Hej!
Nu stundar natt 6 på kuren för vår drygt 4 månader gamla dotter. Läggningen går prima och vi ramsade igår en enda gång i vargtimmen. DAGARNA däremot! I början av veckan var hon som en klocka, sista tre dagarna blir det snarast mer och mer strul. Lunchluren och eftermiddagsluren är det som kinkar, de två på förmiddagen går utan problem. Är det vanligt att det går åt fel håll ett tag, eller kan det vara läge att fundera över schemat? Vi har inrättat det dels efter hur hon själv hade en tendens att vilja ha det och dels efter två-åringens rutiner:
06 godmorgon, amning
08 sov 45 min i sängen
09 amning
10.30 sov 45 min i vagnen ute
12 amning
12.30 sov 1,5 tim i vagnen ute
15 amning
16 sov 1 tim i sängen
17 gröt(smakportion)+lite mjölkersättning i flaska vid middagsbordet
18 extra amningsnattslurk
18.30 godnatt
Allra svårast är sovpasset 16-17 då hon har jättesvårt att komma till ro - övertrött? Då får vi vagna massor i sängen (som har hjul). Vi vill inte ändra lunchsovet eftersom 2-åringen är så inkörd på det. Ska vi vänta och se eller finns förslag på förbättringar?
Vänliga hälsningar
Emma
Dagstrul+schemahjälp
Dagstrul+schemahjälp
Dotter född juni 2007 samt dotter född januari 2009
Tack för snabbt svar!
Vilken lur ska bort förslagsvis? Och när är det läge att ändra? Är det kanske dumt att stöka om dagen innan man klarat av första 11 dygnen - nätterna funkar ju ändå ganska bra?
Det känns ju egentligen logiskt att baka ihop förmiddagslurarna, men hjälper det verkligen eftermiddagsstöket?
Som du hör är jag smått förvirrad..
Vilken lur ska bort förslagsvis? Och när är det läge att ändra? Är det kanske dumt att stöka om dagen innan man klarat av första 11 dygnen - nätterna funkar ju ändå ganska bra?
Det känns ju egentligen logiskt att baka ihop förmiddagslurarna, men hjälper det verkligen eftermiddagsstöket?
Som du hör är jag smått förvirrad..
-
TorpSara
Jag håller med om att ni gott kan ge det ett par dygn till, men kapa sista luren till 45 minuter, en timme är ett svårt pass, speciellt så där sent. Sedan, om det fortfarande trasslar efter uppföljningsveckan skulle jag bara förlänga morgonluren med 45 minuter och inte justera nått annat i övrigt. Det är själva sovandet så många gånger per dygn som brukar vara trasslet, så att slå ihop morgonlurarna till en kan mycket väl göra skillnad på kvällen.
Tack, det ska vi försöka. En fundering bara: tror du att det går bra att få henne att sova 1,5h mellan 8-9.30 trots att hon är ganska långt ifrån nyäten då? Som det är nu somnar hon utan problem i sängen kl 8, rejält trött, men vaknar ofta efter 30-40 minuter. Brukar inte vara på dåligt humör då, men inte heller benägen att somna om.
Vänliga hälsningar,
Emma
Vänliga hälsningar,
Emma
Funderade lite på att försöka hålla henne vaken till 8.30 och peta in en amning till innan sov (vid 8). Det skulle dock innebära att hon får mat varannan timme i stort sett hela dagen, eftersom det väl blir svårt att klara hela vägen till 12 utan påfyllning som i så fall får bli vid 10? Verkar lite småduttigt. Ett alternativ kanske kan se ut så här:
06 godmorgon, amning
08 amning
8.30-10 sov
11.30 amning
12.30-14 sov
14.30 amning
16-16.45 sov
17 smakportion+flaska vid middagsbordet
18 nattslurk amning
18.30 sov
Vad sägs? Har dock svårt att få henne att sova 1,5 h ut även på lunchen, varför det kanske blir knepigt med tidigarelagd måltid dessförinnan. Tacksam för fler synpunkter på velandet! Otålig att få till fungerande schema för stackars trollet som förtjänar ordning och reda.
/Emma
06 godmorgon, amning
08 amning
8.30-10 sov
11.30 amning
12.30-14 sov
14.30 amning
16-16.45 sov
17 smakportion+flaska vid middagsbordet
18 nattslurk amning
18.30 sov
Vad sägs? Har dock svårt att få henne att sova 1,5 h ut även på lunchen, varför det kanske blir knepigt med tidigarelagd måltid dessförinnan. Tacksam för fler synpunkter på velandet! Otålig att få till fungerande schema för stackars trollet som förtjänar ordning och reda.
/Emma
Hej
Om du ammar enligt SM så ger du mat inom timmen och då kan du dra ut på mattiderna, är tyvärr dåligt uppdaterad på SM (det är ju 2 år sedan
) Gå in på "späda och små" så finns en lathund)
Annars tycker jag du tänker helt rätt med mat innan vilan, en proppmätt bebis sover mycket skönare
Om du ammar enligt SM så ger du mat inom timmen och då kan du dra ut på mattiderna, är tyvärr dåligt uppdaterad på SM (det är ju 2 år sedan
Annars tycker jag du tänker helt rätt med mat innan vilan, en proppmätt bebis sover mycket skönare
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.