Ensamlek när man lär sig stå!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lisa S

Ensamlek när man lär sig stå!

Inlägg av Lisa S »

Min 6-månaders har precis börjat med ensamleken. Jag var lite kaxig och ville börja med 30 minuter från början, eftersom hon sedan dryga 4 månader varit ensam i spjälsängen så länge INNAN hon fick välling på morgonen (hon valde det själv, det funkade så bra så jag lät det vara så). Jag lade då leksaker till henne, tog bort täcke etc, men tog inte upp henne alls emellan. Idag ser det ut såhär:

07:30 Upp, byte, nya kläder
ca 07:45 Välling
ca 08:00 Ensamlek

Redan efter ca 10 minuter blir hon ledsen nu, och vill upp. Problemet är att jag inte kan låta henne rida ut krisen själv - även om hon är snarare arg än ledsen och jag skulle vilja - eftersom hon reser sig mot sängen men inte kan sätta sig själv igen! Efter ett tag blir hon alltså ledsen på riktigt, och då kan jag inte gärna bara vänta. jag inser att 30 minuter är för lång tid, och skulle gärna korta lite och börja om.

Tänker mig att jag kortar ner tiden till fem minuter i ett par-tre dagar innan tio, är det lagom tid innan man ökar? Kan jag öka till en halvtimme successivt med det intervallet (förutsatt att hon fixar det) eller är det för lång tid att sikta på m ed en så liten bebis?

Jag hoppas att hon inte börjar resa sig förrän hon är trött på att leka, och att problemet med ställandet inte uppstår, men vad ska jag göra om det ändå gör det? Går jag in (när hon är ledsen på riktigt, eftersom jag inte går in förr) och bara sätter henne nu blir hon verkligen förtvivlad.

Tack för all eventuell hjälp!

Lisa
Lisa
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Min första tanke var, varför har du inte ensamleken innan vällingen om det funkade bra?
Annars tror jag att det kan vara en bra idé med att öka tiden successivt. 30 minuter kommer din tjej klara bra sen :D
Det här med att ställa sig upp är ju också övergående. Snart har hon lärt sig att sätta sig själv :D
Sök gärna på ensamlek för det är många som fått bra tips förut här på hemsidan.

Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej Anna,

Tack för ditt svar! Jag ville gärna försöka förlänga ensamleken, det var därför, och ville inte att hon skulle störas av hunger. Förhoppningen är att ju nå fram till avundsvärda två timmar som jag läst om (!) när hon blir större.

Jag ska läsa mer i alla inlägg om ensamleken också!

Hälsningar,
Lisa
Lisa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Varför inte slänga dit en flaska välling som hon har SAMTIDIGT som hon leker ensamlek? Kanske kan funka?

Säger som Anna ovan, det där med att resa sig, men inte kunna sätta sig är övergående :wink: Det varar kanske några veckor, men sedan har hon fått kläm på det! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej!

Det är nog för tidigt! Hon äter inte alls själv ännu. Men sen, det ser jag verkligen fram emot!

Tack för idén!

Lisa
Lisa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:oops: :oops: :oops:

Sorry, missade visst att hon var så liten... :oops:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det ska vara så fruktansvärt inspirerande leksaker, att hon helt enkelt inte kommer på idén att resa sig upp. För vad skulle det vara bra för :?:

Se alltså till att presentera det hela som världens happening. Urkuliga prylar, gärna något som get ljud ifrån sig, spännande saker som hon aldrig har sett förut (och inte ser igen, på hela dagen). Bär dig åt som om hon hade fått värtldens Tivoli att njuta av, en VÄLDIGT kort stund :lol: En stor förmån, alltså :!:

Sikta på tio minuter till en början (2 tim kan man inte räkna med förrän efter ett år, tidigast) och stornma in mitt i alltihop som om du ville dela hennes alldeles fantastiska upplevelser (en sekund eller två). Och ta henne glättigt därifrån till nästa aktvitet, så att hon längtar efter att få fortsätta nästa dag med sin underbara ensamlek.

Hög och glad musik kan funka bra till ensamleken. Om inte annat befriar du dig själv från överkoncentration :wink:

Försök avhålla dig från trafiken. Låt henne stå och bryta samman bäst hon orkar ett par gånger, tills hon själv kommer på att det är mycket trevligare att låta bli och helt enkelt struntar i att resa sig. Men då vill det till att det är vansinnigt spännande i sängen :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Tack!

Nu efter ett par dagars paus från ensamlek helt och hållet har jag bestämt mig för att börja igen; imorgon blir det tio minuter. Hur fort kan jag öka upp till en halvtimme tro? Tio minuter i taget med ett par dagar emellan, är det för fort? :roll:
Lisa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D En liten aning bråttom tycker jag nog du har här. (Och varför blev det avbrott :evil: :?: Ensamleken ska vara "helig" - en tillgång för barnet :!: och gälla var man än är :wink: )

Sikta på tio minuter i fem-sju dagar. Förläng sedan till femton (och blanda och ge bland leksakerna så att det alltid är något "nytt" - bortglömt - inför varje förlängsningspass). Kör så veckan därpå - fem/sju dagar - och förläng sedan med fem minuter till, i samma stil, tills du är uppe i halvtimmen. Som i sin tur kan förlängas när den fått "sätta" sig en månad.

Glöm inte att musik är trevligt också :!: Dock utan sång eller radioprat :idea:
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Idag blev ensamleken en supersuccé! :D

Jag gick in och avbröt efter tio minuter och blev förskräckt för hon hoppade en halvmeter när jag kom in - hon var så inne i sin lek att hon blev jätterädd när jag kom! :wink:

Då kör vi tio minuter igen imorgon, och hela resten av veckan.

Tack!
Lisa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :D

Spionera gärna genom nyckelhålet eller ljudlöst genom dörrspringan så du kan bevittna stordåden :lol: och storma in i rätt ögonblick - och för att inte skrämma slag på henne kan du ju alltid knacka lite glatt först och ropa HEJ, just innan du går in :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"