Ställer sig i sängen hela tiden

Skriv svar
Doris mamma

Ställer sig i sängen hela tiden

Inlägg av Doris mamma »

Hej!
Vi kurade Doris och allt gick sagolikt bra i flera månader, men nu är hon drygt tio månader och har lärt sig krypa, klättra och ställa sig. Och detta är precis vad hon gör när vi lägger henne i sängen. Innan vi hunnit ut ur rummet har hon satt sig och börjat dra sig upp med hjälp av spjälorna. Idag gick jag in och la henne till rätta minst tio gånger, och det tog över tjugo minuter att få henne att somna, trots att hon var bra trött. Jag testade att buffa lite också; kanske hjälpte det att lugna henne. I början är hon nöjd när hon klättrar, men blir mer och mer missnöjd när vi lägger ner henne gång på gång.

Idag vaknade Doris redan efter 25 minuter och vi kunde inte få henne att somna om. Hon fick vara vaken ett tag och sedan la vi oss alla tre i dubbelsängen. Efter en stund somnade hon mellan oss, på rygg med nappen i munnen... Och sov där i nästan två timmar, jättenöjd.

Vad kan vi göra?

Doris dagsschema ser ut så här:
08.30 Vakna, välling
11.30 Lunch
12.30 - 14.30 sömn
15.00 gröt
18.00 middag
20.00 välling
20.30 sova för natten.

Doris föräldrar
Doris föddes 13 juli 2008 och kurades med start 6 februari 2009
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!
:D

Det är jättevanligt att barn övar pà att ställa sig när de precis lärt sig det!
Ni fàr se till att hon fàr krypa, klättra och ställa sig massor medan hon är vaken.

När hon ska sova och hon ställer sig fàr ni nog bara làta henne vara.
Inte lägga henne ner. Hon lägger sig själv när hon ska sova.

Det är ocksà vanligt att dagsvilan kan strula lite när de lär sig sàdana stora nya saker.
Det är precis som att det är för mycket spring i benen till att de kan sova och ta det lugnt.
Jag skulle kört pà ramsa och husljud för att hjälpa henne somna om, inte ta upp.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Doris mamma

Inlägg av Doris mamma »

Tack för ditt svar. Men när vi lämnar Doris stående i sängen så skriker hon förtvivlat och slutar inte. Ska vi låta henne stå där och skrika och "skaka galler"? :( Hur länge då..? Jag är inte ens säker på att hon har riktigt koll på hur hon ska ta sig ner igen...

Eftersom det tog ett tag innan vi fick något svar på frågan så har vi desperat prövat en egen metod: vi håller Doris på plats på solfjädervis och ramsar tills hon somnar. Det har funkat rätt bra, hon somnar på 3-4 minuter. Dock har detta inte funkat när det gäller att få henne att somna om. Och det är väl det här som kallas "solfjäderträsket" antar jag...
Doris föddes 13 juli 2008 och kurades med start 6 februari 2009
miniz

Inlägg av miniz »

Vad bra att ni kom pà en strategi.
Hinner inte skriva nu, men skickar med en länk med träningstips för dagen och pepp för kvällen!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9281
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Om att lägga ner. Vänta tills hon ber om hjälp! Om hon direkt studsar upp igen när ni lagt ner henne så var det för snart att lägga ner henne. Edvard stod upp och var skitilsken, men så fort vi lade ner honom så studsade han upp. När vi sedan avvaktade lite tills han faktiskt blev lide ledsen så tog han emot hjälpen.

Kom ihåg att det är övergående, snart nog, om bara någon vecka, kan hon lägga sig själv och nyhetens behag har gett sig. Ingen orsak till panik, det är inget permanent tillstånd. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"