Hej Anna och alla som läser detta.Vore helt enkelt underbart om du har möjlighet att tipsa mig en lite akut situation-känns det som...
I söndags morse föddes Julia-vår dotter på 4485g 52 lång med yttre press av tre barnmorskor-axlarna fastnade och jag gick sönder mycket.Jag var då så slut att det inte fanna annan utväg-var helt öppen då jag kom in till BB 22,30 och hon föddes 03,33.Virr virr-hjärnan är på högvarv.Hur som helst ansåg de att blodsockret var på gränsen till lågt så vi fick kombinera amning o ersättning omgående.Ersättning till varje mål med mellan 25 och 70 ml!+amning.Hemma sedan i tisdags och mjölken fullkomligt sprutar-trots detta så är hon nu så van vid ersättning på kopp-inte napp som tur är-att hon helt enkelt inte somnar utan ersättning och därefter en ytterst kort stund på bröstet som en sista slurp sedan sover hon som en stock! Men endast med bröstet så får jag henne proppmätt och hon somnar för att omdedlbart vakna ca 15 min senare-vill sova och vill inte ha bröstet men smackar i koppen så det slurpar och vill fylla magen enkelt utan att tutta för att sedan totalt dä'cka igen.
Hur ska jag kunna sluta med eraättningen-mjölken räcker ju!!!Jag vill inte koppa mer.På vägningen igår 4 dygn gammal hade hon tappat endast 95 g i vikt!
Snälla Anna eller någon "därute" har du något råd.Har kämpat så nu med amningen och fått till ca 4 timmar mellan målen redan med skötning och umgänge.Önskar innerligt att all möda och kraft fortsätter att räcka en stund till för att få behålla dessa rutiner..
Kram
Gunilla
Hjääälp!
Hej Gunilla!
Vad roligt att allt gick bra fast ni verkar ha haft en knölig och jobbig förlossning! Svårt det där med mat på två sätt, been there. Framhärda med bröstet men försök att inte tvinga på nåt sätt så att amningssituationen blir laddad, erbjud bröstet ofta men ffa gång på gång när du väl ammar, byt inte för tidigt till andra sidan. Mycket hud-mot-hudkontakt tror jag är viktigt, ha henne i bara blöja och dig själv bar på överkroppen, din man kan hjälpa till ochs vepa en filt om er båda, hudkontakten stimuelrar andningsreflexen. Låt henne ta vårtan själv, böka och söka på egen hand, även om det tar en stund.
Men framförallt, ring amningsmottagningen op ditt sjukhus, ifall det finns någon sådan. Alternativt finns det någon form av nationell amningshjälp aom du säkert hittar telefonnumret till på nätet om du söker. Dessa kvinnor är mycket skickliga och fulla av bra råd och har säkert stött på just ditt problem tidigare och de är MYCKET angelägna om att du skall kunna fortsätta att bara amma, vilket jag förstår att du också är.
Hoppas det löser sig och än en gång grattis!
Vad roligt att allt gick bra fast ni verkar ha haft en knölig och jobbig förlossning! Svårt det där med mat på två sätt, been there. Framhärda med bröstet men försök att inte tvinga på nåt sätt så att amningssituationen blir laddad, erbjud bröstet ofta men ffa gång på gång när du väl ammar, byt inte för tidigt till andra sidan. Mycket hud-mot-hudkontakt tror jag är viktigt, ha henne i bara blöja och dig själv bar på överkroppen, din man kan hjälpa till ochs vepa en filt om er båda, hudkontakten stimuelrar andningsreflexen. Låt henne ta vårtan själv, böka och söka på egen hand, även om det tar en stund.
Men framförallt, ring amningsmottagningen op ditt sjukhus, ifall det finns någon sådan. Alternativt finns det någon form av nationell amningshjälp aom du säkert hittar telefonnumret till på nätet om du söker. Dessa kvinnor är mycket skickliga och fulla av bra råd och har säkert stött på just ditt problem tidigare och de är MYCKET angelägna om att du skall kunna fortsätta att bara amma, vilket jag förstår att du också är.
Hoppas det löser sig och än en gång grattis!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
-
gnillis
Tack snälla för svar
det börjar reda upp sig.
Alldeles rätt-jag fick nästan panik då jag insåg vansinnet med att ha tryckt i henne så mkt ersättning från första dagen-mina bröst skulle aldrig hinna med kändes det som.Vi bröt tvärt och jag har ammat,trugat,trugat och suttit i timmar tills hon somnat.ÄlsklingsJulia börjar fatta att mamma är en riktig tjockskalle och snuttar för glatta livet för att ev få extra insomningsslurk i form av ersättning.
Jag har landat!
Kram Gunilla
Alldeles rätt-jag fick nästan panik då jag insåg vansinnet med att ha tryckt i henne så mkt ersättning från första dagen-mina bröst skulle aldrig hinna med kändes det som.Vi bröt tvärt och jag har ammat,trugat,trugat och suttit i timmar tills hon somnat.ÄlsklingsJulia börjar fatta att mamma är en riktig tjockskalle och snuttar för glatta livet för att ev få extra insomningsslurk i form av ersättning.
Jag har landat!
Kram Gunilla
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022