Sova tillsammans med barnet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ÅsaK

Sova tillsammans med barnet

Inlägg av ÅsaK »

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att sova i samma säng som sina barn? Jag vet att man inte ska göra det men om man tex är borta och inte har möjlighet till något annat (eller om jag bara vill sova med mitt barn för att det är så himla mysigt :? :) ) Jag vill inte höra en massa bannor om att man inte ska sova med sina barn, för det vet jag att man enligt AW inte ska. Vill bara höra om det är någon som har erfarenhet av det, såväl positiv som negativ.

Kramar från en mamma som vill mysa med sitt barn även på natten
?sa, mamma till Arvid f?dd mars -04, kurad enligt shn april -05
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) När barnen är över två år så går det, enligt mig, att sova med barnet då och då utan konsekvenser av det. Man kan informera om att "nu blir det si och så" och likanant när man ska sova som vanligt igen så säger man "minns du nu hur det funkar när man sover här hemma/som vanligt? Just det! Så bra du visste!"

:idea: När vi sover borta gör vi så och och likadant om vi har gäster som behöver sova i barnens rum här hemma. Här hemma somnar de dock alltid i sina egna sängar- så vi informerar om att vi lyfter över dem under natten. Funkar bra!

:roll: Mysigheten finns ju alltid där till en början men strax därefter kommer bökandet med armar och ben som gör att man själv och barnen sover sämre... Utan undantag! Enligt min erfarenhet :D .
ÅsaK

Inlägg av ÅsaK »

Tuuuusen tack för det svaret! :D

Jag har själv mysiga minnen från när jag var lite och sov med mamma och pappa så det har kännts så tråkigt att aldrig (för jag trodde verkligen aldrig) få förmedla detta till mitt barn.

:?: En fråga bara: Hur har ni gjort när barnen vaknat på natten när de sovit tillsammans med er? Har ni ramsat eller gjort något helt annat? Om inte annat så känns det som att mornarna kan bli extra kniviga om han skulle vakna för tidigt.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.
:)
Kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mornarna är knivigare pris som du anar :wink: ...

:idea: Så iom att det har varit enstaka tillfällen så har jag stigit upp när de vaknar. För vid dessa tillfällen har det inte varit "läge" att ta tag i det. Utan jag har sett det som "en gång är ingen gång men två gånger är en ovana". Mitt i natten har det aldrig varit utan typ vid 06 på morgonen.... Eller , jo, kanske någon gång mitt i natten också. Då har jag sagt "Det är natt och vi är "där och där" - minns du? Nu sover vi! Natti nu sov så gott!"
Lenamari

Inlägg av Lenamari »

Ooooh vår flicka sov med oss tills hon var 3 år, då fick hon eget rum, med änglatapeter, och VILLE sova där, faktiskt! (Fast gärna ha med mig i sin säng ett tag...!) Jag ångrar det inte! Att somna med sin lillunge på sin mage var himmelriket för mig, jag tänkte verkligen att DETTA är Lycka! För mig var det Lyckan då! Hon vaknade aldrig på nätterna och behövde sövas om, allt var ju gott och väl med mamma och pappa intill! Hon sov i mitten. Nattammandet var en dålig sak, däremot, som tog kål på hennes tänder :cry: och visst ville hennes pappa gärna ha våra nätter tillsammans tillbaka UTAN en lillunge i mitten... Men, nej, jag ångrar ingenting (utom ammandet, då...). Det var en tid av sällhet som aldrig kan köpas för pengar och som aldrig kommer tillbaka. Kanske många tycker annorlunda och de har nog rätt på sina vis, men för mig/oss var det rätt då och detta ska jag alltid bära med mig.
ÅsaK

Inlägg av ÅsaK »

Tack! Nu känns det som att jag vet lite vad jag har framför mig. Ser fram emot att få sova med min son igen en natt. :D

Kram
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej åsa
vi sov med vår dotter de 2 första månaderna i samma säng (hade inte hittat barnaboken innan). och det var jobbigt tycker jag för jag vaknade och vaknade och kom liksom inte till ro, men visst var det mysigt när hon låg bredvid på morgonen. jag kunde inte amma i sängen så jag var tvungen att gå upp och amma så för den skullen var det inte ens praktiskt. men pappa han sov som en stock :wink:
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Vi har också längtat efter att få sova med sonen men det har betytt mer att han sover bra och att han då får sova själv. I stället så kan vi ligga tillsammans
i våran säng under någon av dagslurarna vilket ju är jättemysigt. Han sover lika bra i vagnen som i våran säng om vi väljer det så då funkar det ju bra!
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
ÅsaK

Inlägg av ÅsaK »

Har faktiskt testat det två gånger och det var jättemysigt. Tyvärr är han så van att sova i vagnen att det tar så himla länge för honom att somna inne, men det är ett bra alternativ till att sova tillsammans på natten. Tror att vi faktiskt ska försöka öva lite på att sova inne med oss på dagen. Det blir ju bara på helgerna eftersom han går på dagis på vardagarna.

Tack för alla bra svar både positiva och negativa.

kram :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"