Storebrors tur!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Sköldis, vad kul det låter med träff! Och jo Mia, jag tänker luras på med att ni aldrig gör fel! 8) Det hade varit kul att gå på träff med alla übermänniskor och få lite praktisk handledning. :wink:
Jag försöker med "klappa fint", och jag har lusläst "börja alltid en mening med JA"-tråden och den är ju fantastisk!! men jag lyckas alltid börja "klappa fint"-meningen med ett rungande NEJ! :oops: :?
Och det blir mycket STORA bokstäver när de inte "lyssnar".... så jag har låååång väg kvar till mitt mål.

Jag har en övertygelse att det bästa för barn är att vara hemma med sin mamma. Så därför har vi gjort ett aktivt val att vi ska ha det så.
Jaha :shock: borde man då inte ta hand om dem, och ta vara på dem, och vara deras trygga bas, och lugn och ro, dit de alltid genom livet kan gå när det stormar runtomkring?
Så vart ska de ta vägen när det även brukar storma i baslägret?!?!?
Det här stressar mig, varje dag faktiskt. Men jag [-o< och försöker ändra MIG SJÄLV. Fast långsamt går det... :roll:

:arrow: Mörkläggningen har jag inte ordnat än, men jag märker ju att de dagar det är mulet sover de längre jämfört med soliga morgnar. :idea:
:arrow: Spjälsängen har jag inte fixat än...

..forts följer.

Kram.
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Svarta sopsäckar är ju en snabb nödlösning för mörkläggning. :wink:

Jag har också jobbat hårt med nej-sägandet. Mitt tips är att tänka sig som en hackig skiva. När du tänker säga NEJ så bit dig i tungan, behåll lugnet, ta den lilla handen och börja: "Klappa fint..." Släpp handen och se vad som händer. Samma igen? Gör om "Jaaa...klappa fiiiint". Antigen så tröttnar ungen tillslut på ditt tjat och går till roligare saker, eller så tröttnar du och bestämmer dig för något otroligt spännande/viktigt/roligt ni bara MÅSTE göra "Kom!!!" :wink:

Jodå, det funkar. Jag har precis lärt lilla Elsa att diskmaskinen inte alltid ska plockas ur för: "Ja det ska diskas, det ska diskas, ja det ska diskas...så nu stänger vi luckan för det ska diskas"... 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej hallå! Nu är jag tillbaka en sväng.
Jag har 2 frågor:

1) Vilken ålder brukar man byta från 1,5h till 45 min? Min lille kille (20 mån) sover lätt sina 1,5h + gärna mer om inte jag väckte. MEN det kan ta upp mot 1h innan han somnar på kvällen. (Det finns nog en annan faktor som bidrar till det, men det tar jag upp under nästa fråga.) Och så vaknar de båda runt halv 7 på morgonen (natt är 19-07) något de visserligen alltid gjort, jag har inte lyckats sätta morgonen.

2) Skrik. Vad gör man? Storebror (framför allt) kan ligga och tjoa och gapa innan han sover (alltså inte arg-skrik eller ledsen-skrik, utan bara rakt-ut-i-luften-skrik), och detta sätter igång lillebror också (som får svårt att komma till ro och somna? ).
Det samma upprepas på morgonen när han vaknar. Gärna tjo och tjim med "lillebror-ljud" så lillebror vaknar. Och här tror jag han går in för att väcka lillebror. När lillen vaknar först ligger han också och pratar och låter, men han skriker inte på samma sätt med syfte att väckas.
Till saken hör att på kvällen är storebror SUPERtrött och det blir mycket svammel och kokt spaghetti och "nej jag vill inte" innan han kommer i säng. Jag lägger honom och lägger på täcke, han far upp, jag lägger lillebror och under tiden är storen halvt ute ur sängen och så jsg tillbaka, och lägger och han sparkar av täcket, och en enda röra. Jag ramsar ut, han är stor nog att dra på täcket själv, men jag vill att han ligger ner när jag går ut, och innan jag ramsat klart första versen börjar skrikandet.
Sen somnar han inom 20 min. Så fort han tystnar somnar han. Det är som om han vill hålla sig själv vaken. Men hur hanterar jag det hela?!?!?!

Vi har skrikkudde dagtid, jättepopulär. "Nu är jag lite skriknödig" brukar storebror säga och gå iväg och skrika. MEN jag tycker att det allmänna skrikandet har ökat sedan införandet av skrikkudden. Det känns som om ljudnivån allmänt har ökat ett steg och även antalet skrikomgångar. Vänta tills det går över? De lär ju inte skrika tills de blir 20, men man vet aldrig.... Och innan dess vill jag ha ner ljudnivån. :roll:

Tack för feedback och tips!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Jag tycker nog att lillebror är lite för liten för att sova mindre på dan. Kanske snarare när han kommit förbi 2 1/2-års strecket. Som du själv skriver så finns det andra anledningar för långt insomnande.

Om dom nu alltid vaknar halv sju på morgonen så kanske ni skulle kunna lägga dem halv sju på kvällen så slipper storebror bli övertrött. Mycket av hans skrikande skulle säkert mattas av om han slipper lägga sig när han är för trött. Men sen är han ju också i trotsen så lite skrik blir det nog ändå. :wink: Jag tycker inte du behöver se till att han ligger ner och har täcket på sig utan det räcker att han är i sängen. Prata inte heller för mycket utan bara släpp ner honom i sängen och ramsa dig ut. Sitt på vakt utanför.

Vilar storebror ngt under dagen? Ligga och lyssna på en saga en stund är en bra avkoppling och och vila.

Glöm inte det viktiga skrattet innan läggningen. De flesta har en tendens att glömma bort det när de små börjar sova bättre. De ggr vi haft insomningstrul här hemma så har vi kommit på att vi slarvat med det. Direkt när vi infört det igen så har hon somnat så nöjt så.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Och TACK Susanne G för svar!!
Som du säger är nog lillebror lite liten för bara 45min vila. Och jag märker ju hur nöjd han är hela dagen med sina 1,5h sömn. Mindre skulle bara skapa missnöje.
Susanne G skrev:Om dom nu alltid vaknar halv sju på morgonen så kanske ni skulle kunna lägga dem halv sju på kvällen så slipper storebror bli övertrött. Mycket av hans skrikande skulle säkert mattas av om han slipper lägga sig när han är för trött. Men sen är han ju också i trotsen så lite skrik blir det nog ändå.
Ja. Jag inser ju att det skulle vara bättre. Helt krasst måste jag erkänna att det är pga att jag INTE VILL gå upp innan 7 som vi har dessa tider. Men de sover ju inte för min skull utan för sin egen sköna skull.

Jag har fortf inte infört spjälsäng till honom, och tänkte på nåt Miar70 skrev om nattrots och större sängar.
Det som gör att jag drar mig är att tänk om jag tar bort hans säng och inför spjälsäng, men det inte alls funkar. Vad gör man då?! "Ehh... ok... nu står ju stora sängen i förrådet... hmmm... ojdå. Jaha... ja då för du nog vänta tills imorn så tar vi tillbaka den..." eller?

Storebror har 1,5h vila som lillebror. Men han sover inte den tiden. Står mest och tittar ut genom fönstret eller pratar med sig själv eller tjoar och har sig.
Jag hade tänkt att den tiden skulle han kanske kunna sitta med nån bok eller pyssel, lite som ensamlek, för nån sån har vi inte. Men hur ska man införa det? Och vad skulle han kunna pyssla med?

Vad gäller skrattet till go'nattet: jag har däämpat det. Jag tycker barnen blir mer spralliga och uppspelta om det blir för mycket och så blir det sprall och spring när de lagt sig.
Eller så för jag trötta ut dem i 30-45 min så de är så utmattade att de inte orkar spralla. Men jag tycker det blir för mycket... har jag fel?

/Umm Musab
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej igen!
Ummusab skrev: Jag har fortf inte infört spjälsäng till honom, och tänkte på nåt Miar70 skrev om nattrots och större sängar.
Det som gör att jag drar mig är att tänk om jag tar bort hans säng och inför spjälsäng, men det inte alls funkar. Vad gör man då?! "Ehh... ok... nu står ju stora sängen i förrådet... hmmm... ojdå. Jaha... ja då för du nog vänta tills imorn så tar vi tillbaka den..." eller?
Jag tycker inte du ska ta ut så mycket i förskott :wink: utan bestämmer du dig för att införa spjälisen så gör du det med fullständig Attityd av Självklarhet, och sen bestämmer du dig för att det ska funka! Ungefär som när man plockar bort nappen, flyttar eller vad det nu må vara så letar vi inte efter bekräftanden från barnen utan tar ledningen och visar vägen! Oroliga frågor besvaras med lugna, betryggande svar och då blir sonen nöjd.
Storebror har 1,5h vila som lillebror. Men han sover inte den tiden. Står mest och tittar ut genom fönstret eller pratar med sig själv eller tjoar och har sig.
Jag hade tänkt att den tiden skulle han kanske kunna sitta med nån bok eller pyssel, lite som ensamlek, för nån sån har vi inte. Men hur ska man införa det? Och vad skulle han kunna pyssla med?
Jag har haft vila i soffan framför en film, många andra har vila till en cd-saga, men en paus är bra. Jag tror absolut det är dags att ta bort sömnen för stora killen, de allra flesta slutar med middagssömnen vid 2½-3 år.
Vad gäller skrattet till go'nattet: jag har däämpat det. Jag tycker barnen blir mer spralliga och uppspelta om det blir för mycket och så blir det sprall och spring när de lagt sig.
Eller så för jag trötta ut dem i 30-45 min så de är så utmattade att de inte orkar spralla. Men jag tycker det blir för mycket... har jag fel?
Du vet bäst vad som passar er bäst! Jag själv har haft lite lugnare skratt när barnen varit mindre, då har vi mer gosat och varit nöjda, men äldre barn vill gärna ha lite mer bus! Vi busar REJÄLT med våra tre innan läggning, och sen bäddar vi om vart och ett av barnen, kramas om och det ska pussas och pipas (näsgnuggas) och gosas ett tag, sen släcker jag och går ut och bryr mig inte nämnvärt om vad de pysslar med därinne :wink: och blir det inte för högljutt lägger jag mig inte i! Men jag tycker det är viktigt att barnen lägger sig glada och nöjda, hur man hamnar där är högst individuellt :wink: :!:

Berätta hur det går!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "