Hur gör vi när vi sover i samma rum??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
latuss

Hur gör vi när vi sover i samma rum??

Inlägg av latuss »

Vi har börjat kura vår lille åtta månaders son nu i fyra nätter i dag är fjärde dagen. Redan första dagen pajade hela schemat och vi vart en kvart försenade på allt!!! Men vi fortsatte på det vistet de andra dagarna med så det har blivit samma tid. Det som jag kommit och tänka på är att Lille O Vaknar alltid när pappa ska till jobbet och hans klockan ringer 05.45. Vilket resulterar i att jag får måste buffa och ramsa honom med skrik och protester från killen. Det tar kanske en halv timme innan han somnat om och då är det inte långt kvar tills han ska vakna. Nu sover killen i samma rum som oss eftersom vi bor i en tvåa och kan inte göra på annat sätt!
Alltså larm klockan ringer min sambo går upp sen vid 06.00-06.15 vaknar killen jätte glad och ställer sig upp i sängen. Vi har satt att sak sova mellan 19.30-07.30 alltså tolv timmar. Men han somnar inte förrens 20.00 och som nu då kanske vaknar 06.15 somnar om kvart i sju om jag har tur, men då har han varit så arg och somnar sällan helt utan kan prata lite med sig själv ett tag. sen ska jag väcka honom direkt efter en halv timma kanske??? Kan jag ändra schemat och kanske få att han ska sova mellan 19.30 som han ska somna till 07.00 el 06.30. men tänk då om han fortsätter vakna vid 06.00 då blir det svårt att ens hinna få honom somna om. plus att vi då måste ändra resten av hans schema??? Är det något speciellt vi ska tänka på när vi delar rum?

// Olivers mamma.
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Olivers mamma och välkommen hit :D

Grattis till beslutet och en väl genomförd kur :D

Först hur låter pappas klocka? Kan pappa vakna med radio eller endast surret på mobilen, den är inte lätt när man sover i samma rum, men ingen ide att älta, såhär är det för er och ni får hitta det som passar er. Har ni avskärmat så sonen inte ser er?

Även om det blivit lite gråt tycker jag det är fantastiskt att ni fått honom till att somna om

Förhoppningsvis så ska pappa vara ledig nu några dagar så stor del av uppföljningsveckan får han förutsättningen att sova, sen skulle JAG, detta är min personliga åsikt, fundera på att ändra schemat till 19-07/06,30 tycker inte det är juste mot Oliver om det ska bli en kamp varje morgon, men det är jag det :wink:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
latuss

Inlägg av latuss »

Tack Malin!

Svar på hur larmet låter. Det är ett mobillarm som han har ute i hallen och eftersom min sambo sover tungt kan det ta en stund innan han hör och jag får oftast väcka honom trots att jag själv sover med öronproppar :roll: . Men vi kanske ska prova med radio då?

Nej, vi har inte avskärmat. Fast jag har gått och tänkt att vi kanske skulle köpa en sänghimel som inte är genomskinlig. Vad tror du om det?

Kan vi ändra schemat så här i kuren? 19-06.30 och kanske lägga till en halvtimme på morgon luren sen?

En sak till bara. Jag har väldigt svårt att få han och sova i vagnen. Han vill inte ligga på mage i vagnen utan vill då ställa sig upp i stället och det blir ju lite farligt. Så varje gång vi har lagt i vagnen så måste vi gå med den vagningen funkar inte för mig :(

// Olivers mamma
nilam

Inlägg av nilam »

Vet hur det är med svårväckta män :? :twisted: :wink:
Tycker absolut att ni ska skärma av på något sätt, snart är han mobilare och kan göra all sjöns konster :wink:

Vi har köpt skenor på IKEA för billig penning, ett tag hade jag mörkläggningstyg som jag hängde för sängen, typ som en sänghimmel.

Anna tycker absolut inte att man ska ändra mitt i kuren, och vem kan det här bättre än henne, :wink: avvakta tills måndag då mannen åter går till arbete, utvärdera och gör det som ni känner är bäst, jag kan tycka att det är bättre att göra det på sitt sätt, så det blir bra för en själv.

Vagnen....är det problem för dig att ta en tur? Beckabus kan säkert berätta vad hon tycker :lol: :lol: än idag ångrar hon att hon inte lärde tösen somna i stillastående vagn, jag hade en gammal sele ala 70-talet som jag hade till lillebror när han sov på mage i vagnen, kändes bäst för alla :D
Jag tycker ju att alla lurar borde vara ute i vagnen för så har jag alltid haft det, men det fungerar ju lika bra inne i sängen om man så vill.

Har han alltid varit magsovare eller är det först nu när du börjat kura?

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
latuss

Inlägg av latuss »

Hej Malin!

Har bett min mor sy ett skynke så vi kan skärma av lite. Kan inte sånt själv :oops:
Då väntar vi med att ändra schema tills på måndag.

Det är absolut inga problem att ta en tur med vagnen, bara det att det skulle vara skönt att lära honom somna i stilla stående vagn så jag hinner fixa med det sista innan vi tar vår promenad. Om vi inte är riktigt klara... Så jag har försökt på mage i vagnen men han vill bara krypa iväg.. :!: Och då är det ändå svårare att få han somna i tid.

Oliver somnade alltid på mage när han var mindre och fick ligga så om vi hade uppsikt över honom så jag såg han andades. Men på nätterna fick han sova på rygg eftersom de sa så på bvc. Men det gjorde/gör han sällan eller aldrig utan lägger sig helst på sidan nu förtiden, det är bara i vagnen han somnar på rygg.

Ska man lägga honom till rätta på mage när han sover???

Känns som att ngn måste visa mig hur jag/vi ska göra med vagnen.
Dagens läggning gick toppen, buffa knappt inget och ramsade två ggr, sen somnade han efter att ha vänt på sig så han nu sover med huvudet i fotändan:D

// Olivers mamma
nilam

Inlägg av nilam »

Fler som är vakna missinatten :lol:

Återkommer

Malin

nilam

Inlägg av nilam »

latuss skrev: Kan inte sånt själv :oops:
Vem kan sånt :wink: Tack och lov har jag svärmor :heart:

Fundera på att skaffa sele, annars kan han sova på rygg i vagnen, det gör lillebror nu.

Menar du i vagnen? ISF ett kort tillrättaläggande för markering.

Bor du i närheten av moi??

Vilken läggning :heart:

Malin

latuss

Inlägg av latuss »

Tyvärr :( Vi bor i linköping.
Kanske finns det ngn i närhet av oss.

Nej, jag menade sängen.

Han vaknade 06.30 i dag med! Och han somnade om efter 45min gick sådär. men han somna om! :?

Tack för all hjälp!!!! :lol:

// Olivers mamma
nilam

Inlägg av nilam »

Finns en aktiv diplomerad, Christine titta under fliken hon kanske kan hjälpa dig.

Tillrättaläggandet gå snabbt, per automatik för mig, sedan långtid tillbaks även för lillebror, han lägger sig på mage utsträckta armar och ben :heart:

Det är fantastikt att han somnar om, det är mer än halva grejen med tidiga mornar, tänk nu possitivt och se alla de timmar Oliver faktiskt har sovit, inte att han vaknade 1 timme för tidigt :wink:

Malin

Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej!

Jag ville bara titta in och hälsa dig välkommen latuss! :D Torsmamma fixar det mesta! :thumbsup: Visst är det härligt att kunna ställa frågor direkt och få massor av bra svar?

Vi har köpt jättebra heltäckande tyg hyfsat billigt på internetaffären www.stoffochstil.se (eller com?) efter tips från Susanne*. Vi har en "koja" till en av våra ungar med det tyget. Först satte vi en gardinstång i taket med nypor på ringarna så man kan ta loss tyget om det behöver tvättas. I taket satte vi en list som jag häftade fast kardborrband på och så sydde jag den andra remsan direkt på ett kort tyg som blev en "överhängning", typ en kappa. På det sättet blir det riktigt mörkt men luften kan cirkulera, speciellt bra på sommaren. Jag var själv väldigt nöjd med min fiffighet. :wink: :lol:

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ja just! Men vår första ställde vi bokhyllor som en vägg en bit ut i rummet och skarvade upp mot taket med mörkläggningstyg. I "dörröppningen" satte vi en stång mellan väggen och bokhyllan som vi hade ett draperi på. Funkade också jättebra. När han blev större vände vi bokhyllorna och därinne hade han alla sina prylar och böcker. Då häftade jag fast ett snyggt tyg på utsidan. I love my häftpistol! :wink:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Nu vaknade jag till här!! :wink:

Det där med vagn och gående, det är mitt favvo-område, precis som nilam säger 8)

Jobba hårt så fort som möjligt på att vagna honom till sömns i vagnen stillastående!! Och sen efter 10 minuter är det helt ok att börja gå, den dagen man känner för det!! Här har vi verkligen inte lyckats, och det är inte för att inte dottern vill, utan för att vi föräldrar varit lite för slöa för att ta tag i det hela.. Vår dotter somnar INTE om vi står still, utan vagnen måste rulla.. och jag har satt som mål att tösen ska sova alla sina dagslurar utomhus, vilket innebär att jag sedan kurstart i januari snart hunnit slita ut ett par bra skor :wink:

Verkligen, försök att sätta "vagns-lurarna" stillastående.. du har igen det!! *kram* och lycka till!!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
latuss

Inlägg av latuss »

Hej igen!

Jag tackar så mycket för alla bra svar. Det som gick så bra förra veckan går så där. Han sover fortfarande bra och så. Det är tiderna som knövlar för jag har legat sjuk i tre dag. I dag känner jag mig lite mer mänsklig igen. Oliver är förskyld men ingen feber, men kan sova lite oroligt. så vi måste ramsa honom till sömns igen.
Det där med vagnen känner jag att jag nog måste ha hjälp med!! Försökte i dag men han skrek och skrek. Så jag provade och gå ut och gå en sväng hängde för min jacka så han inte kunde se ut. Fortsatte och skrika.... Sen var vi tvunga och gå hem igen för jag trodde att jag skulle ramla ihop. Trött och min sambo kan inte vara hemma tyvärr.

/ Olivers mamma
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Det är lätt att allt hamnar lite på kant vid sjukdom men sedan brukar det hjälpa med mat, mat och mera mat och att tighta upp schemat efter klockan.

Det tog mig 1,5 vecka att sätta dagslurarna i stillastående vagn, och JA det var en hel del frågor som skulle besvaras, men kom ihåg frågas det 100 ggr ska det svaras 101 ggr. :wink: :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"