Dags att ändra i schemat?

Skriv svar
cecgus

Dags att ändra i schemat?

Inlägg av cecgus »

Hej på er!

Vet inte riktigt i vilket forum jag skall skriva men jag hoppas att det går bra här?!

Vår tjej blir nu 1 år och jag har märkt att hon ofta är vaken när jag kommer in för att väcka henne på morgonen numera. Hon vaknar ofta till redan vid 6-tiden, men säger sällan något utan somnar antingen om eller så ligger hon och filurar. :roll:

Hennes nuvarande schema ser ut så här:

07:00 vaknar
07:15 välling 150 ml
08:30 "frukost" tillsammans med mig
10:00 sova 20 minuter
12:00 lunch
13:30 sova 1½ timme
16:00 middag
18:00 bad
18:30 välling 200 ml
19:00 sova 12 timmar

Ofta är hon trött redan 18:30 och det händer ganska ofta att jag lägger henne direkt efter vällingen för att undvika att hon blir övertrött.

Är det läge att plocka bort fm-luren tror ni? Om jag gör det när skall jag isf. lägga middagsluren? Bör jag även ändra i hennes mattider då?

Tacksam för svar!

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Här är Elsas schema som inspiration. Har haft det sen 1 år.

07.00 Morgon
07.15 Frukost
11.15 Lunch
12.00 Sova 1,5 tim
14.15 Mellis
17.30 Middag
18.30 Slurk (nu en banan)
19.00 Natt

Har man en lur så läggs den ju med fördel mitt på dagen. Maten kan du ju planera runt den sen så det passar er. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
cecgus

Inlägg av cecgus »

Tack snälla för snabbt svar. Du är en klippa!

Det verkar toppen med det schemat, jag börjar redan imorgon imorgon. :D

//C
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: :heart:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej igen... :oops:

Kom på att jag hade två frågor till :roll: :

1. Om jag behöver ta till en 5-minuterslur, hur gör jag då? Skall jag lägga henne i vagnen och täcka för som vanligt eller? Jag läste om någon som "buffade" sin lilla till sömns i famnen! Hur gör du/ni för att erbjuda en effektiv 5-minutare?

2. Hur länge skall man hålla på och ramsa vid läggning? Jag gör fortfarande exakt samma läggningsprocedur nu som när jag kurade i slutet av förra året... Är det rätt eller skall jag sluta ramsa x 4 varje läggning nu när hon sover jättebra och istället bara säga God natt! kanske?

//C
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

1. En fem-minutare hjälper man dem med, den är alltså inte planerad med ramsa och tänkt att sova utan man gör som du beskrev. Antingen kan man lägga sig och mysa lite, buffa i rumpan och gunga sådär mysigt kanske. Enklast är väl egentligen att lägga i vagnen för en promenad och när det gungar skönt och man är jättetrött så somnar man oftast. Då klockar man 5 min och väcker sen som "Hoppsan, du somnade visst". 8)

2. Jag ramsar också än gånger fyra. :wink: Ramsan är bra att behålla som det naturligaste i världen, då glöms den heller inte bort om man skulle få en fnurra. Man vet vad den betyder då. :wink:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Strålande svar, som alltid.

Tack, tack. :D

//C
cecgus

Inlägg av cecgus »

Heeej! :shock: :(

Hanna somnade på min arm vid strax efter 10 på fm efter lite buffande. Hon var väldigt trött och därför beslöt jag att hon skulle få en 5-minutare. När jag väckte henne var hon sååå ledsen :cry: och alldeles förtvivlad. Det kändes inget bra alls :? . Skall det verkligen vara så ? Det tog nästan 10 minuter att lugna henne och sedan få till ett skratt igen.

Är det pga. att jag håller på att ändrai schemat tror ni?

//C
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

I början när de inte är vana att väckas efter fem minuter kan de bli riktigt sura. Men det brukar gå över. Gör ingen grej av det utan gå vidare till nästa programpunkt bara. Sen behöver hon troligen ingen fem-minutare varje dag hela tiden utan se det som en övergångsfas och läs av henne bara vad hon behöver. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"