Hon har aldrig sovit en hel natt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Maxstad

Hon har aldrig sovit en hel natt!

Inlägg av Maxstad »

Hej...
Vi har en dotter på 7 1/2 månad. Vi kurade henne för över en månad sen och det gick väldigt bra. Dock misslyckades vi och fick börja om...vilket vi är väldigt glada att vi gjorde. Men nu har vi hållit på och ramsat i snart 2 månader. Hon brukar ibland vakna en gång innan vargtimmarna runt 2...sen vi runt 4 börjar kalaset. Då vaknar hon ibland ca 10 gånger fram till 5.30 sen sover hon till ca 7.30- idag till 8.(här har vi testat med pangramsa, funkar. När vi hon har vaknat och varit pigg och inte velat somna om har jag låtit henne hållas och lagt mig med öronproppar, sen gått in när hon blivit ledsen och sövt om henne. Detta har oxå funkat) Vi har hållit på så länge nu så man tycker det borde ge resultat. jag har frågat om vårt schema förrut och de har sagt att det är bra. Men jag skriver det igen för att kolla om nån har en invändning.
7.30 vaknar och får frukost
9.30-11 sover
11.30 lunch
13.30-15 sover
15 mat
17-17.20 sover
18 mat
19.30 nattslurk
20 sova
Sen blir det ju så oxå att vi kan ju inte vara hemma jämt för att hon inte sover hela natten. Vi var på bröllop i lördags och då sövde vi henne i vagnen sen fick vi lyfta över henne till bilbarnstol och sen säng. Hit gick det bra...skönt, men sen vaknade hon massor under natten. Detta händer ofta när vi åker bort över dagen eller gör nåt ovanligt...inte vardagligt.
Hon är så glad på dagarna och tänderna som kommit har vi inte märkt av knappt. Det måste ju vara något fel vi gör...eller tar det bara längre tid för vissa.
MVH charlotta och maja
Sagolika Majas mamma (född4 okt 08, började kur ca 13 april 09)
Maxstad

Re: Hon har aldrig sovit en hel natt!

Inlägg av Maxstad »

Maxstad skrev:Hej...
Vi har en dotter på 7 1/2 månad. Vi kurade henne för över en månad sen och det gick väldigt bra. Dock misslyckades vi och fick börja om...vilket vi är väldigt glada att vi gjorde. Men nu har vi hållit på och ramsat i snart 2 månader. Hon brukar ibland vakna en gång innan vargtimmarna runt 2...sen vi runt 4 börjar kalaset. Då vaknar hon ibland ca 10 gånger fram till 5.30 sen sover hon till ca 7.30- idag till 8.(här har vi testat med pangramsa, funkar. När vi hon har vaknat och varit pigg och inte velat somna om har jag låtit henne hållas och lagt mig med öronproppar, sen gått in när hon blivit ledsen och sövt om henne. Detta har oxå funkat) Vi har hållit på så länge nu så man tycker det borde ge resultat. jag har frågat om vårt schema förrut och de har sagt att det är bra. Men jag skriver det igen för att kolla om nån har en invändning.
7.30 vaknar och får frukost
9.30-11 sover
11.30 lunch
13.30-15 sover
15 mat
17-17.20 sover
18 mat
19.30 nattslurk
20 sova
Sen blir det ju så oxå att vi kan ju inte vara hemma jämt för att hon inte sover hela natten. Vi var på bröllop i lördags och då sövde vi henne i vagnen sen fick vi lyfta över henne till bilbarnstol och sen säng. Hit gick det bra...skönt, men sen vaknade hon massor under natten. Detta händer ofta när vi åker bort över dagen eller gör nåt ovanligt...inte vardagligt.
Hon är så glad på dagarna och tänderna som kommit har vi inte märkt av knappt. Det måste ju vara något fel vi gör...eller tar det bara längre tid för vissa.
Vi ska ha barnvakt till helgen. Majas farmor och farfar ska komma och ha henne hemma hos oss över en natt så jag och min man kan gå på en konsert. Hur gör man då? Jag kan ju inte förklara hela shn-metoden. Ska vi bara berätta det enklaste och hoppas att hon inte vaknar alltför mkt på natten? Majas farmor vill så gärna att vi ska ha en napp för det blir ju enklare för dem, men det kan vi ju inte ge henne. En natt kan ju inte förstöra allt vi satsat på...eller?
MVH charlotta och maja
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej!
Vi har kurat vår dotter i 2 månader med ett kort avbrott i mitten för att vi gjorde en tabbe. Men nu är vi på banan igen. Till helgen ska vi ha barnvakt och maja sover fortfarande inte hela nätterna. Hur förklarar man allt för majas farmor och farfar. Känns så komplicerat när hon inte är helt "klar" med nätterna. De vill att vi ska ha napp på maja för att det blir enklare för dem att bara stoppa in om hon vaknar. Det vill vi så klart inte.

En natt är ju inte hela världen, men lite tips på hur vi gör det så bra för maja som möjligt. Hon vaknar ju ofta vid vargtimmarna och då är det ju svårt att få henne att somna om om man inte är riktigt alert med pangramsa.

Glad för tips...ska bli skönt att åka iväg när vi haft det så tufft med nätterna. Men man vill ju inte oroa sig när man är borta heller...då blir det ju inte jättekul.
Tack för svar!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi börjar med nätterna:
:arrow: Vad gör ni när hon vaknar?
:arrow: är det becksvart där hon sover?

Om barnvakt: Man kan visst visa verktygen och förklara grundtesen. Skriv ut valda delar här från hemsidan. Det är nämligen som så att även om man är barnets mormor/morfar farmor/farafar så sköter man inte andras barn efter eget huvud. Det är inget att orda om, om hon har napp eller inte är INTE deras sak att ha synpunkter på (dessutom skulle det inte funka nu, hon är ju inte en nyfödd direkt).

Så, med Attityden av självklarhet och utan att be om lov instruerar ni dem om reglerna. Det är ert barn.
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Hej på er

Jag är ny på detta men jag tycker det verkar som hon sover väldigt många timmar... 15 1/2, stämmer det?? Vid denna ålder borde det ju räcka med
14 1/2 om man ska gå efter rekommendationen i verktygslådan. men som sagt, jag är ny på detta... 8-[
:heart: Olivia 080826 :heart: Kurad 090515
Maxstad

Inlägg av Maxstad »

Hej och tack för svar...
Vi får ta en liten kurs i shn för dem. Du har ju rätt att självklart är det vi som bestämmer.
Det är becksvart i hennes rum på nätterna vi har både rullgardin och över den ett lakan. Vi ramsar henne när hon vaknar på nätterna...enstaka gånger behöver vi buffa...nästan aldrig.
Kanske sover hon för mkt...hon är svår att söve de sista 20 min på em. Då är hon inte riktigt trött. Men hon klarar sig inte hela kvällen.
Kanske göra om schemat lite?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror absolut att det är dags att kapa lite sömn. Ta bort 45 minuter från någon av de längre lurarna så får ni nog mer ordning på nätterna också.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"