Skriker vid amning m.m.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Esperanza

Skriker vid amning m.m.

Inlägg av Esperanza »

Hej!

Är mamma till en underbar och snäll liten kille på 5 1/2 vecka :heart: . Har kört SM från början (inte riktigt rakt av), nu strävar vi efter att få 2-2 att funka. Det mesta fungerar gnisselfritt men amningen är besvärlig emellanåt. Han kan inleda med att äta ganska lugnt på B1. När han ätit ganska mycket så kan man liksom börja åla sig, släppa bröstet för att sen vilja ta det igen, suga några tag, svälja en massa luft och sen skrika. Jag brukar lugna ner honom och lägga till honom igen. Han slickar då och smaskar, men suger inte tag utan skriker bara och ibland verkar det nästan som att han egentligen inte vill ha mera mat. Han lugnar ner sig och kan somna och sova en bra stund.

Jag vet att mjölken kommer häftigt, men vissa mål verkar han inte ha några problem med det i början av målet, utan blir upprörd en bit in i målet trots att det finns gott om mjölk kvar. Bäst äter han när han nästan sover. Jag undrar varför han gör så här och vad jag kan göra för att undvika detta problemet. Naturligtvis rapar jag honom noga, han verkar inte vara övertrött heller.

Sen har jag lite fler funderingar. Han har tidigare sovit sovpass på 2 timmar rakt av. Idag har han vaknat efter nån timme. Har han sovit i sängen har jag buffat honom lite och när han sov i vagnen vagnade jag honom. Han har samtliga ggr somnat om och fortsatt sova. Kan jag göra på annat sätt för att han ska sova i sträck?

Sen undrar jag om det är tänkt att bebisen ska sova 2 h även innan kvällsmålet, vilket lilleman inte alls vill. Sover helst inget alls. Idag skulle då dygnet se ut följande isf:

Åt 21.45-22.30 B1 och B2 i ett svep (sovande) Sov från 22.30-03.30 Mat 30 min, B1 och B2 i ett svep.
Sov 4.00-5.15 vaknade, buffade, sov till 6.30
6.30 Mat ca 30 min B1 umgänge skötning m.m. mat B2 8.00-8.30
Sov 8.30-9.15 vaknade, buffning, sov till 10.00
10.00 mat ca 30 min B1 umgänge, skötning m.m. mat B2 11.30-12
Sov i vagnen 12-13 vaknade, vagning, sov till 13.50
Mat 13.50 ca 30 min umgänge skötning m.m. mat B2 15.30-16
Sov 16-17, försökte vagna men han sov småstunder till 17.30.
17.30 mat 30 min umgänge, skötning m.m. mat B2 19.00
Är tänkt att han ska äta ca 21-21.30 idag. Han vill helst inte sova nu, men gör han inte det blir det väldigt svårt att mata honom. DÅ är han övertrött.

Jättetecksam för svar, råd och synpunkter!
Mamma till Hugo f.090416 (40+1)
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Sköldis

Re: Skriker vid amning m.m.

Inlägg av Sköldis »

Hej och välkommen!
Esperanza skrev:Hej!

Är mamma till en underbar och snäll liten kille på 5 1/2 vecka :heart: . Har kört SM från början (inte riktigt rakt av), nu strävar vi efter att få 2-2 att funka. Det mesta fungerar gnisselfritt men amningen är besvärlig emellanåt. Han kan inleda med att äta ganska lugnt på B1. När han ätit ganska mycket så kan man liksom börja åla sig, släppa bröstet för att sen vilja ta det igen, suga några tag, svälja en massa luft och sen skrika. Jag brukar lugna ner honom och lägga till honom igen. Han slickar då och smaskar, men suger inte tag utan skriker bara och ibland verkar det nästan som att han egentligen inte vill ha mera mat. Han lugnar ner sig och kan somna och sova en bra stund.

Jag vet att mjölken kommer häftigt, men vissa mål verkar han inte ha några problem med det i början av målet, utan blir upprörd en bit in i målet trots att det finns gott om mjölk kvar. Bäst äter han när han nästan sover. Jag undrar varför han gör så här och vad jag kan göra för att undvika detta problemet. Naturligtvis rapar jag honom noga, han verkar inte vara övertrött heller.

Sen har jag lite fler funderingar. Han har tidigare sovit sovpass på 2 timmar rakt av. Idag har han vaknat efter nån timme. Har han sovit i sängen har jag buffat honom lite och när han sov i vagnen vagnade jag honom. Han har samtliga ggr somnat om och fortsatt sova. Kan jag göra på annat sätt för att han ska sova i sträck?

Vad bra att du är noggrann med att rapa sonen. Jag känner igen mig i hur din son gör. Vår dotter gjorde på liknande sätt. Hon åt bra men efter ett tag började hon skrika. Jag började fundera och försöka lista ut varför, men blev bara ännu mer förvirrad :shock: Det fungerade bäst för mig när jag gav henne mat när hon halvsov, det vill säga, jag väckte lite försiktigt och la genast till bröstet. När jag märkte att hon började åla sig tog jag genast upp för att rapa, la till bröstet när hon lugnat sig.

Jag tycker det låter som du använder dig av bra "verktyg" för att få honom att somna om. Sover sonen på mage med larm? Har du Sova hela natten boken?
Hoppas några frågor blev besvarde :wink:

kram
/sköldis
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Tack så mycket :)

Ja, han sover alltid på mage med larm. När han sov på rygg vaknade han nästan med en gång. Har inte SHN-boken bara BB. Fast natten är inga problem. Igår åt han vid 21.20, somnade strax efter 22 och sov till 4.00 :sleep: :D :heart:
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Esperanza skrev:
Igår åt han vid 21.20, somnade strax efter 22 och sov till 4.00 :sleep: :D
Kanon, vad skönt med sömn :D Jag kom på en sak, jag ställde klockan på natten med dotten eftersom hon åt så glupskt och jag ville inte att hon skulle börja åla och skrika på natten. Så det kanske kan vara något. Jag vet ju inte om din lilla prins vaknar till vid kl 4, men jag skulle ställa klockan, dock på ganska tyst ringning, vid typ 03.45.

kram
/sköldis
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
chokladkaninen

Re: Skriker vid amning m.m.

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Esperanza och välkommen hit! :D

Grattis till den lilla lilla pojken!

Vet du, jag tycker att det låter som att du SM:ar alldeles stålande! Var inte orolig för att han inte nödvändigtvis vill sova länge på kvällen (en 20-minlur är det dock bra om du kan få till :idea: så att han inte blir övertrött). Satsa istället på att försöka få ihop till ca 8 timmars vakentid och 16 timmars sömn totalt över dygnet.

Nu när han redan är över en månad har han säkerligen passerat den första ökningsperioden, och eftersom du har SM:at så duktigt har du säkert lyckats stilla hans överlevnadsångest också (annars skulle den nattbuffning du beskriver inte funka :wink: och så har han ju börjat förlänga nätterna alldeles själv). Därför behöver du inte längre truga så mycket. Sköldis råd är jättebra tycker jag! Erbjud brösten i minst 4 omgångar under 1,5h som du gör, och vill han inte ha då så vill han inte. Om två veckor kommer nästa ökningsperiod så då kommer han säkert att vilja igen! :lol:

Ni verkar jobba på jättebra, tycker jag! :heart: Passa på och njut allt vad du orkar av din pyttebebis!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hej igen och tack för era svar :D

Även om detta är tredje barnet så är jag lite "lost" i amningens värld. Med de två andra barnen var det bara problem med amningen och mjölken sinade efter nån knapp månad. Är vekligen jätteglad att det funkat så bra denna gång trots att jag blev tvungen att ge ersättning 5 dagar när han var nån vecka p g a att jag fick äta medicin mot blodpropp. Jag pumpade som en galning för att hålla igång produktionen - och lyckades :D

Sköldis

Tror inte jag behöver ställa klockan, för vid det målet brukar han alltid äta bra. Tack ändå för tipset! / Kram

chokladkaninen

Så bra att jag verkar göra rätt vad gäller SM iaf :) Du tror alltså att han kanske skriker för att jag trugar för mycket? Emellanåt upplever jag det så själv eftersom han kan somna ganska lätt trots att han skrikit vid bröstet. Han blir oftast lugn bara man ta bort honom från bröstet. En bebis som är hungrig somnar väl inte så lätt eller? Dessutom sover han ju bra för det mesta.

Idag sov han FÖR bra. Sov ju bra inatt och på morgonen. Vaknade 7.30 för första SM-mål. Somnade vid 9.30 och sov till 11.15. Sen åt han igen, men var tvärilsk efter en liten stund, verkade jättetrött. Han orkade bara vara vaken en dryg timme. Somnade efter bara ett par omgångar buffning och sov från 12.30 - 16.00 då jag fick väcka honom :shock: Jag hade själv somnat och väckte därför inte tidigare. Verkade fortfarande lite trött och åt lugnt. Nu vet jag inte hur kvällen och natten blir, men om jag förstått rätt så får jag satsa på mer vakentid ikväll istället då.

Kom på att jag kanske ska lägga till de andra två älsklingarna i profilen också :heart:

Kram
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Esperanza och varmt välkommen till Forumet :D GRATTIS till juvelen :heart:

Ni verkar ha det toppenbra där hemma! Jag håller med chokladkaninen, fortsätt precis som ni gör och ha bara lite koll på vaken-och sömntid. Vad skönt att det går så bra med amningen denna gång! NJUT av varandra :heart: Jag ser fram emot att följa er resa!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Tackar så mkt :D Jag ska absolut inte klaga, vi har det mestadels jättebra :heart:

Idag har det gått bättre med amningen. Han har inte alls ålat sig lika mkt (vad nu det beror på :? ) Jag har inte heller trugat lika mycket, utan tagit bort honom från bröstet när han börjat åla sig. Han har däremot varit lite segare att få att somna. Ena sovpasset 8-10 fick jag buffa honom några ggr innan han somnade. Han vaknade sen i 45-minutersskarven och fick buffas flera ggr innan han somnade om gott igen. Han ville inte heller sova med en gång jag la honom i vagnen vid 12 utan fick vagnas ett par ggr, sen sov han bra trots att jag fick förflytta honom till babyskyddet när vi skulle hämta brorsan i skolan. Är det okej att buffa och vagna så som jag gör när han inte riktigt vill somna själv? Jag är noga med att försöka sluta innan han somnar in. Är det meningen att han ska för det mesta ska klara insomningen själv sen då?

Idag ska han inte få maratonsova [-X Om jag ska vila blir det till att ställa klockan :lol: Inatt sov han inte lika länge som de två tidigare nätterna. Jag är ganska säker på att det berodde dels på att han sovit för mkt under dagen och dels att jag knödde ihop målen så han inte fick lika mkt mat i sig igår under dagen. Ska iofs inte klaga. Han vaknade 2.30, åt i 20 min och sov sen igen till 6.20.
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Elle

Inlägg av Elle »

Jag tycker att du jobbar på jättebra! Bra att du hjälper honom att komma till ro så att han kan somna. Fortsätt så!

NJUT av varandra och ta tid att lära känna lilla juvelen och vad som passar honom. Du känner din juvel bäst :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hej igen!

Allt fungerar bra här just nu. Han ålar sig fortfarande när han äter, men skriker inte på det sättet. Tror att han sväljer luft och att han får lite ont precis när han ätit, men han verkar inte ha fortsatt ont av det efter avslutad måltid, vilket är skönt.

Igår åt han kl 21 och sov sen till 4. :D Duktig liten kille. Han verkar kunna sova så bra om han är vaken efter sista SM-målet. Det blir tyvärr lite för lång tid för lillen att vara vaken i ca 3,5 timme tycker vi, men sover han efter att ha varit vaken i 2 timmar det sista SM-målet så vill han gärna sova länge och får väckas för att få en kvällsslurk och efter kvällsslurken runt 21-22 så sover han kanske bara till 2-2.30 innan han vill ha mat igen. Hur kan man justera här tro? Idag har t ex dagen sett ut på följande sätt:

7.00 SM-mål sen sova 1,5 h
10.15 SM-mål sen sova 2 h
14.15 SM-mål sen sova 1,5 h
17.45 SM-mål, vaken till nästa nål med undantag av 5 min powernap :wink:
21.15 Kvällsslurk
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
chokladkaninen

Hej Esperanza! :D

Vad kul att höra att det går så bra för er!
Antingen kan du låta den där 5 min powernappen bli 20 min istället, eller så kan du lägga kvällsslurken (och läggningen) en halvtimme tidigare.
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hejsan!

Ska testa att ge kvällsslurk och lägga honom 3 timmar efter sista SM-målet och se hur det går. Tror att det blir svårare med en 20 minuterslur, för han vill hellre sova längre.

Inatt vaknade han dessvärre vid 01. Han var jätteledsen, hade svårt att andas och en skällande hosta. Vi åkte i ilfart till akuten. Var jätterädda att det skulle vara RS-virus. Det visade sig "bara" vara krupp. Stackars liten. Vi var hemma igen vid strax efter 4. Efter det fick han äta ofta och sova massor fram till 11. Eftersom han verkar funka bäst på "schema" så försöker vi så smått att återställa dagen igen. Hittills går det fint. hoppas verkligen att han slipper nåt kruppanfall inatt :cry:
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Igår kväll var han TRÖTT. Han skrek och åt om vartannat i ett par timmar från kl 20.30 innan han somnade för kvällen :| Troligtvis var det lite körigt i magen oxå för efter en stund pruttade han en väldans massa och blev sen lugn i några minuter. Brösten kändes totalt uttömda.

Han vaknade sen vid 1. Då var jag så trött att jag fuskade. La honom intill mig så jag kunde liggamma och somnade. Vaknade sen vid 3 och tvingade mig själv att sitta upp O:) Då åt han tillräckligt för att sova vidare till 6.30. När han ett par timmar senare lades för att sova så vaknade han efter 45 min och ville INTE somna om. Han verkade hungrig och har nu ätit en hel del. Brösten känns lika uttömda, det känns som att det inte finns en droppe kvar. Jag börjar fundera över om det är ökningsperiod på G. Vad jag förstått inträffar den mellan 7-8 v. Eller är det för tidigt, han är ju sju veckor först på torsdag :?
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
chokladkaninen

Hej Esperanza! :D

Stackars Skrutten som fick åka till sjukhuset! Vad tråkigt! :cry:

Visst kan det vara ökningsperioden som drar igång, men det kan också helt enkelt vara så att han är lite extra trött och ledsen efter krupp och sjukhus. Och då vill han äta äta äta för däri ligger den trygghet han söker. Så upplevde jag i alla fall mina barn när livet var hektiskt.

Så mata på så mycket du kan (oftare om du behöver, men ännu hellre fler omgångar inom varje SM-mål så att både dina bröst och hans mage får lite paus) och se vad som händer. Är det ökning så går den över på ett par dagar. :wink:
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hej igen :D

Som tur är har lilleman inte haft något mer kruppanfall. Han har däremot en slemmig hosta och imorse var ögonen helt igenklibbade på honom :cry: Tycker så synd om honom. Han verkar ändå vara vid gott mod. Igår var han hur glad som helst och sa knappt ett pip. Däremot hade han lite svårt för att sova både på dagen och när han la sig för kvällen vid 21. Det var mest amning hela tiden. Han brukar somna för natten efter 21, nu vaknade han och ville äta vid 23.15. Sov sen en lur för att vakna vid 2, 4 och 6.30. Efter morgonmålet sov han dock bra och vaknade först vid 10 så jag hoppas att det börjar finnas lite mer mat nu. Han har ännu inte visat hungertecken, så han klarar sig nog till nästa SM-mål skulle jag tro :)

Just nu är det lite konstigt för han verkar helst vilja somna på rygg :? Igår var han jättearg när vi la honom på mage, men la vi honom på rygg eller lite på sidan så somnade han själv. Likadant nu. Han har precis somnat på golvet på ett täcke. Först låg han på mage, men då gnydde han till slut. Jag vände honom då till rygg och han bara somnade med en gång :!: Vad beror detta på tro, har han ändrat sig så han hellre sover på rygg :?: Har det kanske med förkylningen att göra.

Ha det gott alla!
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"