Isac 2 år - vid sängbyte blev sömnen plötsligt problematisk

Filipita

Isac 2 år - vid sängbyte blev sömnen plötsligt problematisk

Inlägg av Filipita »

Jag var första gången här då Isac var 5 veckor. Genom tips om buffning och liknande fick jag hjälp med sonens sögnrytm. Sedan 4 månaders ålder har han sovit hela nätter i sin egen säng i eget rum, det har fungerat jättebra. Han brukade senast sova ungefär 19-07.
Tyvärr har saker förändrats.
Han började klättra ur spjälsängen och vi beslöt oss för att skaffa en barnsäng. Han har tidigare sovit i vanliga sängar utan problem. Tyvärr gick det inte så lätt som vi trott.

Nattningen är utdragen och påfrestande. Vi gör kvällsritualen på samma vis varje kväll, sedan saga i sängen, godnatt-gos och hejdå. Därefter börjar Isac att springa upp. Han står och smyger vid sin dörr, söker min uppmärksamhet. När han får den springer han före in och lägger sig. Säger "mamma sitta" och pekar på stolen. Sätter jag mig ligger han och tittar, vakar så jag inte går, håller sig vaken. Går jag så kommer han snart ut igen. Han "hämtar" mig kan man säga. Det hela tar mellan 45 min och 1 timme och mot slutet är han riktigt trött. Han sover oftast hela natten när han väl somnat, men vaknar tidigt, oftast vid 5-5.30. Det är en mycket trött familj som ger sig av till dagis och jobb om dagarna...

Jag vill få honom att känna sig trygg i sin egen säng. Han ÄR självständig och har aldrig tyckt om att sova bredvid mig (sedan spädbarnstiden). Därför har jag gott hopp om att det ska funka, bara han vänjer sig på rätt sätt. Någon med tips? Ni är proffsen!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Att införa storsäng före trotsen är över är inte att rekommendera. Som du ju märker. Liten kan inte låta bli att hoppa ur. Det ingår liksom i paketet. Tryggheten är fortfarande den invanda och ombonade spjälsängen. Skickar med en tråd om hopp ur sängen, så får du lite råd om hur du kan gå tillväga:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Filipita

Inlägg av Filipita »

Tack för tipset om tråden!
Känns bra, för lite som det rekommenderas där har jag redan gjort. T ex att jag är "tråkig", vaktar utanför dörren, inte ger upp, är bestämd osv.

Det roliga är att han inte går ut i lägenheten. Han stannar alltid i sin dörrport och tvekar. Ibland kastar han ut nallen för att få uppmärksamhet. Men han skulle ALDRIG få för sig att börja leka. Han VET vad som gäller.

En annan tanke: Pappan är väldigt bestämd. När Isac gick upp första kvällarna sa han helt enkelt "nej Isac du ska sova nu! Gå och lägg dig". Isac lyder alltid sin pappa och gick därför motvilligt tillbaka till sängen, gnällde lite men somnade sedan. Han söker därför MIG när han kommer ut, eftersom att han vet att jag går efter honom in och "lägger" honom. (Han klättrar upp själv). Det blir lite obalans där, vet inte hur jag ska hantera det riktigt.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Filipita skrev:Pappan är väldigt bestämd. När Isac gick upp första kvällarna sa han helt enkelt "nej Isac du ska sova nu! Gå och lägg dig". Isac lyder alltid sin pappa och gick därför motvilligt tillbaka till sängen, gnällde lite men somnade sedan. Han söker därför MIG när han kommer ut, eftersom att han vet att jag går efter honom in och "lägger" honom. (Han klättrar upp själv). Det blir lite obalans där, vet inte hur jag ska hantera det riktigt.
Göra som pappan :lol: 8) Jag skulle säga att han vill ha samma besked av dig. Dvs att det är sova som gäller. Och att han vet det. Att gå efter och lägga - det behövs inte. Det kan han själv. Inte sant. Ju mindre underhållning, desto snabbare kan han njuta av sängen igen.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Filipita

Inlägg av Filipita »

Ewa skrev:
Filipita skrev:Pappan är väldigt bestämd. När Isac gick upp första kvällarna sa han helt enkelt "nej Isac du ska sova nu! Gå och lägg dig". Isac lyder alltid sin pappa och gick därför motvilligt tillbaka till sängen, gnällde lite men somnade sedan. Han söker därför MIG när han kommer ut, eftersom att han vet att jag går efter honom in och "lägger" honom. (Han klättrar upp själv). Det blir lite obalans där, vet inte hur jag ska hantera det riktigt.
Göra som pappan :lol: 8) Jag skulle säga att han vill ha samma besked av dig. Dvs att det är sova som gäller. Och att han vet det. Att gå efter och lägga - det behövs inte. Det kan han själv. Inte sant. Ju mindre underhållning, desto snabbare kan han njuta av sängen igen.
Som det ser ut nu börjar det bli såhär:
Pappan "skickar i säng", Isac somnar relativt fort.
Jag "nattar", sitter bredvid och klappar till han somnar. Jag vill också ha det som pappan! Men hur ska jag gå tillväga? Så fort jag går ut ur rummet klättrar han ur sängen. Han somnar inte förrän jag sätter mig bredvid och buffar honom lite.

Om han inte är helt dödstrött förståss...
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Jag har bara samma svar som Ewa. Gör som pappan!

Du màste vara bestämd, du med. Tro pà vad du säger när du ber honom gà och lägga sig.
Du màste hitta den berömda attityden av självklarhet!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet

Gà inte in med honom igen. Han kan själv. (Jag tycker det är lite trist och se när min fnurrmaja fàr gà in och lägga sig ensam och hängig... Men jag vet att det är för hennes del jag gör det. Sà hon ska veta vad som gäller och att pà natten sover man. Punkt.)

Berätta gärna hur det gàr!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Filipita

Inlägg av Filipita »

Några framsteg, sakta men säkert:

Under långhelgen har jag ibland varit ute & gjort ärenden och pappa var med Isac. Isac har då, vid 11.30-tiden, självmant gått in till sin säng och lagt sig och sovit middag. Otroligt men sant!

Nattningen är varierande. Efter nattning så kan Isac gå upp, kika genom dörren, eller vara inne i sitt rum och knata runt. Han kommer aldrig ut ur rummet. Vill att jag ska gå in och lägga honom, men jag säger bara "Isac, gå och lägg dig nu" och då går han snabbt in i rummet igen. Det beror lite på hur trött han går, men tar allt från 10-50 min. Han har dock somnat allt senare på kvällen p g a detta.

Morgonen är lite jobbig. Isac vaknar nästan alltid på natten, kommer in, vi leder in och nattar och han somnar om. Tyvärr ligger han inte kvar och somnar om utan vi måste gå upp.
Dessutom vaknar han vid 5-tiden på morgonen. Jag leder tillbaka, men då bajsar han alltid, och sen ska han ha välling... Jag säger att han får leka själv, det gör han en stund, men är ju bara 2 år och tröttnar snart. Jag har också svårt att sova när jag vet att han är uppe själv. Det börjar ta på krafterna med dessa ständigt tidiga morgnar.

Sammanfattningsvis: Middagsvilan fungerar bra, kvällen är OK ibland, jobbigare ibland, och morgonen skulle han behöva längre sovtid.
miniz

Inlägg av miniz »

Vad bra med framsteg! Bra att du inte gàr in med honom pà kvällen.

Pà natten behöver du inte natta honom, tycker jag. Det har du redan gjort pà kvällen och pà natten sovar man, inget annat. Du kan ge honom en ramsa när du är pà väg ut av rummet (det allra bästa vore om han gick och la sig själv pà natten ocksà). Ju mindre "underhàlling" desto bättre.

Om han ska ha välling pà natten bestämmer ni. Inte han. När han vaknar vid femtiden, sà upprepar ni nattprocedyren. Om han bajsat kan ni byta pà honom i sängen utan att ta upp honom och sedan ramsa er ut. Det är möjligt att han känner sig lite hungrig vid den här tiden. Särskilt om han har för vana att äta dà. Sà ni fàr bestämma er för om ni vill sluta ge honom mat pà natten och sedan genomföra. Det tar sina tre nätter innan han fàr en ny vana och sedan en eller tvà veckor innan vanan satt sig.

Lycka till och berätta gärna hur det gàr!
fem älsklingar
Ewa

Inlägg av Ewa »

En väninna hade en 2,5-åring som fortfarande drack välling på nätterna, innan hon en dag helt sonika bestämde sig för att nu var liten stor. Läs hennes tråd här om du vill:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Filipita

Inlägg av Filipita »

Inga framsteg utan bakslag, som man säger.
Igår kulminerade den dåliga sömnen.
Isac nattades som vanligt vid 19-tiden, lite förkyld och småtrött. Jag gick ut, hörde snart små steg. Sa "gå och lägg dig" och Isac tvekade. Hopp i sängen, ut igen. Sedan gick jag och duschade. När jag kom ut var han fortfarande uppe och sprang i (mörkret i) sitt rum. Återigen, in och ut. Jag provade att sätta mig lite bredvid och klappa, han somnade nästan, men så fort jag gick ut så kom han efter.

Tillslut låg han i sin säng och bara grät. Snart kom han upp, igen, och somnade utmattad i min famn när jag skulle trösta honom. Isacs pappa monterade upp spjälsängen igen - nu var det liksom droppen. Men Isac ville nu inte alls sova därinne, förmodligen var han övertrött och uppe i varv.

Sådär höll det på. Vid nio-tiden tröttnade Isacs pappa på skrik och spring och tog upp honom i tv-soffan. Isac var då trött, men lugn och somnade i mitt knä. Jag bar in honom i spjälsängen. Då var klockan säkert tio.

Kvart över fem vaknar Isac. Han är såklart trött, men hungrig, jag gör välling. Han vägrar sova i spjälsängen, gallskriker så fort vi lämnar rummet. Klänger fast sig på mig som en liten apunge. Jag kapitulerar, lägger honom i sin säng (växasängen) och buffar lite. Han somnar NÄSTAN men nu är det för sent på morgonen. Så, nu sitter vi här, kl 7.

Jag vet inte vad jag ska göra. Nu har han vant sig vid växasängen och jag tror han gillar den, men varför i guds namn kan han inte sova på nätterna? Han sov 22-05, det är ju helt galet.

Jag vet inte alls vad jag ska göra. Känner mig nära ett nervsammanbrott av trötthet.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Filipita!

Jag har klippt lite i ditt inlägg och detta tror jag du borde tänka över.
Filipita skrev:Återigen, in och ut. Jag provade att sätta mig lite bredvid och klappa, han somnade nästan, men så fort jag gick ut så kom han efter.

Jag kapitulerar, lägger honom i sin säng (växasängen) och buffar lite.
Han fràgar genom pàstaende. Han behöver svar. Ska jag ligga i den här sängen, nu? Du màste svara konsekvent och sakligt. Inte kapitulera och ta upp honom.

Om jag vore i din sits hade jag àterinfört spjälisen, med riktig wowattityd.
Ààà, va skönt! Nu ska du fà sova i din egen säng!
Om ni inte tar tillbaka spjälisen màste ni bestämma er för det och sedan stà för det.

Att han är hungrig klockan 5 pà natten :wink: är nog bara en vanesak.
När jag fàr för vana att dricka vatten i natten, màste jag själv arbeta bort den vanan och det gàr!
Och det màste ocksà ni göra, bestämma àt honom när det är matdags.
Det tar sina tre nätter att lära sig nàgot nytt och sedan en vecka eller tvà innan vanan sitter.

Pà natten när han vaknar och vill ha välling kan ni gà in och solfjädra om han tycker om det eller bara läggatillrätta och sedan ramsa er ut. Hela första natten, direkt in och ge svar. Pà natten sover man, sedan när det blir morgon äter man.
Andra natten ramsa direkt.
Tredje natten en pangramsa för att markera att det är natt och dà händer inget annat än att man sover!

Detta kan du göra för läggingen ocksà, bara att tredje kvällen avvaktar du istället för att ge en pangramsa.

Har ni ramsa? Om inte borde ni införa den, för det är ett sà bra verktyg sedan om han skulle börja trotsa med läggningen ocksà.

Har ni väckarklocka? Det funkar sà bra här hemma, (snart) 1.5 àringen väntar ocksà pà att den ska ringa innan han vill upp. Det kan hjälpa er att bryta vanan. Ni kan ställa den tillsammans, lyssna pà det spännande ringljudet och pà morgonen gör ni gooodmorgon och slàr av tillsammans.

Hur làter detta för er?
Berätta gärna hur det gàr.
Kram
fem älsklingar
Filipita

Inlägg av Filipita »

Hej!
Efter katastrofnatten i fredags har det nu gått lite bättre.
Isac somnar sent, men kvällarna känns lugnare. Han somnar vid 20.30 tiden nu. Läggning och gos, sedan sova. Han kommer upp, jag säger att han ska sova, går in.
När han kikar ut för tredje gången sitter jag bara kvar i (t ex tvsoffan) och säger godnatt! och vinkar till honom. Då kilar han in och lägger sig. Jag får känslan av att han ligger och försöker sova, men så vaknar han till, och då måste han kolla så att vi/jag finns kvar därute. Han vill inte leka eller busa, han vill bara titta, (helst att jag ska gå med in och sitta på stolen bredvid, vilket jag nekar bestämt).

Han vaknade 4 inatt, kom in, sa välling... Jag sa nej, inte välling, sova nu! (Lite svårt att övertyga om det när solen skiner in genom alla fönster :))
Bäddade ner, gick ut, han stod snart i dörren. Sa "mamma sova där" och pekade mot mitt sovrum. Jag sa "ja, mamma sova där, och Isac i sin säng, med nallen och vovven och kudden". Då kilade han in och somnade sedan. Vaknade halv sju - vilken lyx!

Han klättrar ur spjälsängen nu, så vi har bestämt oss för att skippa den, av säkerhetsskäl. Det är vi helt bestämda om. Jag tror att det kommer bli bra det här.

Hur många timmar ska en 2 år 4 mån sova per dygn för att må bra?
miniz

Inlägg av miniz »

Vad bra att det gàr bättre!

Har för mig att AW skriver att 12 timmars natt borde de ha till làngt upp i skolàldern. Och dagsvilan är ju individuell, nàgon slutar kring den här àldern medan andra sover ännu ett bra tag.

Vad gäller ljuset sà drar vi ner alla persienner i hela huset pà natten sà det ska vara mörkt till vi stiger upp. Sà gör man ju här i syd det är inte helt vanligt i Norden (vi gjorde det aldrig, rummet ja, men hallen, niks...).
fem älsklingar
Filipita

Inlägg av Filipita »

Hej alla vänner, nu är jag här igen...
Isacs sömn är fortfarande inte optimal. De senaste veckorna har han somnat vid 20.30-tiden, vaknat mellan 5 och 5.30 och sovit 1-1,5 på förskolan. Jag tycker att nattsömnen är alldeles för kort såklart.

I helgen provade vi att ta bort dagsvilan. Det gick bra på dagen, han kroknade något på eftermiddagen (inte gråtig, men lite seg) och genom utelek höll vi honom igång. Somnade som sig bör vid 19.30 - trött och efter att ha gått upp kanske 2 ggr bara. Han var helt enkelt riktigt TRÖTT! Dock vaknade han likväl 5 på morgonen.
På dagis säger de såklart att han måste sova 1,5 timme på dagen, han är ju helt slut (såklart, han vaknar ju 5). Men det sabbar ju också kvällen som blir sen och utdragen när han inte är trött.

Där har vi egentligen problemet: Han vaknar på tok för tidigt! Att läggningen funkar bra hänger ihop med hans trötthet. Så skippar vi dagsvilan så är han trött på kvällen. Men inget av detta påverkar dessa okristligt tidiga morgnar.

Jag har provat att leda tillbaka. Han ligger en stund, kommer sedan smygande. Börjar gråta efter välling. Jag försöker säga att nu ska mamma sova och välling får vänta, men då blir han hysterisk. Han drar av mig täcket, skriker "mamma uuuupp". Han har inte lust att somna om för fem öre...

Jag har sovit 3,5 timme inatt och är helt färdig. Det känns inte roligt att vara mamma längre. Snälla någon... Hjälp.
miniz

Inlägg av miniz »

Är det helt mörkt i rummet?

Här är en kanonbra mörkläggingstràd.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19343

Annars vet jag att musik används som krisverktyg pà morgonen, men detta vet jag för lite om, sà det màste kollas upp.

Det man ocksà màste komma ihag med sàdana smà är att de fràgar med pàstàenden.
Sà när han skriker "mamma uuuupp" sà fràgar han,
"Kan du stiga upp och göra välling àt mig, snällaste mamman min?" :lol:

Men mörklägging är superviktigt.
Och säg till om du vill veta mer om musik, sà letar jag fram lite info till oss.

Kram
fem älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"