad du får för reaktion (så avvakta lite så att inte ramsan börjar betyda "mamma kommer och buffar alldeles strax" :wink:) och bara buffa vid kris. Det kommer att sätta sig jättesnabbt, bara du är hyggligt konsekvent. :D
indra

Inlägg av indra »

Och jag gör så att jag busar och gör skrattet till god natten utanför rummet, sen in i mörkt rum, åker flygplan ned i sängen på mage, tillrättaläggande och sen kör jag ramsan rättså högt så fort jag öppnat dörren ut från rummet. Hon brukar ligga och gruffa lite o i bland smågråta någon enstaka gång ..
Har inte testat ramsa vid uppvaknande på natten än, men det ska testas..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
erifre

Inlägg av erifre »

Jag måste verkligen tänka på att inte buffa mer än i nödfall, tror att jag ibland gör det utan att det egentligen behövs :oops:

I går kväll glömde jag att ställa klockan på ringning kl 4. Kl 6.05 vaknade larven, jag blev bokstavligt talat tagen på sängen så jag tog upp henne på en gång och gav mat utan att försöka söva om henne :roll: La ner henne i sängen igen efter mat, ny blöja och mat. Hon somnade om direkt och jag väckte henne sedan kl 7. :shock: Så nu är det väl bara att haka på och försöka vagna bort 4-målet.

Vilka blöjor klarar förresten av en 12-timmars natt?
Estris

Flicka 090209
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, grattis, ni kommer nog få till den där 12 timmarsnatten perfekt tror jag

Jag har kört med Pampers BAby dry, en storlek för stor och det har fungerat klockrent på min son hela tiden. Det som inte funkat för oss är byxblöjor så det har vi inte använt nämnvärt alls. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
erifre

Inlägg av erifre »

Familjen jublar \:D/ Lilla larven har sovit från 19-07, inte ett pip har vi hört från henne =D>

Jag vågar knappt tro att det är sant. Är det verkligen så här enkelt eller är det som folk säger "ni har haft tur som fått en så snäll flicka..." ? Det är klart att jag förstår att det kommer att bli nätter med knorr och när hon frågar oss om hon verkligen ska sova, men det kommer vi att kunna hantera för vi vet hur vi ska göra. Jag trodde att de första månaderna med en baby skulle vara mycket jobbigare, men det är ju bara roligt!! (ja,visst har jag varit trött och förvirrad ibland) Till och med vår kontakt på BVC var förvånad och tyckte att det var "fantastiskt" att en 3 månaders baby sov 8 timmar i sträck. Och vad är vårt knep? Vi har använt oss av Standardmodellen! Så enkelt och så självklart :)

Trevlig midsommar på er!! :heart:
Estris

Flicka 090209
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt! GRATTIS till den hela natten \:D/ :sleep:
erifre skrev:Det är klart att jag förstår att det kommer att bli nätter med knorr och när hon frågar oss om hon verkligen ska sova, men det kommer vi att kunna hantera för vi vet hur vi ska göra.
Vilken säkerhet ni har byggt upp!

Glad midsommar!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
erifre

Inlägg av erifre »

Vi har hamnat i en period med lite trassel på morgonsidan. Mellan kl 5-6 vaknar hon, ligger nöjd i sin sängen och försöker spana på oss. Eftersom hon inte gråter eller skriker vet jag inte vilken tid hon vaknat, hon kan ju legat där ett tag innan jag vaknar. Det tar någonstans mellan 2-20 minuter att söva om henne. Sen sover hon fram till kl 7. För ca en vecka sedan la vi om hennes sovpass på dagen för vi tänkte att hon kanske sov för mycket. Nu sover hon 45-1,5-45. (Tidigare 45-2-45) Den enda skillnaden blev att hon är ganska trött innan sista vila.

Ska jag fortsätta med 45-1,5-45, eller tycker ni att det blir för lite?
Estris

Flicka 090209
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"