Inget skratt, svårt att somna!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Viggoliten
Kontakt:

Inget skratt, svårt att somna!

Inlägg av Viggoliten »

Viggo har den senaste veckan varit svår att få till skratt innan läggdags, detta resulterar i att han har svårt att somna. Han blir arg när jag lägger honom i sängen och han vänder sig direkt, jag hinner ens inte ut. Läggningen har innan detta varit mysig, han har skrattat gott och velat ner i sängen.
Jag har inte gjort mer än ramsat för honom nu, han lyssnar inte jättebra på det men jag känner att det inte är dags att verktyga ännu. Ska jag ingripa? Han somnar inom 10 minuter och sover hela natten.. Ska kanske tillägga att han är väldigt mammig just nu, inte ens pappa duger vissa dagar.
Har det med sommartid att göra :?: Det är ju ljust på kvällen, men totalt mörker i hans rum :!: Vad göra, om göra?

Mvh M
Mamma till Viggo 080625
Kurad januari -09
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej

Hela den här processen kan ta ett tag.Fortsätt ni som ni gjort och gör allt ni kan att få till ett skratt till gonattet så kommer det att lösa sig för er snart.
Jag har inte gjort mer än ramsat för honom nu, han lyssnar inte jättebra på det men jag känner att det inte är dags att verktyga ännu.
Då ska du inte göra det.Verktyga endast i nödfall.Sen att han somnar på 10minuter är jättebra. :wink:

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Viggoliten
Kontakt:

Inlägg av Viggoliten »

Hej igen!
Det är fortfarande samma visa vid läggningen. Han blir snabbt ledsen när vi går in i sovrummet och han protesterar högt och tydligt när jag går ut.. Det är inte alls kul. Men som innan, han somnar på några minuter, ibland lite längre tid. Ska vi acceptera att han blir lite ledsen vid läggningen eller ska vi ingripa?

Mvh M
Mamma till Viggo 080625
Kurad januari -09
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej igen :)
Är det fortfarande lika med skrattet innna läggdags?
Somnar han innom några minuter så tycker jag inte att ni ska göra något.
Lyssnar han på ramsan?
Skrattet innan sovdags,lägg snabbt ner och ramsa ut.
Fastnar han i gråt så ingrip.Man ska inte vara ledsen,men får vara arg.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Viggoliten
Kontakt:

Inlägg av Viggoliten »

Jaa, skrattet är lite segt åxå.. Ska vi kanske inte skratta alls i sovrummet och lägga krut på skratt i tvrummet istället? Därefter glatt gallopera in i sängen och ramsa ut??
Ramsan tar inte lika bra men han lyssnar lite!

/M
Mamma till Viggo 080625
Kurad januari -09
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Viggoliten skrev:Jaa, skrattet är lite segt åxå.. Ska vi kanske inte skratta alls i sovrummet och lägga krut på skratt i tvrummet istället? Därefter glatt gallopera in i sängen och ramsa ut??

/M
Det tycker jag låter utmärkt :thumbsup: Skratt från tvrummet ända ner i sängen. :)

Det här fixar ni!!Det kan ett tag innan allt sätter sig.

/kram
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Viggoliten skrev:Ramsan tar inte lika bra men han lyssnar lite!

/M
Tycker oxå att ni ska försöka få honom att verkligen lyssna på ramsan.Det blir ju liksom den som ska få honom att känna sig "trygg" så han lugnt kan sova/somna om.
Känner du att han lyssnar bara lite på ramsan alla sovtider?
Det är ju ljust på kvällen, men totalt mörker i hans rum Vad göra, om göra?
För att få mörkt i rummet så finns det mörkläggningstyg att köpa.Annars kan man ta vanliga svarta sopsäckar och tejpa upp.
Tycker absolut att ni ska få mörkt i rummet när han ska sova.

/ulrika
Viggoliten
Kontakt:

Inlägg av Viggoliten »

Ikväll fick vi till det! Efter/i skrattet skuttade vi in i sängen. Jag la till rätta och ramsade ut. Stannade kvar utanför dörren och ramsade högt och glatt x 4. Tyst på en gång! Jag har ju bara gett en bekräftelse innan och helt glömt att stötta honom med ramsa... Men ikväll fick han svar på tal; mamma finns här ute, hela tiden och håller vakt:) Det behövde han höra.
Nu känns det jättebra igen och han ska aldrig mer behöva undra om jag glömt hålla min position.

Kram M.
Mamma till Viggo 080625
Kurad januari -09
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Men ikväll fick han svar på tal; mamma finns här ute, hela tiden och håller vakt:) Det behövde han höra.
Ja ,där satt den!! :D Attityden du vet :wink:
Oj,vad roligt.
Fortsätt nu så.Ni är jätte bra!!! :heart:

Stor kram från ulrika som nu är jätte jätte glad.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"