Ny o massa frågor!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fialoppa

Ny o massa frågor!!!!

Inlägg av Fialoppa »

Jag har en son på två mån, har börjat m standardmod o d känns SÅ rätt! Hans ännu så länge provschema är:
7-8.30 Mål 1
8.30-10.30 sova 2 h
10.30-12.30 Mål 2
12.30-14.30 sova 2
14.30-16.30 mål 3
16.30-18 sova 1,5 h
18-20.30 mål 4

Äter ännu ca 01 och 04, vill inte plocka bort för jag känner mig osäker på hur, eftersom dagen inte funkar ännu, tänker jag helt fel?
Han vaknar ofta kl 6 o vill ha morgon, m inga större problem o somna till 7, då jag väcker honom. Han har svårt o vara vaken till 12.30, somnar 12.10, Kan inte hålla honom vaken. Vaknar ibland ca 14, ibl tidigare. Somnar tidigare än !6.30 mem vaknar 17.30. Jag söver om honom, m varierat resultat, han e väl trött på mig som inte kan fixa ett schema som sitter som en smäck. Vaken kväll till 20.30, kvällen går oftast bra, o han somnar gott.
Hur gör jag nu? är bara inne på typ sjätte dagen ännu,. Tacksam för tips!

Fia mamma till Albin 050719
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej och välkommen!
Kul att det känns rätt med standardmodellen :D Jag tycker ditt schema ser bra ut. Satsa på att få din kille att sova över ettmålet och ta upp och ge mat vid fyra. Angående dagarna så får du bestämma dig om det är de tider som du vill ha och sedan är det bara att köra. Du behöver inte vänta tills natten sitter eller vice versa. Läs på noga här på hemsidan, igen och igen, tills du känner dig säker och åtekom gärna med mer frågor om du behöver.

Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Fialoppan

Sova över mål

Inlägg av Fialoppan »

Ok, jag ska alltså få killen o sova över ett målet...Inatt vaknade han inte förrän 3, åt o sov t 6.15! Första gången han bara ätit en gång, nu kör vi på äta en gång. Men om han nu börjart äta senare själv, typ vaknar 5? M han e ju inte mogen för natt 10,5 h som fallet är nu, ska jag ändå ge då, eller ska vi hålla oss till 3?
Han sover i spjälis d funkar bra, Ska jag buffa honom om han vaknar innan målet då ja? Jag ska läsa på så mkt jag hinner innan!Spännande projekt, o vilken solig kille jag har.... :D
Fialoppan mamma till Albin 050719
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Kul att han sov över målet och att det känns så bra! Det jag tror ni måste göra är att bestämma er. Ska han bara ha mat en gång per natt så ska han bara ha det. Det kan hända att han vaknar vid ett någon annan natt och då gäller det att ni är lugna och trygga och visar honom att det inte är mat riktigt än. Ska han äta klockan tre så väcker ni honom om han sover. Tanken med bestämda tider är att han ska känna att ni ser efter hans intressen och därför blir han lugn och trygg.
Som sagt är attityden viktig. Barn känner väldigt väl om man inte är riktigt säker på det man gör.
Om han vaknar innan tre så buffar du som besked att det inte är dags att äta än. Du buffar tills han lungnat sig och lyssnar sedan på skriket. Skriker han upp sig eller ner sig? Om han skriker ner sig så går du inte in igen utan ger honom chansen att somna själv. Skriker han upp sig behöver han kanske en påminnelse.
Så återigen läs och läs igen så du känner dig säker :D
Lycka till!
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"