Magsovare i vagn

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
father of sons

Magsovare i vagn

Inlägg av father of sons »

:D

Godmorgon!

Sonen har alltid sovit på rygg i vagnen (fungerat fint).
Jag har helt enkelt varit för feg att vända till mage trots att jag vet att sömnen blir bättre.
Nu har vi ett syskon på väg och vi planerar en magsovare i säng som vagn.

Jag undrar:
Hur göra med en nyfödd som nästan sover hela tiden? Larmet fungerar inte vid rörelse.

Jag blir helt svettig bara jag tänker på att lägga kråkan på mage utan larm!

Hur har ni gjort?

/ Mamman till sonen :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Lägg en platta i vagnen och en i sängen. Flytta själva larmanordningen.
När du är ute och går rör ju sig vagnen hela tiden, så då skulle inte jag känna mig så orolig i alla fall (mest en känsla av att de borde inte kunna gå ner i så djup sömn om det rör sig hela tiden). När vagnen sedan står still så är ju larmet igång.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Jag lade nog inte Caisa på mage i vagnen förns hon var 3-4 månader och då sov hon i en fleeceoverall med fler lager av filtar i stället (hon är ju född i november). Innan dess sov hon bra på magen/sidan i vagnen när vi var ute. Inomhus sov hon i sin "innomhusvagn" på mage från 3-4 månader tills hon var ca 9 månader (utan larm) sen började jag lägga henne i spjällsängen på dagslurarna istället.

/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

På ryggen/sidan i vagnen ska det ju vara.....
father of sons

Tack för svar!
Känner mig inte helt cool med magläge i vagnen...Sidan är en variant som kan funka :-k

/Mamman till sonen :D
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Jonatan var magsovare i vagnen från sex veckor och vi hade larmet i insatsen med en ganska tjock filt över. När vagnen rörde sig funkade som sagt var inte larmet men då kände jag att jag hade ganska bra koll ändå och så fort vagnen stod stilla så var ju larmet aktiverat. Det man dock måste ha är en attityd av självklarhet mot omgivningens blickar :roll:
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Den kan jag verkligen skriva under på :D Många är det som kikat ner i vagnen för att beundra ett sovande barn men mötts av baksidan på en mössa :D

/Pia-Lotta
father of sons

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet, Anna.

Det jag tycker känns jobbigt är att det är vinter, svårt att se/ha bra koll. När sonen föddes i juli låg han på rygg i vagnen och vi var ändå där och kollade att han andades hela tiden...

Hörde att vinden kan påverka larmet också? Någon som vet?

/Mamman till sonen :D
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej father of a son :D

Har tänkt på precis samma sak! Varför skulle barnet inte kunna komma ned i riktig djupsömn och "glömma" andas bara för att vagnen rör på sig :?: Det tror jag inte riktigt på.....men det kanske stämmer?! Känner mig inte helt trygg med magläget i vagnen när man rör sig och larmet inte funkar.

Vilma lade vi på sidan/rygg i vagnen när vi var ute det var först när hon var 4 månader som jag vågade lägga på mage i vagnen när man gick och jag kan säga att jag i början kollade många gånger att hon andades. Om man lägger på mage och ingen filt och det är sommar så är det väl lättare att se om de andas men med filt över så ja, jag vet inte......

Som det känns nu så kommer vi lägga vilmas syskon på sidan i vagnen om man är ute och går och på mage om vagnen står stilla.

Och visst blir folk förvånade när de sticker ned näsan och de möts av ett bakhuvud. :lol: Men jag kan tycka det är rätt åt dem för det är så många som är så snabba med att sticka ned huvudet som inte har där att göra :wink:
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
father of sons

Hej, Sara!

Då hade ni alltså Vilma på mage i vagnen under vintern också?
Jag inbillar mig att de liksom försvinner där under åkpåse, mössa..... Känns bara så läskigt! Ser jag ansiktet så ser jag om färgen ändras...
Tack, Alla, för svar!

/ Mamman till sonen :D
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej igen
Ska förtydliga mig. Vi lade Vilma på mage i vagnen vid 4 månader, vi hade aldrig larmet i vagnen, men det kommer vi att ha denna gång då vi har en helt annan vagn där man kan använda liggdelen mycket längre.

När november kom så var hon redan 6 månader och vi bytte i den vevan bort liggdelen (då den var för liten redan!!) till sittdelen. I sittdelen gick det inte att ligga så bra på mage i så vi lade henne på sidan med en skön kudde framför och en bakom så det blev ombonat och mysigt. Så hon låg inte på mage under vintern. När hon sovit har vi alltid haft ett skynke över så man har ju inte sett hennes ansikte.

Förstår din oro och ni får ju nästa barn nu på vintern. Jag kommer som jag sa innan att till Vilmas syskon lägga på sidan då man går och sen vända över till mage då man står stilla och den här gången ha larm. Vår nya vagn innebär också att vi kommer att kunna ha liggdelen mycket längre än sist. Vår kommer ju i början av april och det kan fortfarande vara mycket kallt då så jag föredrar som sagt var sidläget när vagnen rullar.

Hoppas ni hittar ett sätt som ni känner er bekväma med!

Kram
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
kokos

Inlägg av kokos »

Sonen har sovit bra i vagn även på rygg, i alla fall när vagnen har rört på sig. Vi gjorde så här (tror jag fick rådet från AW herself):
Lägg barnet på rygg/sida om ni känner för det och om barnet har lätt att somna/sova så.
Om barnet vaknar och inte somnar om: vänd barnet till magläge och kör vidare. (Han har somnat om på typ 1 minut när vi har vänt honom)

Vi har inte haft larm på promenaderna. Men vi har vänt honom när han vaknat under en långlur: magläge gör att han somnar om direkt. Men eftersom han oftast har sovit bra på rygg i vagnen har vi inte lagt honom på mage direkt utan bara om han vaknat eller haft problem att somna.

Inte har jag varit orolig heller med magläget på promenaderna, konstigt nog. Känslan är att jag har haft bra koll på honom eftersom jag hela tiden ser honom om jag promenerar.

Har vi haft honom stillastående på mage i vagnen har vi använt larm.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"