Hej,
vår son är nu 9 månader och har "sovit hela natten" sedan han var 4,5 månader. Allt har gått bra, men nu har kvällarna blivit lite problemaktiga.
Vi lägger vår son klockan 19:00, han skriker och skriker och skriker, efter en kvart kanske har han bajsat, vilket gör att vi tar upp honom och byter blöja, sedan gör vi samma rutiner som vid läggning, dvs, skrattet, pussas och dra ner rullgardinen osv. Han fortsätter och skrika och skrika, ibland bajsar han en gång till och ibland fortsätter han skrika ända fram till 20:00. Då han somnar av ren utmattning. Vårt problem är alltså att han alltid bajsar när vi lagt honom.
Vårt schema ser ut så här:
07:00 vakna och dricka välling
08:30-09:15 sova 45 min
09:30 gröt
11:00-12:30 sova 1,5
12:30 varm mat
14:30-15:15 sova 45 min
15:15 mellanmål yoggi och frukt eller macka
17:00 varm mat
18:30 välling
19:00 sova för natten
Har ni några tips till oss vad vi kan göra? Sovtiderna på dagen fungerar bra, och natten funkar de kvällar då han inte bajsar.
Bajsar....
Hej!
Kan ni byta blöja i sängen utan sà mycket ljus och utan prat?
Sà att det blir klara besked, natten har börjat, han kan sova.
Byt och ramsa er ut.
En förebyggande grej ni kan göra är att sätta honom pà toa eller pà pottan när ni byter till nattblöja.
Min bebbe började direkt krysta när jag satte honom pà toa, som om han visste hur man gjorde det. Fràn han var 6 mànader.
Nu sätter jag honom pà pottan eller toan varje gàng vi byter blöja och han fattar galoppen bra.
(Det är himla tur för mig, för vi har vikblöjor...)
Det är ett omdiskuterat tema det här med pott-träning, men iallafall. Hos oss funkar det bra sà här!
Kan ni byta blöja i sängen utan sà mycket ljus och utan prat?
Sà att det blir klara besked, natten har börjat, han kan sova.
Byt och ramsa er ut.
En förebyggande grej ni kan göra är att sätta honom pà toa eller pà pottan när ni byter till nattblöja.
Min bebbe började direkt krysta när jag satte honom pà toa, som om han visste hur man gjorde det. Fràn han var 6 mànader.
Nu sätter jag honom pà pottan eller toan varje gàng vi byter blöja och han fattar galoppen bra.
(Det är himla tur för mig, för vi har vikblöjor...)
Det är ett omdiskuterat tema det här med pott-träning, men iallafall. Hos oss funkar det bra sà här!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
En 9 mån behöver 14 timmar sömn på schemat, hos er hittar jag hela 15 timmar, så det är nog dags att dra ner på sömnen skulle jag vilja påstå.
Kanske ta bort sista luren och flytta långluren till ca. 12.30 kan fungera? Så hade vi det. Då kommer han att vara tröttare till kvällen.
Sen kan du ge Kiwi, päron och katrinplommon pure på förmiddagen så han bajsar på dagen så kanske risken är mindre till kvällen.
En 9 mån behöver 14 timmar sömn på schemat, hos er hittar jag hela 15 timmar, så det är nog dags att dra ner på sömnen skulle jag vilja påstå.
Kanske ta bort sista luren och flytta långluren till ca. 12.30 kan fungera? Så hade vi det. Då kommer han att vara tröttare till kvällen.
Sen kan du ge Kiwi, päron och katrinplommon pure på förmiddagen så han bajsar på dagen så kanske risken är mindre till kvällen.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
... och så kommer jag också med ett schemaråd: det förefaller mig som om ni ha lite väl många mål under dagen, hela sex stycken. Kanske ni kunde skippa något av målen så han hinner bygga upp lite mera hunger och äta större portioner? Vet inte om det kan ha något samband med hans kvällsbajs men kanske ändå en omstrukturering kunde få honom att bajsa lite mer strukturerat? 
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me