nu ska här kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Så var första natten avklarad. Jag tycker det gick rätt bra vaknade bara två gånger men var lite svårsoven sedan. Natten blev sådan:

23:12 Frågar tyst och försiktigt (fick ett sms samtidigt). Ramsar en 4:a sedan bekräftelse tyst!
00:04 Frågar -ramsar-tystnar men tar ny fart - ramsar igen
00:13 Går in och buffar 00:29 Ramsar ut- frågar genast! Ryggen tar död på mamma, måste vila
00:36 Ramsar och hon blir lugn men frågar fortfarande, surt och bestämt men ingen gråt/skrik. Mamma svarar bestämt men glatt
00:40 Går in och buffar, solfjäder på med täcket ramsar ut, protesterar lite men tystnar
00:43 Ramsar, hon gnyr lite men förblir lugn
00:45 Bekräftelseramsa
00:47 Ny fråga ny ramsa
00:49 Frågar försiktigt på bekräftelseramsa men tystnar
00:51 Ny bekräftelse och tyst . Nähä... ny fråga, ramsar tyst tillbaka, bekräftelse och tyst
01:00 Tyst fortfarande. Nu borde nästa fråga komma vid tre snåret Vi får se
Lägger mig på vakt med örat utanför hennes dörr.

05:46 !!!???!! (oj vad hon sov) Vaknar igen och frågar. Ramsar
05:52 Går in och buffar 06:10 hinner inte ens börja ramsa men ramsar mig ut
06:11 Ramsar utanför dörren och nu reagerar hon klart på ramsan. Ramsar 2 x 4 avvaktar -tyst Några tysta uh uh hörs från tröttisen
06:13 ny ramsa. hon pratar lite försiktigt med mig nu. da aja uh uh, roligt att höra. går runt i huset och ramsar, hon frågar argare och argare men hon reagerar klart på ramsan. ju gladare jag låter desto mer förbannad blir hon.
06:20 avvaktar hon protesterar och halvgråter. ramsar vidare lugnare och segare. hesa fiskmåsen återvänder. låter så gullig :) hon jobbar upp sig
06:29 in och buffar 06:37 ramsar mig ut. frågar innan första versen. ramsar vidare utanför & hon lugnar sig, småpratar
06:39 ny kort fråga, ramsar
06:40 ny kort fråga, ramsar hurttigare
06:47 vattnar blommorna och ramsar, hon frågar snällt och försiktigt (står du verkligen därute hela tiden?) hon avvaktar på mig. ibland en ledsen fråga ibland en arg. Tystnar på 3:e vers blir arg på 4:e Ny ramsa samma sak. Några tips på detta??
06:51 Frågar/pratar hela tiden trött och gnyigt man hon skriker inte så jag vill inte gå in och buffa. Avvaktar
06:55 Ramsar igen. Oj vad en timme gick fort!
07:01 Har varit tyst i ca tre minuter
07:02 Bekräftelse (kanske bara katten som hörde den) Fortsatt tyst. Sprängfull mamma ställer klockan och somnar om
07:04 2 grymtningar sen tyst
08:13 Mamma och pappa väcker trött liten tjej. Glad att få vakna till en ny härlig (dock regnig) morgon.
08:30 Frukostmys med mamma i sängen.

10:10 somnar i vagnen (sovtig 10:15)
10:55 Väcks av pappa
11:05 grötluch går lite trögt men när mamma kommer och vill äta frukost går all gröt i till slut. Inom haltimmen.
Trött redan, dags att aktivera.
Snart är det dags för den långa sovstunden

Nu blev jag långrandig men om mågon orkar plöja igenom detta är jag tacksam för tips och råd inför kommande natt.
:heart: Olivia 080826 :heart: Kurad 090515
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Underbart jobb! Inga speciella tips, utan kör hårt! Det kommer att gå galant, du har koll på det här!
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Verktygslådan
Kommer snart. Tills vidare hittar du den i forumet.

Detta får jag upp när jag vill titta på verktygen. Något fel???

Dagens två lurar gick som klockan. Somnade utan svårigheter. bekräftelseramsa blev = ordinarie ramsa. stackarn slocknade direkt. Vi fick väcka henne bägge gångerna.
Tror hon är riktigt gristrött ikväll. :sleep: Min lilla goa rara unge :heart:

Nu väntar middag och massor med gos och bus.
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Så natt två. Lägger släcker ramsar ut. Kl är 19:54
Hon frågar snällt jag svarar glatt. avvaktar och ramsar några gånger
20:06 Bekräftelseramsa - tyst
20:13 smyger in kollar att täcket är på och hur hon ligger. Helt som det ska vara. Snusar såååå gott så. Min lilla goa snuttis. :-&

Känns bra men tror inte att det kan gå så lätt. vi är på alerten.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Vilken härlig första natt/dag du har haft!! Verkar som att du har en attans Attityd!! Håll kvar i den så kommer detta gå som en dans!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

2:a natten kom vargen. Mamma såm var vrålhungrig åt upp den.. vargen åt då upp mammas Attityd.

Somnar galant kl 20
02:30 frågar försiktigt - Ramsar, bestämt lugnt och glatt. hon tystnar- väntar på svar och får det. verkar nöjd. Vi har en dialog käns det som.
02:33 Tystnar - mamma avvaktar
02:36 Bekräftelse och svar på 3:e versen ny mjuk och lugn ramsa - väntar
02:38 Tappar pennan i golver och det blir ett väldans skrammel men ingen reaktion.
02:39 Ny bekräftelse - tyst. Wow imponerande. Kändes toppen... då!!!
02:48 Ny fråga - ramsar- protest men inget grin - ramsar lite till högre och mer bestämt, precis som hon frågar. Ramsa redo på första protest. lugnar sig och tystnar
02:54 mamma avvaktar lite längre med bekräftelseramsa
02:54 liten försiktig fråga - tyst. Låter som hon överlägger med sig själv därinne nu. det låter så. :roll:
02:56 Ramsar vid nästa fråga. Oj! massor av frågor nu. PÅ med ramsor, högre och mer frågor. [color=darkred]Här känns det som vi tappar dialogen. :?: [/color]
03:01 Går in och lägger tillrätta & buffar - tystnar- ramsar mig ut 03:10
03:11 Mamma lyssnar och väntar
03:17 bekräftelsen- svarar direkt men tystnar
03:19 Frågar igen - ramsar- hon jobbar upp sig -sparkar omkring
03:26 In och buffar - - ut ramsar03:33
03:36 Ramsar och avvaktar. hon snurrar runt och letar och frågar. Katten jamar och hon lyssnar. Mamma ramsar (GIV MIG TÅLAMOD!!! TRÖTT !!!!)
03:42 Buffning. Flickan förtvivlad, för trött för att gråta/skrika högre. avslutar med en lååång solfjäder. Andning tung och regelbunden. ramsar ut men genast ny fråga
03:52 tystnar - mamma väntar (läcker mjölk som ett såll) några grymtningar
03:58 Tar inte alls ramsan. in och buffar & solfjäder
04:04 Ramsar ut tyst och glatt
04:06 tyst, mamma trött hungrig och helt slut
04:07 Gnyr får en ramsa, en till och en till
04:10 Hon pratar men verkar inte vara med mig.
04:12 ramsor- biter inte det minsta- drar ner på tempåt
04:17 en riktigt seg saklig ramsa, tystnar (snälla sov nu) Nix!! :^o Frågar igen
Ingen fara gumman mamma har ätit upp vargen, vrålhungrig magen kurrar.
Ramsar-avvaktar-tyst-gnyr-tyst
04:22 ropar igen tystnar ingen ramsa denna gång
04:24 gnyr- gör husljud -måste äta-tyst
04:29 Ska man våga sig på en bekräftelse? jo! Phu! sover.

Är jag för högljudd i mina ramsor tro?? Hon hörde ju katten. Ramsar i normal eller något högre samtalston beroende på vart jag är. För korta reaktionstider??

06:50 Vaknar till och gnyr tystnar småpratar
06:55 frågar trött och yrvaket ej högt men hes. ramsar tyst och mjukt, också hes. Hon tystnar -avvaktar -tar ny fart
06:58 Gjort husljud men frågar gråtande, gnyende om vartannat. låter olycklig
07:01 Gråter. går in och tittar, buffar-solfjäder
07:15 Ramsar ut svarar trött och olycklig
07:16 Ramsar det gladaste ovh hurttigaste jag kan men är såå trött (lyse nog igenom). Vackert väder ute, lite mer energi
07:20 Gnyr/ gråter avvaktar - börjar småprata. Vad ska jag göra här?? Det känns inte som om det är mig hon pratar med så ska jag svara ändå??
07:23 fråga som lät mottaglig för ramsa vilket hon får- tystnar- nu väntar jag
07:25 gnyr till kort
07:26 får en ramsa
07:28 ny ramsa + husljud så nu hör inte jag henne
07:38 Lite buff och lång solfjäder till lugn och regelbunden andning
ramsar ut
07:48 ny fråga - ramsar- snart morgon- tyst?
07:52 var på toa- tyst. hon får sova 20 minuter innan GLAD morgon (inon marginalkvarten)

Mamma kalastrött och förvirrad. Kändes som många fel inatt men vilka?? Tacksam för svar. Imorgon får jag sköta natt och dag själv. Måste orka!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Jag tycker det verkar som att du gör många rätt jag. :wink: Någon annan kanske kan fylla på, men om hon bara småpratar så skulle jag nog avvakta med ramsa eftersom hon ju då är nöjd. Jag tycker det låter som att ni har en dialog så jobba vidare med den tycker jag. Och så in vid kris, som du gjort. :thumbsup:

Ramsan svarar du med i det tonfall det behövs för att den ska nå fram. Klar tydlig, du hör ju när hon antigen svarar eller tystnar. Bekräftelsen är viktig för att sätta den.

Det du skrev om verktygslådan, när du fått fram det där svaret så titta i högerspalten. Där står ramsan, solfjädern, attityden osv, dvs alla verktygen.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Hej och hallå igen... (borde byta namn till Tant Tjatig)

Har läst på i lathunden och förstår att jag har för brått med nästa ramsa och att det är ok med lite småsnack efter bekräftelsen, även mellan ramsorna (så tolkar jag det iallafall) rätta om jag har fel. Lilla tjejen ligger och småpratar emellanåt, kanske med filten eller snuttetrasan, vad vet jag men det är i varjefall inte med mig.

Men ... det jag undrar över är om man verkligen måste in med besked om barnet vaknar och bara småpratar lite. Kan det räcka med en bekräftelse direkt då och avvvakta lääääänge för att se vad som händer??

Nu är det jag (mamma) som tar alla 4 nätterna. Pappa har tagit första dagsluren. Kommer han att kunna ta över nätterna framöver närsomhelst ändå?? (Om det nu skulle vara så att det blir några :wink: )

Lugn inför natten. Detta ska gå galant! :P
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen! :D

Eftersom ni nu är inne på tredje natten så skulle jag avvakta helt om hon vaknar nöjd och pratar. Bara vara tyst och höra vart det slutar. Antingen så tystnar hon och somnar om...eller så börjar hon fråga om du verkligen har koll (dvs blir så missnöjd att hon måste ha en påminnelse att det är lugnt). Då skulle jag ge en ramsa och sedan en bekräftelse vid tyst.

Pappa kan ta över när han vill om han har lika självklar attityd som du. :wink:
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

:D :D :D GOD MORGON !!!! :D :D :D

Åhhhhh vad skönt att sova. Äntligen. Flickan somnade lätt som en plätt i gårkväll. Vi busade och skrattade oss nöjda bägge två. En ramsa var allt som behövdes och någon minut senare en bekräftelse som hon tackade för.

prick kl 01:00 kom en liten fundering.. skyndar dit men hon tar inte i. En tyst och snäll ramsa med en inbakad bekräftelse. lite husljud och flickan sover.... ända fram till kl 08:09 då det blir Kanonglad morgon.

Nu väntar vi med spänning hur resten vad dagen och kommande ska bli.

Blicken har klarnat och jag kan inte se några som helst hinder på vägen.. bara några gropar... :D :D :D
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:D =D> \:D/
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Åh vad roligt! Grattis!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

natt 4.

Suck!!
Lilla snuttan somnade lätt kl 20. Vaknade kl 03:30 och ville inte alls sova. Ledsen arg och trött. Jag ramsade först lite lugnt och försiktigt och ju mer hon tog i desto mer tog jag i. Lite husljud, går runt runt och ramsar. efter en och en halv timme. måste jag gå in och kolla om något är fel (bajsblöja, osv..) Hon ligge ihopknölad i ett hörn och kan inte lägga huvudet bekvämt. Jag lägger tillrätta och buffat ca 10 gånger gör en lång solfjäder och hon suckar tungt. Går ut med en ramsa. Hon protesterar givetvis-tystnar-gnyr och börjar om igen. Så håller det på i ca en halvtimme. Hon somnade om till slut och låg snällt vaken då det var GLAD morgon kl 8. Visst är det framsteg men jag undrar om jag förstör om jag går in och buffar så här på 4:e natten. Pratade med BiancaC och fick tipset om Mozart.
Aptiten har inte kommit ännu men jag tror inte hon är hungrig.

Lite tips till en åter igen trött mamma.
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Några frågor :?:

Läggning har gått utan problem (5 nätter nu) så jag undrar om jag måste ramsa eller räcker det med en bekräftelse (hur länge måste vi köra den ??) :?: :?:

Dessa dagar/nätter är påfrestande både fysikkt och psykiskt, har emmellanåt tungt att andas och bultande hjärtklappning (och inget jag oroar mig för, såg att fler blev lite spända av denna kur) men hur lång tid kan man tro att denna kur ska ta, govt räknat. Att komma över vargtimmen ser ut att kunna ta veckor....(om man läser några inlägg).

:heart: P.S Tack alla för svar och goda råd och för det varma välkomnandet. Det värmer i hjärtat. Jag är jätteglad att ni finns. D.S :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Inte konstigt att du fick gå in och buffa en gång natt fyra. Sånt händer, helt rätt jobbat.
Du ramsar alltid x4 vid läggning, men nu kan du baka ihop bekräftelsen så att det blir den fjärde versen.

När du börjar lita på att det sitter vet bara du, men då inträder det berömda Zombiestadiet. Du blir klubbad och sover och sover. :D :sleep:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"