"HalvKura" 3-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
susanne med O

"HalvKura" 3-åring

Inlägg av susanne med O »

Hej

Min dotter är 3år, hon har aldrig blivit kurad eftersom hon började sova hela nätter själv från 2månaders ålder :D

Nu kan hon däremot vakna lite för tidigt, hon har slutat med nattblöja så ibland vill hon ju kissa, men det är ju så klart helt ok.

Men sen kan hon vakna kl:06 och vill komma upp, hon har slutat med spjälsäng för ca 1år sen. Vi har inga planer på att ta in den igen, utan vill mer ändra på hennes sömn så gott det går.
Tänkte börja med väckarklocka till henne också. Som ska ringa kl :07, då lillebror (som är nykurad) ska vakna.

Hon brukar lägga sig kl 19 och somnar oftast innan kl 19.30

Hon går på dagis 15h/v fördelat på 3 dagar. Hon sover inte middag längre men efter en dagisdag kan hon vila lite i soffan.

Ska vi kanske införa sovstund i stället på "dagisdagarna"? Men hemma då.

Lite tips och råd tas gärna emot.

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och grattis till nykurad lillebror. :D

Väckarklocka är jättebra att införa. Hon kommer att lära sig att det är morgon först när den ringer.

Se över hur mörkt det är på morgonkvisten i rummet. Det är lätt att glömma att det blir rätt mycket ljusare mycket tidigare nu. Mörklägg ordentligt så att hon inte tror att det är morgon när hon vaknar vid 06.

Vad det gäller dagvila så befinner sig många barn i en övergångsperiod i den åldern. Vissa dagar sover de och andra inte. Det brukar funka bra. Känner ni att hon är trött de dagar hon är på dagis så låt henne sova en stund när hon är där. Det brukar räcka med 20 eller 45 minuter.
En del barn vilar bara med att lyssna på t ex cd-saga och sover aldrig. Det varierar en del när de slutar med dagvila men jag personligen tycker man kan erbjuda det de dagar det verkar behövas.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
susanne med O

Hej

Jag har inte mörklagt i hennes rum riktigt, hon har mörkläggnings gardin men den sipprar in lite på sidorna.

Grejen är den att vi har nyss lyckas övertala henne att sluta med nattlampa, tanken är ju att lillebror ska flytta in till henne senare.
Hon har vaknat 2 nätter och kommit in till mig och sagt att det är mörkt, jag har bara följt med henne till sängen igen men INTE tänt lampan, hon har köpt det :)
Så jag tänkte vänta nån dag till innan jag fixar det riktigt mörkt i hennes rum. bra, dåligt ?

Angående att sova på dagen, idag fick hon sova ca 20min men då tar det längre tid för henne att somna på kvällen...
Tyckte jag läste nånstanns att "sömn föder sömn" Gäller det kanske bara yngre barn? Verkar inte stämma på henne???

Susanne
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Susanne!
susanne med O skrev:Så jag tänkte vänta nån dag till innan jag fixar det riktigt mörkt i hennes rum. bra, dåligt ?
Känns det bra för dig är det bra! Oftast har inte barnen några problem med alla förändringar på ett bräde, men föräldrarna kan behöva ta lite i taget. Hur du än gör så är jag säker på att tösen tycker det är okej!

Mina barn har alla slutat sova middag innan de fyllt tre, men visst finns det några som vill ha och behöver en stunds lur. Jag har dragit in dagluren när det blir som du beskriver: problem att somna på kvällen och tidiga morgnar. Första tiden har de sovit kanske var tredje dag, men efter nån vecka har de ställt om sig.
Så jo, jag tror nog att det är rätt av er att ta bort dagvilan!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Tänkte bara säga att är det hyfsat mörkt duger det kanske. Mina barn har inte kolsvart i rummet. Det är så Karl ser pottan. De sover bra så. Tror inte du behöver göra mer än insistera vänligt men bestämt på väckarklockan. :idea: Vi har också väckarklockan.
susanne med O

Hej

Här hemma har det hänt saker :D

Dottern sover nu till klockan ringer kl 07, :D då skuttar hon upp och väcker lillebror (som numera sover i hennes rum)

Trodde verkligen inte att det skulle fungera så bra som det gjort.
Ren magi :lol:

Går lika bra att lägga henne kl 19 även om hon sovit en stund i bilen nån enstaka gång.

Tack för all hjälp !!!

Susanne
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D

Underbart!

Tack snälla du för härlig rapport, vårda nu ömt ert fina resultat och mjut!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "