Hej, nu närmar det sig att vi ska få en tvåa, och denna gången ska vi göra "rätt" från början! Och då jag såg pappan kolla barnvagnar på blocket, kan jag förstå att jag måste få svar på lite praktiska frågor innan jag kan släppa lös honom där igen!
Så följande vill jag ha lite feedback på:
Hur länge brukar bebis sova i vagn inne, innan den kan börja sova i spjälsäng?
Går det att vagna barnvagn med svängbara framhjul, eller är det opraktisk?
Hur länge rekommenderas det att man använder andningslarm?
Hur "gammalt" andningslarm vågar man köpa begagnat?
Får andningslarmets platta plats i en mjuklift till kombivagn?
Tacksam för kommentarer!
Några praktiska frågor
Några praktiska frågor
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
-
father of sons
Hej!
Våra barn har sovit i vagn de första månaderna.
Spjälsäng kan de sova i från start om så.
Ang. svängbara hjulen: ingen aning.
Andningslarmet använde vi första året (sen kom nästa nyföding).
Våra tre barn har haft samma larm.
Plattan får säkert plats, men tänk på att larmet inte är säkert utomhus - eller vagn i rullning.
-
susanneethel
Re: Några praktiska frågor
Hur länge brukar bebis sova i vagn inne, innan den kan börja sova i spjälsäng?
Det finns nog inget brukar. Liv har legat i vagn emellanåt, mest vid lurarna på dagen. Hon har legat i spjälsäng på natten från början. Ibland låg hon i vagnen också men det blev så fuktigt i den. Kolla under madrassen om du kommer ha larmplatta i vagnen, det blev massor med kondens under våran, larmplattan var helt tät och det fanns ingen plats på sidan heller. Är det så behövs det vädras efter varje lur.
Tror det går att låsa hjulen på en del såna vagnar. Annars är det nog inte så smidigt att vagna.
Upp till 11 månader har jag läst. Vi tog bort det vid 9 månader.
Tillverkarna rekommenderar endast att använda det till ett barn. Vi har haft ett begagnat. Det funkade felfritt.
Vi hade ett babysense II och det fick precis plats i Emmaljunga liggvagnen. Botten under plattan ska vara hård för att det ska fungera rätt. Tror inte mjuklift blir så bra till det. Det finns larm med mindre plattor, har haft ett sånt till Karl. Det var sämre än Babysense för det tappade kontakten med Karl ganska ofta. Tror stora plattor är bra för funktionen.
Det finns nog inget brukar. Liv har legat i vagn emellanåt, mest vid lurarna på dagen. Hon har legat i spjälsäng på natten från början. Ibland låg hon i vagnen också men det blev så fuktigt i den. Kolla under madrassen om du kommer ha larmplatta i vagnen, det blev massor med kondens under våran, larmplattan var helt tät och det fanns ingen plats på sidan heller. Är det så behövs det vädras efter varje lur.
Tror det går att låsa hjulen på en del såna vagnar. Annars är det nog inte så smidigt att vagna.
Upp till 11 månader har jag läst. Vi tog bort det vid 9 månader.
Tillverkarna rekommenderar endast att använda det till ett barn. Vi har haft ett begagnat. Det funkade felfritt.
Vi hade ett babysense II och det fick precis plats i Emmaljunga liggvagnen. Botten under plattan ska vara hård för att det ska fungera rätt. Tror inte mjuklift blir så bra till det. Det finns larm med mindre plattor, har haft ett sånt till Karl. Det var sämre än Babysense för det tappade kontakten med Karl ganska ofta. Tror stora plattor är bra för funktionen.
Hej och tack så mycket för alla svar! Jag kan se att jag lyckats göra 2 trådar, och fått svar i båda.. Hoppsan.
Vi har en 3 år gammal kombivagn, men den drar snett, så jag önskar mig en ny vagn, och därför funderar jag vad som skulle vara smartast att skaffa.. Att satsa på en stor liggvagn att ha inne, och ha den gamla kombin med mjuklift ute på turer, eller ha den gamla kombin inne och köpa en smidigare vagn till promenader. Vi bor i storstad, en trappa upp, så vagnen kan inte användas både ute och inne. Och mjukliften är nödvändig för transport upp o ned i trappor här. Tänker tänker.
Andningslarm ska inte användas vid promenader, är det fortfarande säkert att låta barnet sova på mage då?
Hur funkar det att låta barnet sova i spjälsäng från början, buffar ni istället för att vagna då?
Jag är som sagt nybörjare på andningslarm, vagna inne, standard modellen (vi kurade lilla a vid 8 månader) så därav alla frågor.
Vi har en 3 år gammal kombivagn, men den drar snett, så jag önskar mig en ny vagn, och därför funderar jag vad som skulle vara smartast att skaffa.. Att satsa på en stor liggvagn att ha inne, och ha den gamla kombin med mjuklift ute på turer, eller ha den gamla kombin inne och köpa en smidigare vagn till promenader. Vi bor i storstad, en trappa upp, så vagnen kan inte användas både ute och inne. Och mjukliften är nödvändig för transport upp o ned i trappor här. Tänker tänker.
Andningslarm ska inte användas vid promenader, är det fortfarande säkert att låta barnet sova på mage då?
Hur funkar det att låta barnet sova i spjälsäng från början, buffar ni istället för att vagna då?
Jag är som sagt nybörjare på andningslarm, vagna inne, standard modellen (vi kurade lilla a vid 8 månader) så därav alla frågor.
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, jag (med facit i hand...) Hade skaffat en stor Dansk liggvagn att ha inne och på natten, MED larm.
Ute så skulle jag se till att ha en dubbelvagn där liggdelen kan bli helt Platt så de kan ligga där sen också. Så tänker jag. Ang. larm i vagn ute kan man ju ha det men man stannar lite då och då för att se att det blinkar och sen ha om de sover ute och vagnen är stilla i lite lä, man ställer ju ändå inte mitt i stormen, eller hur? Men tänk på att de kan giva fel om man har 2 barn i vagnen också, så det är lite svårt det där med garantera något med just en rörlig vagn, men bättre att HA larm än inget alls, tänker jag.
TÄnk på att köpa med minst 2 plattor till larmet.
Ute så skulle jag se till att ha en dubbelvagn där liggdelen kan bli helt Platt så de kan ligga där sen också. Så tänker jag. Ang. larm i vagn ute kan man ju ha det men man stannar lite då och då för att se att det blinkar och sen ha om de sover ute och vagnen är stilla i lite lä, man ställer ju ändå inte mitt i stormen, eller hur? Men tänk på att de kan giva fel om man har 2 barn i vagnen också, så det är lite svårt det där med garantera något med just en rörlig vagn, men bättre att HA larm än inget alls, tänker jag.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
susanneethel
Det måste du avgöra själv. Barnet kanske sover helt ok på rygg under en lur i vagnen om du känner dig osäker på magläget. Läs gärna mer om detta, är en komplicerad fråga. Sen måste du ta ett eget beslut. Mitt beslut blev att ha magläge oavsett, jag är inte speciellt orolig av mig antar jag och mina barn har inte haft några riskfaktorer förutom magläget då. Sen har de sovit väldigt bra på mage. Om jag har tagit en ökad risk där så jämnar den ut sig med att de nästan aldrig har åkt bil, det är ju verkligen livsfarligt.stora A skrev:Andningslarm ska inte användas vid promenader, är det fortfarande säkert att låta barnet sova på mage då?
Jag strök Liv på ryggen lite mjukt och ibland när hon gnölade puffade jag henne i baken med två fingrar så hon gungade. Buffa är ju mer stadigt, för lite större modell. De första tre veckorna gick det jättebra att hon somnade vid bröstet. När hon var tre veckor "krävde" hon att få somna på plats.stora A skrev: Hur funkar det att låta barnet sova i spjälsäng från början, buffar ni istället för att vagna då?
Lycka till