Hej hallå! Nu är jag tillbaka en sväng.
Jag har 2 frågor:
1) Vilken ålder brukar man byta från 1,5h till 45 min? Min lille kille (20 mån) sover lätt sina 1,5h + gärna mer om inte jag väckte. MEN det kan ta upp mot 1h innan han somnar på kvällen. (Det finns nog en annan faktor som bidrar till det, men det tar jag upp under nästa fråga.) Och så vaknar de båda runt halv 7 på morgonen (natt är 19-07) något de visserligen alltid gjort, jag har inte lyckats sätta morgonen.
2) Skrik. Vad gör man? Storebror (framför allt) kan ligga och tjoa och gapa innan han sover (alltså inte arg-skrik eller ledsen-skrik, utan bara rakt-ut-i-luften-skrik), och detta sätter igång lillebror också (som får svårt att komma till ro och somna? ).
Det samma upprepas på morgonen när han vaknar. Gärna tjo och tjim med "lillebror-ljud" så lillebror vaknar. Och här tror jag han går in för att väcka lillebror. När lillen vaknar först ligger han också och pratar och låter, men han skriker inte på samma sätt med syfte att väckas.
Till saken hör att på kvällen är storebror SUPERtrött och det blir mycket svammel och kokt spaghetti och "nej jag vill inte" innan han kommer i säng. Jag lägger honom och lägger på täcke, han far upp, jag lägger lillebror och under tiden är storen halvt ute ur sängen och så jsg tillbaka, och lägger och han sparkar av täcket, och en enda röra. Jag ramsar ut, han är stor nog att dra på täcket själv, men jag vill att han ligger ner när jag går ut, och innan jag ramsat klart första versen börjar skrikandet.
Sen somnar han inom 20 min. Så fort han tystnar somnar han. Det är som om han vill hålla sig själv vaken. Men hur hanterar jag det hela?!?!?!
Vi har skrikkudde dagtid, jättepopulär. "Nu är jag lite skriknödig" brukar storebror säga och gå iväg och skrika. MEN jag tycker att det allmänna skrikandet har ökat sedan införandet av skrikkudden. Det känns som om ljudnivån allmänt har ökat ett steg och även antalet skrikomgångar. Vänta tills det går över? De lär ju inte skrika tills de blir 20, men man vet aldrig.... Och innan dess vill jag ha ner ljudnivån.
Tack för feedback och tips!