Vill inte göra fel den här gången

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Då så, dags för lite pladder.
Efter att ha läst Nancys tråd här inne på SoS började mina tankar fladdra :-k .

Det här med att ha blivit mamma en andra gång, det här med alla förväntningar jag hade, föreställningar om hur det skulle bli, om hur det inte skulle bli :roll: ...

Att bli mamma första gången var en Ride. Ibland en ren HellRide också ids jag säga. Det innebar så mycket, det innebar att förlora mig själv, min identitet och efter mycket ensamtid med Klimp bli ett med Klimp. Så mycket och till den milda grad att jag till slut hamnade hos BUP-psykologen.
Många var de som sa att jag ställde för höga krav på mig själv. Jag ansåg det inte då och jag anser det inte än idag att jag gjorde.

Jag gjorde det som måste göras, nämligen styra upp en vardag åt oss istället för att rymma till svärmor och förbli där, rotlös i närmare 3 månader.

Att inse att jag förlorade mig själv var en hård smäll, att samla ihop MIN identitet - Kalaskakan, gjorde ont. Samtidigt var det fascinerande, hur kan man förlora sig själv så?

Att bli mamma en andra gång nu är att skala av lager på lager utav mig själv. Jag står här med alla föreställningar raserade, för hey, den HÄR gången skulle jag ju ha lösningarna, den HÄR gången skulle jag veta vad jag skulle göra och inte göra. Den här gången skulle inte mitt barn skrika, den här gången skulle mitt barn älska att åka vagn, den här gången skulle jag inte bli fången i mitt egna hem de första månaderna. Den här gången, den här gången, den här gången...
BADDANG sa det, platt fall, inget blev som jag trodde, inga av mina lösningar passade.

Så jag skalar av lager på lager, Smulan ser till det. Jag förlorar inte mig själv, jag hittar nya delar utav mig själv dagligen. Det kostar en del tårar av frustration och det behövs en rejäl jäkla dos av självransakan. Det krävs att jag ställer en del obehagliga frågor för mig själv, det kräver att jag gör tar ett gäng okända steg.

2 månader har gått, jag har inte njutit än (trots Annas och Torsmammans idoga piskor :wink: :lol: ). Jag njuter inte så som jag trodde att njutningen skulle vara, den där "Åååh aaaah mitt vackra vackra barn vad jag äääälskar dig". Nej, min njutning består av att "Yeeeih idag skrek inte Smulan på 2 av sina 3 vakenpass", den består av "Yeeeih idag fick jag HELA dagen att funka med både henne och Klimp".

Lager på lager skalas av och jag vette katten faktiskt vad det är jag kommer att hitta längst där inne när jag är färdigavskalad.

Till er som känner er misslyckade - gör inte det! Jag har inte kommit så mycket längre jag men lite har jag kommit på.
Imorgon skall jag prata med vår underbara BVC-ssk, lätta på mitt tryck om hela den här resan. När hon frågade mig hur det var så ja, jag kände mig misslyckad som måste prata med någon igen, jag kände mig som en Miffomorsa, en morsa som inte klarar av det här.

Dock så ÄR det så det är nu. Jag är inte misslyckad, jag är förbaskat himla ny på det här.
Igen.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Åh, vad fint skrivet! :D

Du är fin! :wink: - Och tänk vad du lär dig! :roll: :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

För att vara "pladder" så var detta på alla sätt helt ljuvlig läsning :heart: Tack för att du så generöst delar med dig av dina tankar.
Kalaskakan skrev: Lager på lager skalas av och jag vette katten faktiskt vad det är jag kommer att hitta längst där inne när jag är färdigavskalad.
Oj vad du satte snurr även på mina tankar... Funderade på detta hela kvällen igår. Kom fram till att trots att jag är 37 år, mamma och antagligen kallas "vuxen" så är det på väldigt många sätt samma person inuti som för 20 år sedan.

Tack också för din berättelse om när kärleken kom. Vet man att den kommer är det ingen stress, bara att vila i nuet och bida sin tid :heart:

Kram från Nancy
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack Kalasis, nu sitter jag och fäller några fina tårar och minns hur det var när Tor var liten. Och JO, starten är tuff för många av oss. Så vet att du inte är ensam, långt ifrån faktiskt.

Jag hade EN sak som jag gjorde som jag gärna för vidare... Det är SVÅRT!

Jag tog en stund VARJE dag vid blöjbytet och tvingade mig själv att se Tor i ögonen, LÄNGE, hålla blicken LÄNGE. Ibland grät jag, ibland log jag och ibland fick jag en liiiten "Njutningskänsla". Så SE ditt barn VARJE dag! Även om du är ledsen, frustrerad, trött, och har inga lager kvar. Se den lilla blicken, strykan de har och den oförbehållna kärleken du får. Den finns där och bara väntar, jag lovar! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
malin123

Tack

Inlägg av malin123 »

Kära Kalaskakan :heart: Oj, oj, den berättelsen tog. tårar :cry:

För tio år sen satt jag själv hos BUP-psyk, efter 3 månader med Edgars "kolik". Det var i samma veva som jag öppnade kapitlet "Vardagen ur led?" i BB. Det blev en inte helt lätt kombination. Jag ville SM-frälsa BUP-psykologerna, som nog mest tyckte att jag fått fnatt. Malin som var en sån "nära" förälder, som bara hamnat i en ond cirkel. De ville inte låta sig omvändas, hur mycket jag än försäkrade att rutinerna var vår räddning.
Att bli mamma en andra gång nu är att skala av lager på lager utav mig själv. Jag står här med alla föreställningar raserade, för hey, den HÄR gången skulle jag ju ha lösningarna, den HÄR gången skulle jag veta vad jag skulle göra och inte göra. Den här gången skulle inte mitt barn skrika, den här gången skulle mitt barn älska att åka vagn, den här gången skulle jag inte bli fången i mitt egna hem de första månaderna. Den här gången, den här gången, den här gången...
BADDANG sa det, platt fall, inget blev som jag trodde, inga av mina lösningar passade.
Och då ligger det förra äventyret och filurar i ryggmärgen, för HJÄLP om det barkar åt samma håll igen :(

Det gör det nog allt inte, men visst är man just ny - igen. Tack :heart:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Oh Kalasis...det kunde varit jag som skrivit det där, alltihop faktiskt.
Kram :heart:
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:cry: :heart: = *rörd*
-Av hela mitt hjärta, tack för er respons!

...av hela mitt hjärta!

(Jag är i ärlighetens namn alldeles för rörd för att säga mer. Må låta klichéigt men det är sant. As simple as.)

:heart:!! Stort sådant.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag sitter också tårögd här av det ni skriver, orden går rakt in.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!!!!!!!!

så träffande :shock: , så fint skrivet! :D du ser så många liksom jag känner igen sig men få får ner det i skrift! snart är första halvåret över och njutningen kommer- som du vet!

fin tjej och mamma är du!

kramar från lilla mia!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Fina ni, tack för uppskattningen av mina tankar :heart:!!

Och nu till lite uppdatering
Dra mig på en släde, snacka om kringelkrok då.
Smulan the Lady får för sig de mest fantastiska sakerna, hennes senaste nyck var att återigen slåss med nappflaskan som om den vore Fienden. Så igår hade vi HELL här hemma.

Jag felsökte ju sist hon slogs så ju, och kom då på att jag hade brutit det vinnande konceptet att mata under/inom 1½ timme och gick till 1 timme. [-( very VERY VERY bad misstake så jag återgick till mat inom/under 1½ timme.

:arrow: ...tills PappaKlimp kom på det eminenta att tratta i henne hela målet inom 20 minuter :shock: :shock: :shock:
Så här satt vi igår, i Nappflaskans kamp. Jävlar vad jag grät. Jävlar vad Smulan skrek.

Jag lyckades vända trenden i natt och dagen har, Ladies and Gentlemen, varit UNDERBAR =D> !! Inte ett enda vakenpass har hon skrikit!! Vi fick alltså uppleva en perfeeeekt dag. Den andra i hennes liv. Jag sitter och är lycklig.

Vi provade att sätta schema men det brakade åt skogen, hon är för trött. Men efter några dagar nu med kvällstrassel där hon är för trött för att äta 19.30-20.00 inser jag att schema it is. Drar igång imorgon och ber en bön till Gud, Mikael och Gabriel att Den Helige Anden är med oss och så kör vi.

Ömma järngreppet har fått tas i bruk både igår kväll och idag, jag må säga att jag inte stordiggar den men efter att ha förstått att det var enda sättet att få i henne mat, för alternativet är att hon åter är för trött för att äta 01.00 och slåss järnet, för hon vaknar GARANTERAT då om hon har ätit för lite under dagen, järngreppade jag ömt och sköt således en varg till.

Jag svajade till och tänkte alldeles för mycket med mammahjärtat, vanskötte alla mina getter om dagarna och gav henne för mycket oönskad uppmärksamhet om dagslurarna varpå skarvarna har duggat tätt.
Skärpte mig idag, min attityd, mjölkade mina vanskötta stackars getter och se :arrow: Damen skötte sina småskarvar aaaalldeles själv .

Jag, moi THE Napphaterskan nr1 här på forumet fick även se mig besegrad och INSE att hon har ett stort sugbehov och har således gett henne nappen. Hon blir lugnare utav den.
=; Hon får den till insomning endast dock, sen plockas den ut. I shall not vandra the samma väg som med Klimp då den var svaret på alla hans frågor då det begav sig.

Så ja, kringelkrok har det varit, big time.
Igår, förrgår och dagen dessförrinnan - total vanmakt och mycket tårar
Idag - fullständig lycka
Ying och Yang.

Just det, PappaKlimp beger sig på jobb hemifrån i 2 veckor på fredag. Då kör vi solo vi tre, jag, Klimp och Luna.
Klarar JAG det, med allas vår liv i behåll, med a little help from my friends (Cillus har erbjudit många dates :heart:) så klarar ni er vardag också, det lovar jag!

*Tjing tjing, vi hörs*!
:heart:
Elle

Inlägg av Elle »

TACK underbara du :heart: för att du delar med dig! Du hjälper så många genom att låta oss vara med på ett hörn på er resa.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
malin123

Inlägg av malin123 »

Låter fantaastiskt, grattis :!: :heart:

Jag är himla imponerad av att du lyckas sköta dina getter så bra (och Smulan sina skarvar). Här hemma mår getterna och kossorna och de andra bebisarna nog lite tjyvens, för jag måste buffa och buffa lillemannen genom dagsoven. :? Och ändå er det schema och bara schema som funkar. Alla försök att följa bebis "vilja" leder till övertrötta skrikkvällar. Jag tror stenhårt på att schema kommer funka topp för er. :D

Flaskkrig känner man ju till, det har vi haft en del förut till kvällsslurken (som vi då skippade). Delvis kan det nog vara så som du säger, att blir det för tätt mellan målen så blir det just flaskkrig (vi har ju lite täta mål på kvällen) Men det har faktiskt funkat med lite Johanna-W-expertråd. Ömma järgreppet går ibland, men allra bäst funkar att sitta i sjalen, mamma håller lite järngrepp runt händer, och vi går på promenad genom lägenheten och tittar på allt möjligt samtidigt. Storebror får gärna förevisa senaste Lego-bygget eller så.

Kram, Malin :heart: :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:roll: :roll: :roll: kära Malin...
Oh mon Dieu om hon ändå godtog sjalen! Precis som Klimp tokratades den efter några veckor.

Vi har för den delen haft flaskkrig idag IGEN ](*,) ](*,) ](*,)
Jag vet inte riktigt vad som återstår. Sondmatning låter helt plötsligt mycket lockande.

Nästa drag är att testa ännu en flasksort, typ MAM som mer liknar nappen hon suger på.
Börjar undra om napp(helvetet) förvirrar damen.

Sången "En kulen natt" är numera vår nationaltsång vid matningar.

//Trött
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej trötta kalasis :heart:

Jag tror du är inne på rätt spår vad anbelangar nappförvirring... Härute på vischan finns inte så många butiker att välja på, och utbudet av flaskor och nappar är... litet :wink: För att inte tala om hur det var för 18 år sen med min äldste, det fanns bara "vanliga" esska, iofs kunde man välja på anatomisk och kulnapp. Så jag köpte anatomisk för den såg godare ut :lol: och så matade jag med den. Mååånga protester i början, och jag antar att OM jag hade haft hundra nappar att välja på hade jag gjort det. Såhär i efterhand tycker jag att enkelspårigheten vad gäller napperiet var bra - jag slapp ens fundera :!:

Och så har jag gjort med de efterföljande också, jag har t o m använt samma gamla flaska (men nya nappar :wink: ). Så ibland kan jag nog tycka att alla dessa val faktiskt försvårar snarare än förenklar :?

Ja, vad vill jag med det här då :lol: kanske säga att egentligen är det inte nappens märke som avgör, utan (hrmmm) attityden... Tänk på det "vanliga" inte kolla in henne när du matar, gärna gå och sjunga (fin sång ni har!) precis som om du är på väg nånstans och OM du tittar på henne så le och se ut som om allt är SÅÅÅ bra!

Lycka till och kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag kan slå mig i backen på att denna lilla flasktrasslare kommer att äääälska lite mat på sked. Lite gröt och mosad banan om ett par veckor bara, och hennes lycka är gjord! :D Så håll ut, det är övergående!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"