Hej!
Ingen desperat mamma längre men dock ett litet problem/fråga som jag gärna skulle vilja ha lite råd angående.
Vi njuter av 9 av 10 nätter som Stella sover helt själv! Det är underbart! Vi har fortfarande problem vid läggningarna dock och hon är arg/ledsen fortfarande. Vi har varit en del bortresta dock och inte varit helt konsekventa utan stannat längre inne hos henne vid vissa tillfällen så det kan ju bero på det. Vi kör stenhårt med ramsan nu igen så en liten minikur vid läggning.
Nu till frågan. I helgen ska Stella för första gången sedan kuren sova hemma hos farmor och farfar. Jag har försökt att förklara för dem om vad kuren inneburit och att det är p ga den som Stella börjat sova så bra. De har inte riktigt förståelse dock och tro hellre att det är Stella som "utvecklats" och börjat sova bra av sig själv... så jag har gett upp nu med att försöka övertyga.
Hon blir väldigt bortskämd när hon är hos dem och hon får aldrig gråta utan får som hon vill. Hon älskar sin farmor högt som man kan förstå.
Vad ska jag göra? Låta farmor göra som hon vill, dvs hon kommer sitta hos henne om det så tar 1.5h att få henne att somna och ta upp henne till sin säng om hon vaknar på natten.. Hur höga krav kan jag ställa? Är det bättre att bara strunta i det och köra vårt vanliga race här hemma sen? Det är även ljust hos farmor och farfar och sist vi sov där allihop vaknade Stella kl 05 och vägrade somna om. Tänkte därför att jag ska köpa mörkläggningstyg att ta med mig. Däremot kommer hon att sova i deras rum eftersom det inte finns ngt annat val.
Någon som har erfarenhet av liknande problem och kan ge råd? Kanske tar jag det för allvarligt och bara borde låta det bli som det blir. Jag har minst sagt fått en hang-up på det här med god sömn nu när vi haft det så bra ett tag. Allra helst för Stellas skull eftersom jag tycker det är så härligt för henne att få sova sköna långa timmar.
Men en natts dålig sömn kanske inte är hela världen!?
Tack för engagemang!
Kram Louise
Sova hos farmor första gången efter kuren
Sova hos farmor första gången efter kuren
LW
Stella 070919
Stella 070919
Re: Sova hos farmor första gången efter kuren
Hej igen
Vad roligt att läsa om era härliga nätter! Vilket fint jobb ni gjort.
Jadu, det här bekymret är du absolut inte ensam om, jag själv har både mamma och svärmor som gärna har barnen, och barnen älskar att vara där. Och jag har insett att det bästa för oss alla är att när kidsen är där så gör de på farmors/mormors vis, och det funkar bra! Det är sällan eller aldrig mer än en natt i taget, och en gång är ingen gång brukar jag tänka
.
Det du KAN göra om du vill, är att fixa till mörkläggningen med sopsäckar eller nåt om det går. Det är det enda jag brukar peta i
.
Sen kan du ju alltid berätta hur ni gör och varför - kanske tar farmor till sig det bättre än du tror?
Hursomhelst så tycker inte jag att det är så mycket alls att oroa sig över - det är underbart att Stella har en farmor och farfar som vill ha henne hos sig och låt dem få skämma bort henne lite om de vill det. Tycker jag
Kram Mia
Vad roligt att läsa om era härliga nätter! Vilket fint jobb ni gjort.
Jadu, det här bekymret är du absolut inte ensam om, jag själv har både mamma och svärmor som gärna har barnen, och barnen älskar att vara där. Och jag har insett att det bästa för oss alla är att när kidsen är där så gör de på farmors/mormors vis, och det funkar bra! Det är sällan eller aldrig mer än en natt i taget, och en gång är ingen gång brukar jag tänka
Nej, det är ju inte det.LouiseW skrev: Men en natts dålig sömn kanske inte är hela världen!?
Det du KAN göra om du vill, är att fixa till mörkläggningen med sopsäckar eller nåt om det går. Det är det enda jag brukar peta i
Sen kan du ju alltid berätta hur ni gör och varför - kanske tar farmor till sig det bättre än du tror?
Hursomhelst så tycker inte jag att det är så mycket alls att oroa sig över - det är underbart att Stella har en farmor och farfar som vill ha henne hos sig och låt dem få skämma bort henne lite om de vill det. Tycker jag
Kram Mia
Tack Mia!
Faktiskt precis det jag ville höra. Skönt!
Sopsäckar alt mörkläggningstyg finns redan med i planen
Tror för övrigt att hon får göra som hon vill för jag vet att farmor aldrig kommer att gå med på att gå ut och låta henne gråta. Tror jag struntar i och ens fråga hur det gick utan kör bara på som vanligt när vi kommer hem.
Tack för engagemang och bra råd som vanligt!
KRAMAR
Faktiskt precis det jag ville höra. Skönt!
Sopsäckar alt mörkläggningstyg finns redan med i planen
Tack för engagemang och bra råd som vanligt!
KRAMAR
LW
Stella 070919
Stella 070919