Äter hon för lite?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
smulan3

Äter hon för lite?

Inlägg av smulan3 »

Kan tyvärr inte hitta min gamla tråd så jag gör en ny... men det känns som nya problem det mesta (eller utmaningar kanske jag skall säga :wink: )
Så här är saken. Vi har fått ordning på väldigt mycket med lillskruttan som nu är snart 8 månader men det strular fortfarande rejält på morgonen med jättetidiga uppvak i princip varje dag. Jag har en känsla av att hon äter lite för dåligt för att klara sin 12 timmars natt riktigt:
Så här ser schemat ut nu:
19-07 natt
07 amma och sen en halv portion gröt+macka med resten av familjen
9.30 lite banan innan luren
10 sova 1,5 timme
12. lunch, äter en halv burk + några skedar efterrätt
14.30 amma
14.45 sova 45 min (blir sällan så länge)
17.00 gröt 1 portion
18.30 nattslurk, 50 ml välling + amma så hon storknar
Däremellan blir det en del skorpor, majskrokar lite pill från vår mat etc hon är som mest nöjd när hon själv får sitta och peta i sig hela bitar av saker :roll:

Jag känner själv att hon kanske äter för lite och undrar vad ni tror? Behöver jag byta gröten på kvällen mot riktig mat?
Jag försöker verkligen få i henne mer än en halv burk till lunch men det är omöjligt. (fast idag gjorde hon det för första gången)
Funderar också på att våga mig på att ge välling istället för att amma på eftermiddagen.

Hoppas på lite råd
KRam
Mamma till dotter född feb - 06 och dotter född 081013 (bf +6)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Däremellan blir det en del skorpor, majskrokar lite pill från vår mat etc hon är som mest nöjd när hon själv får sitta och peta i sig hela bitar av saker

Jag känner själv att hon kanske äter för lite och undrar vad ni tror?
Där har ni det!Skorpor och pill från eran mat kan göra att hon är lite "halvmätt" hela tiden.Vet ju själv om man skulle gå och småäta jämt och ständigt. :wink:
3.5timme,helst 4timmar mellan varje mål.
Sedan är plockmat jättebra att ge.Precis som ni nu ger henne.MEN på bestämda tider då.
Behöver jag byta gröten på kvällen mot riktig mat?
I den åldern har mina barns matmål sett ut så här:

Välling
Frukost
Lunch
Middag
Kvällsfika med tex gröt eller välling+ev macka till.

Tycker du ska börja med att ha tid mellan måltiderna.Försök oxå äta mat tillsammans hela familjen att när ni äter så är det tid för henne oxå att äta.Du märker ju själv oxå att ´det går bäst så.

/kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej
Tack för svar, jag jobbar på att flytta fram hennes middag så att den sammanfaller med vår. Hon börjar ju också kunna äta en del av det vi äter, hon är väldigt intresserad av det, ikväll mulade hon in broccoli och majs och det 30 min efter sin gröt, helnöjd!
Men jag tycker mig ha läst nånstans i barnaboken att AW förespråkar skorpor och annat att gnaga på när de är så små men det kanske jag har fått fel för mig? Det är ju en så bra muta bara när det blir för trist att åka vagn! :oops:
Räcker gröt som middag eller bör jag byta mot riktig mat?
Hej och godnatt
ElinN

Inlägg av ElinN »

Är det här du håller till smulan3!? :D Kika in på SoS igen med en uppdatering! :wink:

Dina trådar hittar du genom att att gå in på "Forumindex" och klicka på "dina trådar" till höger, ganska långt upp!

Jag började med mat till middagsmålet redan vid 6 månader. Och fick även stärka upp em-amningen med välling.

Nu, vid 8 månader, äter hon så här:

frukost: Välling 2dl + macka
mellis före första luren: amning
lunch: mat (barnmat samt plock från vår mat, vi äter alltid tillsammans)
mellis: välling 2 dl + amning
middag: mat (barnmat samt plock från vår mat, vi äter alltid tillsammans)
kvällslurk: välling 2dl + amning

Det är ganska mkt välling som du ser, men det är ju i princip samma som gröt... Jag varierar vällingsorterna vid de olika målen.

KRAM
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Men jag tycker mig ha läst nånstans i barnaboken att AW förespråkar skorpor och annat att gnaga på när de är så små men det kanske jag har fått fel för mig? Det är ju en så bra muta bara när det blir för trist att åka vagn!
Jo,visst är skorpa bra att ha som muta,men märker man att det påverkar aptiten så får man se över lite .
Annars är skorpa eller dykligt jättebra när man tex är ute och åker vagn. :wink:

/kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej

Tack för svaren, har stuvat om lite i programmet idag och gav välling till em mellis och sen fick hon amma lite på det. Sen fick hon riktig mat på kvällen för första gången. Putsar lite på tiderna så hon äter middag med övriga familjen, hon gillar att plocka i sig det mesta.
Hoppas att det kommer att funka bättre för oss om vi får i lite mer mat i lilla magen.
Hej och kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"