Hopplöst eller...?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mejja

Hopplöst eller...?

Inlägg av Mejja »

Jaha, då var introduktionen avklarad...dvs 4+7 nätter! Det blev inte direkt MVG eller VG eller ens knappt G!! Känns det som! Kände mig inte helt bra heller igår när vår dotter var tvungen att "tanka" ur kl 22. VI SOM SLUTAT NATTAMMA! Vissa nätter är jättebra = sover hela nätter o vaknar till o småpratar men ramsas o lite buffning till ro. Andra nätter så vaknar hon vid vargtimmarna, då ljuset kommer o man får pyssla i trekvart o så sover hon i 20 min o sedan pyssel igen. sen kan hon då somna o sova till runt 8 då hennes morgon börjar. ibland får den börja helt enkelt halv åtta men då måste hon sova längre på dagen. Ja, ni hör o kanske ngn känner igen sig.
Vad vill jag veta egentligen...? Jo, ska jag söva om till den tiden då hennes morgon börjar? Ska vi mörklägga mera? flytta henne till egen rum? (som hos oss inte finns) ska hon få ligga o ropa o vi bara svarar eller ska man buffa?
Mamma till Alice 0807, Ebba 9709. Axel 9411
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Jo, ska jag söva om till den tiden då hennes morgon börjar?
Det som man strävar efter är om hon får bli väckt av er eller med en väckarklocka tex som talar om att det är morgon.

Ska vi mörklägga mera?
Ja.
Är det ljust i rummet som det är den här årstiden är det lätt att tro det är morgon när klockan är 05. :wink:
flytta henne till egen rum?
Det är det bästa,men finns inte den möjligheten kan man försöka skärma av iallafall så hon får sin egen lilla "vrå"
ska hon få ligga o ropa o vi bara svarar eller ska man buffa?
Första hand svara med ramsa.Avvakta.
Blir det ledset gråt får man gå in och buffa eller solfjädra

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Mejja

Hoppfull igen...

Inlägg av Mejja »

Skrattar nästan när jag svara på detta ikväll... Tack för att du svarade o uppmuntrade mig!!
Ikväll var det en väldans trött tjej, trots att hon sov 1,45 tim fm o 30 min em så klockade hon ihop vid 20.00. Då hade hon fått ett jättelass med mat kl. halv sju o ammats kl halv åtta och sen busat med lilla APAN som vilar i hennes säng på dagen och vinkat gonatt, nöjd o glad! Försökte att inte buffa så mycket ikväll utan mera ramsa och bara vara tyst. Hon gonade ihop sig i sängen. Sparkade lite men vi gjorde "sovsäck" av täcket bara en gång o sen vips så sov hon!! Jag hade tom gått ut innan hon sov helt den här ggn.
Förnatten så här brukar inte vara problem utan som sagt mornarna. men imorgon tänker jag "mörka" och flytta ner sängen ett hål i spjälsängen, vi har den högst upp fortfarande. :wink:
( hon är 10 mån men kan inte sätta sig upp, inte stå, inte krypa och har bara vänt sig sporadiskt från mage till rygg aldrig tvärtom... :? )
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej

Det här kommer att bli jättebra ska du se :thumbsup:
Jättebra att mörklägga ännumera!

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Mejja

Inlägg av Mejja »

Jo det blir nog bra, så småningom men efter en pipig natt då man själv är görtrött så ja det är lite svårt att fatta att hon "ever" ska sova UTAN pip mellan 04-06.30!
Som sagt, förnatten; inga problem o massor med mat o amning i magen. Det är från 04 som det blir kinkigt o man vaknar ju förstås hela tiden. Försökte natten som var att inte buffa så mycket utan bara ramsa o när hon bara bluddrar själv så är jag tyst.
Hon somnade om vi 06.40 o sov till halv åtta o har idag varit GÖRKINKIG o trött. Sov fm 1 tim, gick INTE med mer o em 1,15 tim o somnade helt ca 20. Ligger "lite back " på dygnsdosen sömn egentligen... Tiderna på fm är inte exakt samma varje dag. Somnar fm ngn ggn mellan 10 o 11 och em mellan 14.30 o 15.30. För mig är det svårt att vara exakt men det kanske är där jag gör fel...?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag har alltid upplevt, om jag tightar upp schemat och håller det på minuten så har min lille också följt schemat på ett bättre sätt.

Hur är mörkläggningen i sovrummet?

Hur är det med maten under dagen?

Vad har du valt för vargtimmes strategi?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mejja

Inlägg av Mejja »

Mörkläggningen är fn persienn o mörk rullgardin OCH from ikväll ett liggunderlag i en båge över hennes huvudända...

Matintag; hon är oerhört matglad. (Vi brottas med allergier som mjölk, ägg, fisk, soja och vete!! Men vi är under kontroll med det via barnmottagningen så det är inget direkt problem.)
8 - 8.20 amning
8.45 eller 9 gröt och smörgås
10 eller 11 sova 1 tim
Amningsslurk
11.30 eller 12 lunch oftast kokta grönsaker, potatis och kött, korv eller kyckling
Ibland en liten amningsslurk
14.30 eller 15 gröt o lite frukt
15 eller 15.30 sova 1 tim
Amningsslurk
18 eller 18.30 middag, samma som lunchen
19 amning
19.30 sagor, prat och bus med apan i sängen
19.45 Gonatt...tar ca 15 min men är nöjd och bara mysig

Vargtimmarna (som föreg natt började kl 24!!!)
Om hon inte är arg utan nöjd gör jag inget. Sparkar hon så buffar jag. Frågar hon eller är lite upprörd så svarar jag med ramsan. Ibland är jag bara tyst o hummar med henne lite och lägger min hand på henne med ett tryck.
Mejja

Det rullar på

Inlägg av Mejja »

Jo det rullar på kan man säga. Förra veckan var det två KATASTROFNÄTTER då hon vaknade en ggn i tim o var bara kinkig. Efter två såna är jag "under isen" känns det som. Men då visade det sig att det satt två små fina framtänder i överkäken. SUCK att jag då aldrig lär mig, efter tre barn!!
Nåväl, vi har inte brutit vårt kurande till trots o det fungerar hyfsat bra tycker jag. FFA nätterna är ju bra. Dagarna kan hon vara lite för angelägen om att tex vagnen ska rulla o gå när hon ska sova. JAg läste dock ikväll ett annat inlägg här om att man kan "träna" dem gnm att stanna vagnen när de precis håller på o somna. Ska kanske prova det...?
Ikväll var Alice hopplöst ilsken vid läggningen . JAg tror det var för lite bus och skratt eller att jag lät lite bestämd på rösten eller att hon var övertrött... hon har också lyckats förälska sig i den lilla apan som vi haft som busare i sängen o som INTE sovit hos henne. NU vägrar hon släppa den när hon ska sova o gillar inte tittut med den längre. Förslag på nytt bus...puh
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Det jag tänker på när jag läser din text är att man inte ska glömma bort att dethär en process som tar olika tid för olika familjer.

Det viktigaste tror jag är attityden - den självklara:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Så är det en apa eller en nalle vid buset eller med i sängen är inte av största vikt, känn efter och gör det här efter era önskemål. Men bus i sig är nyckeln till mycket, troll spricker i solsken! :lol: :wink:

Sedan finns det riktlinjer som är väldigtvälbeskriva och lätta att anama, det är skönt, men vi hittar alla ett förhållningssätt som passar oss! =)

Jag tex är väldigt frikostig med alvedon, är det uppvak varje timme då ger jag en supp innan jag lägger mig själv och efter detbrukar natten vara lugn, men det är ju mitt förhållningsätt, en annan vill inte ge medikament i så stor utsträckning och dom väljer en annan väg. Förstår du vad jag är ute efter, gå på DIN känsla. Vill du promenara eller ha en sovande still på altanen? Gör ett aktivt val och gör upp en strategi och håll dig till den så få du en bra resultat! Som passar er! :lol:

Kram Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"