SHN och resa?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fröken M
Kontakt:

SHN och resa?!

Inlägg av Fröken M »

Hejsan!

För drygt 4 månader sedan kurade vi vår son Edvin (som nu är 8 mån), och han har sedan dess haft en god sömn dag som natt, och rutinerna har funkat som vi önskar! För två veckor sedan drabbades Edvin av vad jag antar är den omtalade åttamånaders-ångesten, och vår lilla solstråle förvandlades till en kinkig liten pojke som har väldigt svårt att somna. När han väl somnat vaknar han ofta "för tidigt" och han har senaste veckorna gjort morgon mellan fem-sex istället för kl sju : ( Från att jag sedan vi började med SHN ha varit helt konsekvent med rutiner har jag senaste veckorna inte kämpat alltför hårt med att få honom till att somna om, mycket med tanke på att vi på måndag åker till Thailand och det känns som att sömnen då kommer rubbas iaf. Så, nu undrar jag om ni enligt SHN har några tips för att underlätta sömnen under resan och framförallt hur vi ska hitta tillbaka till hans goda sömn när vi (om drygt tre veckor) är på hemmaplan igen?

Om det är till någon hjälp så ser våra rutiner just nu ut så här (eller borde se ut: )
07.00 Frukost (amma)
08.30 Gröt
09.00 Sova 45 min
11.15 Matpuré och amning
12.00 Sova 1,5 tim
14.00 Matpuré och amning
15.40 Sova 20 min
16.30 Gröt
18.30 Kvällsmål (amma)
19.00 Skratt och godnatt

Med tanke på resan har jag hållit igång med amningen men planen är att efter resan dra ner på iaf dagamningen, och förhoppningsvis kommer det då gå bättre med matpuréerna som han än så länge inte är särskilt förtjust i. Säg gärna till om vi borde ändra på något i våra rutiner! Känns som ett ypperligt tillfälle att ta tag i det när vi är hemma igen, vare sig det gäller sömn eller mat!

Tack på förhand!
Vänliga hälsningar Maria
Stolt mamma till Edvin sep -08 och Greta feb -10
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där! Så gott det låter med en liten semester-resa!! Hoppas att ni får det underbart!! Har ingen egen erfarenhet av resa med tidsskillnad, men jag skulle tro att ni ska köra på och försöka "sätta" Thailands-tiderna så fort som möjligt.. För egen del hade jag försökt att få till det så att man kommer in i det ordinarie schemat så fort man landat. Men det hänger ju lite på vilka flygtider osv ni har..

För övrigt så skulle jag tro att det börjar bli dags för er att minska dags-lurarna och kapa dom till 2 stycken.. Kolla in lite tips här på schema: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Lycka till och ha det skönt!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Fröken M
Kontakt:

Inlägg av Fröken M »

Hej igen!

Tack Beckabus för ditt svar! Skulle vara evigt tacksam för ytterligare svar, i övermorgon åker vi och jag skulle så gärna vilja ha lite mer "kött på benen" : )

Har gjort ett förslag på nytt schema som jag gärna skulle vilja ha respons på, hur ser det här ut...?

07.00 godmorgon; amma/välling
09.00 gröt
10.00-11.30 sova 1,5 tim
12.00 lunch matpuré
14.30 mellanmål
15.00-15.45 sova 45 min
17.00 middag
18.00 bad och skoj
18.30 kvällsgröt/välling/kvällsslurk
19.00 skratt och godnatt

Efter att ha kollar på andras scheman undrar jag om vi kanske har för många måltider/dag? Ska jag tjuvstarta med nytt schema redan på semestern eller börja när vi är bortresta? Och, hur länge ska denna nedrans 8-månadersångest hålla i sig, suck!

Tacksam för svar!
MVH Maria
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!
Jag hade nog passat på att göra ändringen i samband med resan/semestern. Vi har faktiskt oxå 6 måltider för vår dotter, och som jag ser det så funkar det för henne. Och en sak till som jag tänker på nu när ni ska åka till ett VARMT land, så kanske det bara är en fördel med fler mål och möjligheter till vätska/föda?!?

Här höll 8-månaders-stöket på lite drygt en månad, men jag tror att det är väldigt olika.. barn är ju såå olika :D

Ska bli kul att få höra ifrån er efter semestern, eller kanske till och med från semester-orten om tillfälle ges?? Ha det underbart!!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Fröken M
Kontakt:

Inlägg av Fröken M »

Tusen tack för ditt snabba svar! Skönt att höra det kanske inte är så knasigt med 6 mål/dag, och som du säger är det kanske till fördel i värmen! Oj, en månad känns som en lång tid med en ångestladdad bebis, men Edvin har ju faktiskt haft "det" i över 2 veckor nu så förhoppningsvis är det snart över!

Känner mig lite osäker på att ta tag i hans sömn, men ska ladda för att ta itu med det, börjar bli less på att måsta gå upp mellan fem och sex varje morgon... : S

Tack ännu en gång för ditt svar!

Hälsningar
Maria
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Kom precis på att min Becka skulle bli oerhört avis på Edvin om hon fick höra talas om en skön semester-resa till varmt gott land!! :wink:

Här lever nog den största "fruktisen" av alla!! Hon fullständigt slukar all typ av frukt, och så härligt att kunna bjuda E på "riktig" frukt, som fått mogna på plats!! Härligt avis är vi nog, både hon och jag :wink:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hejsan!

(Hittar inte mitt förra inlägg så det blir ett nytt/ett till...) Är inne på andra nattens kurning och nu har Edvin sedan 05.45 stått upp i sängen och gråtit. Ibland blir han tyst i ca 1 min och jag undrar om jag då ska bekräftelseramsa TROTS att jag vet att han fortfarande står upp i sängen??

Tack på förhand!
Vänliga hälsningar Maria
Här är den gamla tråden och din nya fråga. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"