Hur mycket ska en fyraåring sova och går det att kura?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Siobhan

Hur mycket ska en fyraåring sova och går det att kura?

Inlägg av Siobhan »

Nu så har det hänt grejjer här. Har fått en pojkvän och han har en son på fyra år. Min dotter är kurad och somnar 19 varje kväll utan ett knyst. Men hans son brukar vara uppe till 22-23 och somnar alltid med pappa...han "måste" sova med honom hela natten.

Hans shema:

8.00 vaknar
8.30 frukost
Utevistelse
14.00 lunch
14.30-17.00 tupplur
19.00 middag
21.00 mjölk och kakor
21.30 bad
22 sängdags...somnar med pappa

Min dotters shema:

6.30 vakna, vällingslurk
8.00 frukost
9.30 en bit frukt
Utevistelse
11.30 lunch
12-14 middagslur
14.30 mellis
Utevistelse
16.30 middag
18.00 välling
19.00 läggdags

Ok...hur kombinerar jag detta? Och hur kan jag hjälpa pojken och pappan med sömnen?

En annan sak är att den sociala delaktigheten finns inte. Pojken hänvisas alltid till sina leksaker...han har otroligt många leksaker.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och vad kul med större familj :D :!:

Jag lever också i en familj med styvbarn - mina tre äldsta har en annan pappa och det är inte alltid helt lätt att få en ny familjekonstellation att funka smidigt :wink: .

Såhär skriver AW om kuren och äldre barn:

Folk i tre-fyra-fem-sexårsåldern ska överhuvudtaget inte tillåtas gå ur sängen!
Gärna ligga i mörkret och ha tråkigt, men inte gå ur den. Sätt dig på en stol i dörröppningen, så att barnet ser dig, och läs en tidning eller en bok eller sticka eller skriv eller gör vad som helst som inte har med barnet att göra. Din verksamhet ska tyckas kräva din totala uppmärksamhet. Titta inte inåt barnet och säg ingenting. Vid minsta rörelse i lilla sänghalmen sätter du stopp med en barsk, punktsättande ramsa. Hinner barnet upp, hinner det i alla fall inte ut! Hugg den lilla optimisten direkt, led snabbt tillbaka till sängen, tryck till utan ord och gå ut med ramsan. Upprepa lugnt.

Och jag tycker det där sammafattar så bra hur jag tycker ni ska göra med gossen! Såklart han kan, och vill!, somna själv. Prata med pappan, visa honom gärna den här tråden och förklara vad AW och shn är.

Sen rent praktiskt är det absolut dags för lillemannen att sluta sova middag. Jag skulle, om jag vore du, köra samma tider och schema rätt av för bägge barnen. Förutom att han inte behöver sova nåt på dagen, en vila till en film eller saga när din dotter sover är fullt tillräckligt.

Sen tycker jag ni ska sätta er och göra upp ett schema för hans sociala delaktighet, en viktig uppgift per dag som är BARA hans och såklart att ni hjälps åt med middagsmat, städning och sånt! Kanske är det bästa här att du tar kommandot och Visar, Leder, Lär och Hjälper genom att ta gossen i bruk!

Har du Barnaboken så välj ut de stycken du tycker är läsvärda, kanske kan ni läsa högt ihop?

Varmt lycka till, och grattis till Kärleken :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "