nu ska här kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Om det är kris så är det ju helt ok att gå in och lugna, hon ska inte ledsen skrika sig till sömns. Lyssna av om det är argt eller ledset, arg får man vara. En pangramsa och husljud eller musik är bra. :)

När ramsan når fram riktigt säger man den gånger fyra med den sista versen som en bekräftelse. Så gör jag än. :wink:

Innan allt sitter som berget kan det ta ca en månad. Själv tror jag på att det går fortare ju mindre överkoncentration man har och ju mer tålmodigt man följer vägen mot målet. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Ett riktigt glatt hej till er alla

Lilla snuttegullet sover natten igenom. Hon vaknar lite före klockan och ligger då och småpratar tills det är dags att göra godmorgon. I morse glömde mamma ställa klockan så vi vaknade inte förren 08:19 (ska vara 08:00) ooops...!!! :roll:

Men jag undrar hur länge man måste dras med att ha mörka lakan hängandes i fönstret och över dörren. Går det bra att ta bort efter ett tag eller ska vi hitte på en mer permanent lösning på ljuset?? Blir svårt då det mesta av ljuset kommer genom dörrspringor.
:heart: Olivia 080826 :heart: Kurad 090515
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och grattis till en lyckad kur! Bra jobbat och skönt för er att få sova hela nätter. :D

Det är bra om man hittar ett enkelt sätt att mörklägga så att man kan fortsätta med det speciellt på sommaren då det ju är väldigt ljust. Jag brukar stänga hennes dörr helt och lite lite ljus kommer in genom dörrspringan men det har inte stört henne.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Tack för snabbt svar...

Fönstret går ju att fixa lite lättare än dörren men bra att veta att LITE ljus får komma in.

Vi är helnöjda med kuren till och med mormor och farmor som båda var skeptiska (och till viss del fortfarande är)
:D :heart: :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hos oss är det alltid trassligare på våren och försommaren. Det verkar som om Edvard vänjer sig med lite mer ljus efter ett tag, medan vårkanten alltid har varit svårare. Vissa är känsligare än andra också, det märker du ju.
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Och så ett bakslag.... :cry:

Det var två trötta föräldrar som tvingade sig ur sängen i morse.
Natt 10, 11 och 12 sov hon som en liten gris. sedan 13 och 14 har hon vaknat kl 2 näst intill på pricken. Första gången somnade hon om på riktigt efter en timme (tror hon sov några kortisar däremmellan) och i natt var det stortjut i 1 1/2. Hon vaknade dessutom innan klockan men det var inte mycket.

Inatt gick jag in och buffade och hon tystnar (lite nöjt pipande) direkt. Då slutar jag buffa och solfjädrar istället så hon blir riktigt lugn och trygg. Sista gången jag gjorde så inatt (tre gånger var jag in) tror jag nästan hon somnade men hon rörde lite på sig när jag lämnade rummet, avvaktade lite innan en tyst snäll bekräftelse som jag inte vet om hon hörde.

Jag hoppas verkligen inte jag förstör när jag går in till henne så där. nu har det ju ändå gått ett tag så jag tycker ramsan borde sitta. Gör jag något galet ?? Hjälp !!
Och som jag skrev i början så är den ena tanden på väg efter den andra, om det kan vara något sådant som stör.. ??
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Klart du inte gör fel! Verktyg är till för att användas inte undvikas! Vid kris, som i natt, är det ju kristilldelning som gäller!

Bakslag kommer och bakslag går, de goda nätterna de i allt stort består. :wink:
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Åhhh vilken härlig start på sommaren, och vilken morsdag det blev.

Värmen är toppen men vi får problem till natten då huset blir som en liten bastu. inatt hade vi 27 grader inne, puh! naturligtvis sover vi med fönster öppna men det är här det blir problem.... Rullgardinen blåser in och ut så det prasslar och dunsar (vädringsglipa öppet) dörren måste vi ha stängd för att inte ljus ska komma in så lilla O vaknar minsta lilla vindpust. Värmen gör ju inte saken bättre, vet ju själv att det är svårt att sova.

Igårkväll baddade jag henne med en fuktig handduk för att ge lite svalka men det hjälper ju inte länge. Några tips? Någon?? Vad som helst ??
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej och hallå där!! Vi väntar oxå på lite sämre väder.. (va hemskt det känns att säga så )

Vår dotter har inte det lätt nu, hon som helst inte sover om det är över 20 grader :cry:

Det enda tipset vi har är att vädra mycket innan och sen under senkvällen när det mörknat, glipa upp lite i mörkläggningen.. Jag hoppas oxå på bra förslag annars..
:wink:
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
catti

Inlägg av catti »

Har man en fläkt så kan man ställa en bunke med is under och rikta fläkten neråt, så iskylan sprider sig i rummet.. För jag missuppfattade inte frågan om att det var för varmt!? :roll: :wink:
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Bizzzz bizzz

Inte nog med värme och störande rullgardiner. Vi har getingar också.. Både jordisar och ovanjordisar. Igår morse satte sig en geting på Olivia, mitt på näsroten! Inget stick som tur var. Skadedjursbekämpningen ringd! Det fullkomligt kryllar av getingar så att vädra är jättesvårt. Vi kan inte täcka in hela huset i insektsnät (men oj vad skönt det vore).

Är det förresten någon som provat Äppelcidervinäger och diskmedeltricket?? Om det fungerar även på större insekter?? Värt att prova men det kanske lockar till sig fler kusar.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej!

Smiter in och berättar att vi använder fläktar på rätt långt avstånd nu på sommaren. Ljudet är inget problem, de vänjer sig snabbt. Vi riktar dem lite ovanför barnet (svala luften får "ramla ner") så de inte blir förkylda.

Jannika :D
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Hej igen :D

Läste i en annan tråd och det dök upp en fråga eller två

Vår dotter är nu 9 1/2 månad och vi har inget andningslarm till henne. Vi väntade med att kura henne tills hon kunde vända sig åt båda hållen (rygg-mage mage-rygg) ordentligt men spelar det någon roll ??? När hon låg på rygg så vände hon sig själv till mage vissa nätter.

vet att ni rekommenderar larm men hur länge ska man ha det?? och borde vi skaffa ett till vår lilla tös? blir nojig att något ska hända :(
nilam

Inlägg av nilam »

Jag hade larm till lillebror från start, tog bort det när han var 7 månader

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Hej igen! det var ett tag sedan nu och mycket har hänt.

Vet inte om det var värmen men mamma tappade aptiten och drack nästan bara vatten sedan hoppade det över till lillepluttan och blev lite värre. Hon slutade både äta och dricka så det blev en sväng in på sjukan. Med ORDER om att ge välling om hon vaknar om natten och ett mål mat/välling minst var tredje timme så är mamma i behov av både lite tips och uppmuntran.

Som det ser ut nu så sover hon bra när hon väl somnat och vaknar sällan före kl 6 men enligt vårt schema (som också är helt åt skogen nu) brukar hon sova mellen 20:00-08:00. Vi får ofta till två lurar på dagen men inte på bestämda tider, och läggningarna..... :cry: Hon brukar vara trött vid 19-20 tiden så vi badar och ger välling och PLING!! Tvärpigg och mer energi än under dagen tillsammans. Har vi tur somnar hon före 22 och då oftast efter att vi tar en promis i vagnen med ytterligare en flaska välling (eftersom det blir så sent)

Nu har vi semester tre veckor innan jag börjar jobba så det blir korta resor hit och dit så hur kan vi lösa detta?? Vill verkligen komma ut och göra något nu när jag suttit hemma i nästan ett år. Snälla, alla råd behövs nu.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"