Hur får jag henne att låta mig byta blöja o kläder på henne?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Jannah

Hur får jag henne att låta mig byta blöja o kläder på henne?

Inlägg av Jannah »

Hej!

Jag har en livlig liten gullunge här hemma som bestämt vänder sig till mage när mamma/pappa skall byta blöja :lol: :lol: Hon är en forskare som skall utforska allt och inte ligger still en minut för att bli tvättad och bytt på, det skall krypas på skötbordet *går det tro?*

Jag försöker, med inspiration härifrån forumet, att undvika negativa ord och framförallt nej och inte... men hjälp!! Vad skall jag göra för att vända denna situation till en positiv en och endå få henne göra som jag vill? 8) :wink:

Jag kräver inte mycket, bara en blöja på den lilla rumpan och något klädesplagg så hon inte fryser :heart: Sedan så får hon gott fortsätta krypa och utforska allt, lovar :D

Jag känner att jag ibland blir arg och det vill jag INTE, inte ska jag bli arg på min lilla 8,5månader, det är ju knappast så att hon gör det för att jävlas :shock:
:heart: Mamma till Yasmine :heart: 15 September 2008 :heart:
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Ojojojoj...låter PRECIS som min egna lilla gullunge...som FORTFARANDE inte tycker om det där med kläder och blöjbyte.

Själv försökte jag helt enkelt byta så snabbt som möjligt och ge henne en liten muta under tiden. Hemma så kröp hon faktiskt mest omkring blöjlös...men det berodde mycket på att jag ÄLSKAR att pussa den söta gumpen :) Det är värt en hel del kiss-upptorkning :P En annan sak som hjälpte lite var att byta på golvet istället för på skötbordet (för hon rullade ju hela tiden) Jag bestämde mig också vid den här tiden att skippa tygblöjor som man fäste med säkerhetsnål och istället satsa på "finare" blöjor med kadborreknäppning eller tryckknappar. Jag har hört att folk som använder pappersblöjor tenderar att börja med "up and go" varianted vid den åldern.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Majsans

Inlägg av Majsans »

Siobhan skrev:Ojojojoj...låter PRECIS som min egna lilla gullunge...som FORTFARANDE inte tycker om det där med kläder och blöjbyte.

:shock: Jag som trodde det var en kort övergående fas... :wink:
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Jannah

Inlägg av Jannah »

Siobhan skrev:Ojojojoj...låter PRECIS som min egna lilla gullunge...som FORTFARANDE inte tycker om det där med kläder och blöjbyte.

Själv försökte jag helt enkelt byta så snabbt som möjligt och ge henne en liten muta under tiden. Hemma så kröp hon faktiskt mest omkring blöjlös...men det berodde mycket på att jag ÄLSKAR att pussa den söta gumpen :) Det är värt en hel del kiss-upptorkning :P En annan sak som hjälpte lite var att byta på golvet istället för på skötbordet (för hon rullade ju hela tiden) Jag bestämde mig också vid den här tiden att skippa tygblöjor som man fäste med säkerhetsnål och istället satsa på "finare" blöjor med kadborreknäppning eller tryckknappar. Jag har hört att folk som använder pappersblöjor tenderar att börja med "up and go" varianted vid den åldern.
:lol: :lol: :lol: Dem e för góa, juvelerna :heart: :D

Hm, ja up and go kanske vore något nu, lite lättare att få på (så att det sitter rätt)

aaw, det e så sött när bebisarna kan få krypa omkring nakna, hittils har det vart så kallt här inne att det inte har gått, men nu e värmen här! Snart måste det luftas lite oftare :D ;-)
:heart: Mamma till Yasmine :heart: 15 September 2008 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nej, vem vill ligga still :shock: - kan man ju verkligen förstå. Så muta är toppen. Eller byta ståendes... Fler tips:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19930
:D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Karl var likadan. Jag brukade klä på honom i farten om det gick. Annars höll jag väl bara fast honom. Byxblöjor hade vi då. Dom är lättare att få på när det ålas. Har du vanliga blöjor så går det att knäppa dom när barnet ligger på mage också, jag har övat. :) Men man får ju hålla fast samtidigt så hon inte kryper iväg.

Karl gillar fortfarande inte kläder så värst. Men när han lärde sig klä på sig själv så blev det mycket bättre, ibland behöver jag inte ens säga åt honom. :roll: Jag behöver aldrig klä av honom, det gör han själv så fort han får chansen.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"