Strävan mot standardmodell med Ted

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
saroza
Kontakt:

Tips angående arga barn i bilen

Inlägg av saroza »

Hej!

JAg tänkte dela med mej vårt knep att fixa bilresorna med en som verkligen avskyr babyskyddet och bilresor.

Vår Ted har verkligen gallskrikit vid varje bilresa, vad man än gör. Den korta resan till affären kan vara en ren plåga, för han skriker förbrilt på färden som tar högst 5 minuter.

De gånger vi ska förflytta oss (inte då till matbutiken, men annat) så gör vi det vid sovtider och lägger honom som vanligt i vagninsatsen. då han somnat flyttar vi vagninsatsen på bakbänken och sätter fast den med säkerhetsbältet. Där får han då sova på mage som han brukar, och kan fortsätta göra det då ,man är framme.

Det finns ju nät att spänna över, så det borde inte vara ett "osäkert" sätt att förflytta dem på.

Sen när man kan köpa en större modell bilstol får man ju hoppas att han trivs bättre.

JAg har ju fått så himla mycket hjälp här på tråden, så ville dela med mej av nåt som verkar funka för oss, som tips för de som läser och för de som ska tipsa vidare till andra. :heart: :heart: :heart:

Annars bra, han äter en hel del redan förutom amningen; lunch (grönsaker+ sötpotatis med BM), fruktpure´till mellis och gröt till kvällsmål. Plommonpuré verkar vara stora favoriten och han ska minsann ha en skvätt plommonpure´på ändan av varje sked lunch och kvällsgröt. Bortskämd eller :oops: :oops:

ETT dilemma kvarstår, det är att han skriker varje gång han läggs ner för att sova fortfarande. Tyvärr. Ett strålande glatt barn blir alltid lika "lesset", synd.

Jag kämpar på att införa ramsa, än så länge har den ingen effekt.

Må så gott!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Tack saroza! :heart:

Man kan aldrig skämma bort så här små! :D :wink:

För oss tog det också lite tid för ramsan att verkligen sitta med lilla E, men det kom till slut!

KRAM
ElinN

Inlägg av ElinN »

Kika in här förresten! En hälsning till dig...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4&start=15
saroza
Kontakt:

MAt och sömn

Inlägg av saroza »

Hallååja allihopa ute i sommarregnet eller solen!

Nu tar jag gärna emot tips/förslag till ändringar vad gäller maten och sömnen.
Allt knallar på helt bra nog, ska inte skriva och klaga :D

Eftersom min lille herreman ännu äter så hjärtligt på nattmålet, så vill jag gärna att ni ger feedback ifall ni ser nåt som jag borde ändra på i mitt schema (gäller maten).

7. God morgon
-ammar direkt
-äter gröt vid 8
9-9.45 sova
-ammar direkt
-lunch ca 11 (grönsaker, potatis, sötpotatis + fruktpure´)
12-14 sova (skarvar fortfarande ALLTID efter 45 minuter, håhåjaja)
-ammar
-fruktpure´till mellis ca kl 15
16-16.45 sova
amma
-gröt ca 17.30
nattslurk (välling blandat med BM erbjuds, men han vill sällan ha. )
Ger nattslurken en stund efter att han somnat. Ibland äter han friskt trots at han inte ville ha inann han somnade, ibland tar han bara lite av slurken.

Vaknar senast vid 4 tiden och äter "ordentligt". Har ännu inte inlett "kampen" om att komma förbi nattmålet i väntan på att han sover över det själv.

Jag tycker att han äter massor för att vara knappa 4,5 månader, men visar inga tendenser på att sova förbi nattmålet. Har någon kommentarer/funderingar till matintaget under dagen??
Jag matar gärna ännu nattmål, det är ok...men hör efter ifall det finns tips på att han ännu borde få nåt mer under dagen.

(Ska kanske tillägga att inget ändras då jag pumpar ut och flaskar en hel dag, som jag gör ibland.)

Skarven på dagen.....ja ni...den e seg den.
Trodde ju nog att han med tiden skulle börja passera den..men nix.

Hursomhelst, ska inte klaga

:)

Kramar från mej!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Saroza! :D

Vad kul att det går så bra för er! :D Hur har ni det med frukosten, är han hungrig då? Min Bebbo åt fortfarande helt OK på natten i den åldern - men var måttligt intresserad av frukosten 3,5 timmar senare. Så då tänkte jag att det nog var dags ändå. Och det var det! :lol: Jag kände att jag gärna ville passa på innan han växte ur vagnen.... :roll:

Ang ditt matschema så är min spontana tanke att han verkar äta hela tiden! :shock: :lol: Kan du tänka så att du satsar på att få in ett SM-mål inom en timme, så att både mat och amning får plats? (Maten blir då omgång 1-2 och amningen omgång 3-4, eller tvärtom. Fattar du hur jag menar :?:) Då hinner hans mage vila lite mer och han hinner bli lite hungrigare till nästa mål. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Halloj,

jep, matningen sker ungefär inom en timme med undantag kvällsgröten, som ofta blir lite senare än en timme efter amning. Jag har SM-mål i tanke. Tiderna är ju inte exakta, poängen e väl att det är paus mellan amning o matning...ca 1 timme.

Ja, det kanske är dags att ta kampen med vagning snart då. Inte är han ju så förfärligt hungrig kl 7..även om han kastar sej på bröstet som en tok, men det är ju inte så stora mängder. Ska "sova några nätter" på saken...dvs artigt ta upp gossen till nattmaten...tills jag är laddad.

Vi bor tyvärr inte så "stort", bor i radhus, så jag kan inte precis flytta honom i eget rum, för att inte vakna av gnölande. Köket/vardagsrummet e ju en ide´, men det är inte så stort. Kanske storasyster får sova i vårt sovrum några nätter, så byter vi.

Tack för råd!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

så stort... så mörkt ska det ju stå om kök o vardasrum :D
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Saroza :) Instämmer med Chokladkaninen- det är verkligen super kul att läsa att det går så bra för er!

Ang. maten så är tanken att ALL mat dvs både amning och vanlig mat ska in inom 1h.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Jap, e själv lycklig att vara såhär långt på vägen med mina små solstrålar!!

Dom korta bilfärderna klarar vi även bättre av nu också. Någon längre bilfärd under semestern vågar vi inte ens tänka på :D

För att eventuellt kunna få tips av erfarna, så ska jag dela med mej att:
ramsan tycks inte ha någon inverkan ännu,
trots att jag jobbat riktigt flitigt med den, och är noggrann med att bekräftelseramsa. Tyvärr skriker han ganska mycket innan insomning,
och jag väntar ju nog på att man snart ska komma förbi det där med att "skrika sej till sömns" vid varje pass. Det är ett stort minus i allt det andra som går bra!

Sen tänkte jag höra hur göra när jag ska hjälpa honom förbi nattmålet.
Ska jag_
-avvakta lite som man gör annars och bara dra i vagnen/eller buffa vid kris
-göra nån slags "minikur" av det hela eller vad man kallar det..(att man ingriper direkt vid första natten).

Kom ju att tänka på att själv kan ju faktiskt flytta ut i vardagsrummet några nätter då han ska lära sej sova förbi nattmålet, så får han stanna i mörka sovrummet.

Angående sista målet på dagen:
Hur gör ni andra? Jag ger gröt til middagsmat, och bjuder sen välling med bm som sällan slinker ner vid nattslurken. Däremot tar han den gärna efter att ha sovit en stund...men det är ju inte meningen att jag ska hålla på så heller, tanken e ju nog att när han är såhär stor så ska han äta det han bör ha under sitt vakenpass.

Sist men inte minst!
Tacka vet jag Babybjörnen....vad skulle jag göra utan den med min nyfikne Karlsson på taket som säkert helst skulle dingla i lampkronan om han bara skulle få :D
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Elle

Inlägg av Elle »

saroza skrev: För att eventuellt kunna få tips av erfarna, så ska jag dela med mej att:
ramsan tycks inte ha någon inverkan ännu,
trots att jag jobbat riktigt flitigt med den, och är noggrann med att bekräftelseramsa.
Hur menar du här?
saroza skrev: Tyvärr skriker han ganska mycket innan insomning,
Det första jag tänker på är om han är övertrött? Hur är det med skrattet inför godnatt men även inför dagslurar? Hur är det med ERA förväntningar inför ett sovpass? Det jag menar är att barnen snappar upp känslor hos oss vuxna och lägger ni med "oro och förutsätter att det ska bli skrik"-känslor, ja det känner sonen av. Är du med mig?
saroza skrev: Sen tänkte jag höra hur göra när jag ska hjälpa honom förbi nattmålet.
Ska jag_
-avvakta lite som man gör annars och bara dra i vagnen/eller buffa vid kris
-göra nån slags "minikur" av det hela eller vad man kallar det..(att man ingriper direkt vid första natten).
Så här gjorde jag: Första natten vagnade direkt och vagnade tills hon blev sömntung, skak i handtag och ut med ramsan, noga med bekräftelsen. Jobbade så ända fram till morgonen. Andra natten: Nästan samma som natt 1 men avvaktade lite innan jag ingrep och lyssnade hur hon lät. Tredje natten: Endast vagnade vid "kris" annars använde jag tillrättaläggande, skak i handtag och ramsa som svar på frågorna. Noga med bekräftelsen. Fjärde natten: Här behövde hon bara en ramsa+bekräftelse i vargtimmen och sov sedan till godmorgon.
saroza skrev: Hur gör ni andra? Jag ger gröt til middagsmat, och bjuder sen välling med bm som sällan slinker ner vid nattslurken.
Här serverade vi vanlig mat till middag, tillsammans med hela familjen. Sedan bad och bus, nattslurk och saga, skratt till godnatt :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Haha, ja..jag undrar faktiskt vad jag menar...
Men jag kan tänka mej att i skrivande stund tänkte jag bara meddela att jag ännu inte fått ramsan att fungera, kanske ville jag veta hur länge det kan ta tills man får det att fungera.

Vad gäller att han gråter innan insomning, så har jag många gånger funderat om det beror på övertrötthet, och verkligen siktat på att lägga honom lite tidigare. Han är ju alltid/för det mesta jättenöjd och glad innan man lägger honom. Och vi kommer ihåg skrattet. Samma e de ju med storasytser, men hon sover ju jättegott och far snällt och glatt o sova. Därav har jag lite svårt att tro att jag skulle förmedla oroskänslor. Nej, jag anser inte att jag förmedlar oroskänslor. Jag "jobbar på" ganska självsäkert.
Så här skulle jag beskriva det, det känns som han blir så besviken att bli nedlagd för att sova, ända tills han ligger på plats så är han ju glad och nöjd. Sen bölar han då på tills han somnar. På vakenpassen är han en glad o charmig kille...så inte vet jag vad det är han skulle sakna.

Tack för tips om att vagna förbi nattmålet. Ska göra det småningom.

:heart: :heart: :heart:
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
indra

Inlägg av indra »

Så här är det just nu hos mig: dagtid funkar det ganska bra på långluren ( då hon sover inne), i bland gnölas det, men det löser hon själv, sen sover hon dom andra lurarna oftast ute då jag promenerar med hunden och sonen( då sover hon på rygg) det funkar med.
Natten är till o från oftast gråter hon en stund. Är glad när jag lägger henne ner men sen när jag ramsar mig ut kan det efter någon halv minut skrika upp sig, det kan pågå till o från i ca. 5 minuter och sen är det tyst och hon sussar så gott. Har tänkt att om det skriks upp igen efter 5 minuter så går jag in o buffar men det har aldrig behövs.
Isa får välling klockan 8, sen får hon gröt + frukt i gröten kl.11 ( har börjat med att göra egen gröt nu ), sen middag (hemlagad pure mat + frukt) kl. 15, sen blir det välling kl18, kvällslurk kl.19.30, natti natti 20.00 :sleep: .
kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Elle

Inlägg av Elle »

Hej saroza!

Angående hans insomning så kanske det bara är hans sätt att "gnöla" innan han kan komma till ro. Här gäller det att lyssna HUR han låter och endast ramsa när han verkligen behöver er hjälp. Annars stör man bara och man verktygar i onödan. Så när ni lägger honom så fortsätt precis som ni gör och gå ut med en glad och hög ramsa som förmedlar lugn. Gå sedan till ert och lyssna av hur sonen låter. Ligger han och bökar, gnäller, är sur och arg? Ja det är fullt tillåtet och det måste han få vara. Då låter du honom vara och bekräftelseramsar honom när han håller på att somna. Blir han ledsen eller "fastnar" i sitt klagande så går du dit och ger en påminnelseramsa, lyssnar av och bekräftar honom. Om han tystnar redan när du säger påminnelseramsan så på sista versen så drar du ner tempot och avlutar luuuugnt och mjukt(kallas att "baka in" bekräftelsen).

Glad Midsommar!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Saroza! :D

Min stora flicka grät jättemycket, varje dag vid nattningen och ofta vid andra sovpass. Det var väldigt jobbigt för alla, förstås :cry: för det rörde sig verkligen inte om gnällande eller bökande utan om illvrålande, ibland i en hel timme innan hon kom till ro. Vi provade allt! (Fast var inte så fantastiska standardmodellare då :mrgreen: och hade inte vett att be om hjälp på rätt ställe heller :roll: - hade det hänt nu så hade jag nog haft fler idéer! :lol:)

Men det som tillslut löste det för oss var en schemaändring. Istället för sova kl 21 blev det sova kl 20, och då passade det på något sätt hennes rytm. :wink: Sedan dess har hon i princip ALDRIG strulat och hon är 2 nu!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära söta Saroza :heart: Vi har ju vår kontakt, om man säger :wink: Jag vill bara skicka med dig, tillsammans med alla andra kärleksfulla hjälpare här, följande basala budskap:

:arrow: DU KAN SÅ BRA :!: :lol: :!:

Pussa älsklingen Ted på lilla näsan från mig :-({|=

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"