Är så svår att få att skratta...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Maxstad

Är så svår att få att skratta...

Inlägg av Maxstad »

Hej
Vår härliga dotter maja är så svårflörtad. Vi har alltid skojat och busat med henne och under en period 5-6 månaden var det superlätt att få henne att skratta. Hur kul som helst. Nu är det otrligt svårt. Hon är ju snart 8 månader, kan det ha nåtmed saken att göra. Hon är glad och pigg....vi leker och myser, men skrattet till godnattet blir mest gråt nu för tiden. Vi kör de mest beprövade metoderna som funkade förr. Men inte! Det känns som att vi har slut på ideer. Man vill ju inte att det ska bli krystat heller...jag vill att det ska komma naturligt. Är det ok att det inte funkar jämt? Vi försöker oftast...nu har det blivit lite mindre ofta för vi känner att vi pressar henne till något som inte känns bra. Dessutom blir hon jättegasad om vi håller på för länge och försöker få henne att skratta och då tar det jättelång tid att få henne att somna.

MVH Charlotta
Sagolika Majas mamma (född4 okt 08, började kur ca 13 april 09)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej

Känner ni att det bara blir jobbigt att få till ett skratt och att hon dessutom får svårt att sedan komma till ro så skippa det .Bara hon är GLAD innan läggdags.Man behöver ju inte gapskratta varje kväll om ni känner att det inte blir något bra då.
Sen är 8månader en speciell ålder.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Maxstad

Inlägg av Maxstad »

Tack för så snabbt svar...
Satt här på kvällen och funderade över detta och kände mig lite ledsen att det inte funkar..men då tar jag det med ro. Vart kan man läsa om 8 månaders åldern...läste ju boken men har lånat ut den till en liten nattstrulares mamma...
Sagolika Majas mamma (född4 okt 08, började kur ca 13 april 09)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej igen :)

Inte ska du vara ledsen över att det inte funkar med skrattet.Meningen med skrattet innan läggdags är egentligen att man ska lägga sig glad och glad kan man ju vara även om man inte skrattar så man får ont imagen. :wink:

8månaders ångest kan du läsa om i BB.Säkert även här på forumet,men jag är helkass att söka så kanske någon annan hoppar in och hjälper till.
Annars är 8månader en känslig ålder då barnet börjar bli väldigt medvetna om sig själv och sin omgivning.Dom kan bli väldigt känsliga och blyga.
Nätterna kan bli trassliga även för dom barn som sovit som stockar innan mm.

Det som man ska göra då är att ta det lugnt i barnets eget tempo för den här perioden försvinner efter ett tag.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"