schemaförslag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Härligt det låter!! Attityd på topp, och den lilla älsklingen sover :wink: Precis som det ska vara!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Jennyfun78

Inlägg av Jennyfun78 »

Hjälp :cry:

Natt 3 och 4 har gått super och vår prins sov 9 timmar i sträck och sen 2 till men nu natt 5 och 6 har inte alls varit bra. I natt var han praktiskt taget vaken mellan 4-7 :( Gör vi nåt fel? Är detta normalt, blir det bättre? Snälla, jag behöver hjälp, tips och råd!!!!

Kram Jenny
Mamma till Elliot som ska börja kuras på sin 4 månadersdag 090529=)
Jennyfun78

Inlägg av Jennyfun78 »

Glömde säga att han vänder sig till rygg hela tiden då han vaknar och lever om, vi har gått in och vänt tillbaka eftersom han inte fixar det själv...Är det fel? han vägrar somna på rygg!!

Tacksam för tips!!!!
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Jag sätter en femma på det berömda bakslaget :wink: Hur bemötte ni frågorna under natt 5? Kanske tappade ni lite attityd av självklarhet?

Håll målet - den goda nattsömnen för prinsen - för ögonen och jobba med att få till kommunikationen med ramsan.

Vändningscirkus är inte alltid roligt, men det går över. Avvakta lite och se om han somnar ändå. I så fall kan ni gå in och vända när han sovit 10 minuter. Annars: snabbt in och vänd honom rätt. Låt honom också öva mycket vändningar på dagtid så att han lär sig konsten!

Kommentarer på det?

/Lua. :heart:
Jennyfun78

Inlägg av Jennyfun78 »

Hallå!!!
Nu är vi tillbaka på banan igen :lol: I natt sov lillprinsen från 19:15-04-15, jag ramsade utanför dörren och han somnade om, vaknade 06:20 och somnade om efter lite ramsande och 07 väckte vi honom med party :wink: Nu känner jag mig stärkt igen och tror att vår kommunikation verkligen fungerar! Läggningarna i vagnen går nu super, tar bara 2 min. Em luren dock är lite bökig men inte farligt vilket jag läst är ganska vanligt :)
Nu i natt är vår åttånde natt och vi håller tummarna att uppåttrenden håller i sig :lol: Tack för uppmuntran!!!!

Kram Jenny
Lua

Inlägg av Lua »

Åh, vilken härlig läsning till förmiddagskaffet :D :!:

Stärkande norrbottenskram från Lua. :heart:
Jennyfun78

Fastnat

Inlägg av Jennyfun78 »

Hej!

Nu har vi kört 12 nätter. Han har ännu inte sovit 12 timmar i sträck men sover betydligt bättre än tidigare :wink: Däremot vaknar han ALLTID typ vid 3-5 tiden och det tar ca en timme innan han somnar om :( Em luren är helt omöjlig, nu har han skrikit i 45 min och jag sitter med musik på....Fixar det inte länge till :cry: Det är en kamp varje em när ha ska sova! Hjälp
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hunger är det första jag tänker på, vad tror du om det?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Jennyfun78

Inlägg av Jennyfun78 »

Hej!
Jag vet inte om jag kan "fylla" honom mer än jag gör! Så här ser maten ut under en dag;
07 amma från båda brösten, fyller på med 100ml ersättning
10 samma som 07 men byter ibland ut ersättningen mot banangröt
13:15 samma som 07
16:30 amma båda bröst, banangröt och plommonpuré
ca 18:30 amma båda bröst samt ersättning 100 el 200 ml beroende på hur mkt han ammat. (är svårammad på kvällen).

Vad tror du? I natt har det faktiskt gått lite bättre då han vaknade 04 och jag ramsade först x4 utanför, tystnade lite men satte igång igen då gick jag in och solfjädrade och buffade ytterst lite ramsade på vägen ut och det blev tyst. Sen sov han till 07 då vi väckte honom :lol: Några förslag till em luren som nu alltid är en kamp, igår skrek han i 1.5 timme men jag gav mig inte utan tog upp honom först när det var dags men tror inte jag orkar fler sånna dagar :oops: . Som sagt är vi oerhört nöjda och tacksamma för att han ändå sover som han gör på nätterna vilket är stooooorrrr skillnad motför tidigare :wink: men undarar ändå om det är onormalt att han ännu inte sovit 12 timmar efter 13 nätter? Tack för svar och uppmuntran :lol:

kram Jenny
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad kul att ni har märkt framsteg, det har ju ändå inte gått så lång tid! Men det låter lite tufft som det är, jag funderade på andra luren som är 45 min, brukar han sova bra på den? Tänkte om ni skulle lägga 45 min morgon, 2 h långlur, 45 min em? Ta någon lur i promenad?

Sen har jag alltid matat på innan de ska sova när de är så där små, tänkte på ditt schema där måltiderna ligger en bit ifrån varje lur. Kanske skissa på ett nytt schema där måltiderna läggs i anslutning till lurar?

Vad tror du :) ?
Kram Emma
Jennyfun78

Inlägg av Jennyfun78 »

Hej och tack för svar :)
Igår gick faktiskt em läggningen bra :wink: Som sagt både fmluren på 1,5 tim och mitt på dan 45 min (ute i vagnen) funkar jättebra det är bara emluren som strular så samtidigt kanske det är dumt att ändra schemat när allt det andra funkar?! På nätterna vaknar han alltså ca 1 ggn per natt och nu springer jag upp och ramsar på en gång och då tystnar han oftast inom 10 min :) . Där har det alltså löst sig och vi behöver inte längre stå och buffa/ramsa i en timme :wink: Nästa fredag, då vi kommer att ha hållt på i tre veckor, ska vi bort och jag funderar på hur vi smartast ska lösa läggningen då? Det kommer inte finnas spjälsäng så jag tänkte lägga honom i vagnen kl 19 som han brukar men sen när vi ska åka hem får vi sätta honom i bilstolen och sen i sängen hemma...Låter det dumt? Hur har andra löst det när de ska bort???? Jag kanske bara ska avvakta med schemat, emluren och ge det lite tid...Kanske löser sig!

Kram Jenny
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad kul att det går ännu mer framåt!

När vi är borta har vi gjort precis som du skriver, lagt i vagn/resesäng och sen lastat över till babyskydd och sen lagt hemma. Vi har inte ens ramsat när vi lagt hemma igen men det är vissa som gör. Vi har försökt hålla intrycken nere, lyfta över i mörkt rum och sen hänga en filt över. Men de är alltid vakna på hemresan ändå, men säger ingenting. Det kommer säkert gå jättebra!

Kram Emma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"