2 lurar för 5-månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
gardenia

2 lurar för 5-månaders?

Inlägg av gardenia »

Hej!
Vår dotter som snart blir fem månader är på god väg att bli inkurad. Nätterna fungerar i stort sett fläckfritt, förmiddags- och lunchlur går bra även om hon fortfarande ofta vaknar efter första 45-minuters intervallet och har svårt att somna om. Däremot är eftermiddagsluren katastrof och blir bara sämre. Idag grät hon halva tiden och låg vaken resten om än någorlunda tyst. Vi funderar nu på om man kanske ska skippa den helt och lägga henne tidigare istället? Till saken hör att vi vill att hon ska vara synkad med 2-åringens lunchlur och inte flytta på just den. Nu har sovplanen sett ut så här:
8.30-10 säng
12.30-14 ute
16-16.45 säng (i princip aldrig funkat, nu 14 d sedan kurstart)
18.30-06 säng
Tacksam för era kloka råd!
Dotter född juni 2007 samt dotter född januari 2009
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag skulle inte skippa eftermiddagsluren så tidigt som vid 5 månader. Risken för övertrötthet blir överhängande då. :cry:

Om jag räknar rätt har du 15h15min sömn på ditt schema. Hon kanske behöver korta ned det till 15h redan nu? En klassisk rytm vid 5 mån är 12-45-1,5-45 och du skulle ju kunna köra en variant på det. Vi brukar säga att det sällan är den luren som strular som det är fel på, så jag skulle vilja föreslå att du kortar ner fm-luren till 45 min och bjuder på en extra halvtimme till lunchen och ser om inte em-luren sätter sig av sig själv då. (Alltså 11,5-45-2-45. :wink:)

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"