20-månaders som inte vill nattas

Skriv svar
Irmapirma

20-månaders som inte vill nattas

Inlägg av Irmapirma »

Hej,
Kurade vår dotter vid 4-månaders ålder. Hon har sovit jättebra sedan dess, men nu har det uppstått lite problem vid kvällsläggningen.
Vi har samma rutin som alltid - bada, pyjamas, mys med bok & välling & sedan sova natt.

Sedan ca 2 veckor tillbaka flyger hon upp och ställer sig och skakar galler (spjälsängen) och fullkomligt vrålar, gråter, skirker efter pappa och är jättearg när vi lägger henne. Om jag (mamma) går in och försöker lägga henne tillrätta så blir hon ännu argare och när jag ramsar så stegrar det ännu mer. Om min man går in till henne så tystnar hon för stunden för att sedan börja vråla när han lämnar rummet och ramsar. Läggningen tar nu 1-2 timmar och det som gör att hon somnar är ren uttmattning plus att min man är inne hos henne tills hon lugnar ner sig.
Vad skall vi göra? Vi (eller snarare pappa) kan ju inte sitta inne hos henne tills hon somnar? Men hon är ju så arg och ledsen. Plus att jag (mamma) inte kan lugna henne, bara min man. Varför blir det så?
Har ni några goda råd att dela med er av :?: Så vi kan få tillbaka lugnet i huset :D :D
Anna Karin - mamma till Irma född i augusti 2007 och Viggo född i februari 2010
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej Irmapirma. :D

Det låter i mina öron som förtrotsen har satt igång. Vår son är född i april 07 och jag tycker mig känna igen att det dyker upp frågor om saker som tidigare har varit helt självklara som till exempel läggningsrutinerna.

Eftersom ni har kurat lilla stora damen tidigare så vet du hur viktigt det är med attityden. Ös på med skratt under dagen och vid läggning, var noga med att sockertoppen får hjälpa till med olika sysslor, vattna blommor, plocka disk, slänga soppor, ja allt vad du kan tycka passa (social delaktighet).

Prata genom läggningen med din man se till att ni bestämmer er för hur ni ska göra, mycket bus, och tveka inte, dottern blir bara förvirrad.
Attityden, attityden, attityden

Hör av dig igen och berätta mer.
:wink:
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Hej!
Tack för ditt svar :D
Jag misstänker också lite förtrots på denna mycket bestämda lilla fröken...

Hon har nu också åkt på en dunderförkylning vilket inte gör det lättare när hon hela tiden vaknar av att hon är snorig och täppt i näsan.
Men vi skall öva på Attityden och snacka igenom vår "taktik" noga. Jag tror att det kan vara så att vi inte är helt överens om hur vi skall tackla detta och att det självklart lyser igenom och hon ser sin chans. :oops: :oops:

Det konstiga är att hon är så självklar med sitt somnande på dagen och att detta bara kommer på kvällen. Är det attityden??

Om du har fler konkreta tips på hur man hanterar detta lilla trots så är de mycket välkomna - annars återkommer jag om ett tag igen med rapport.
Tack för stödet!
Anna Karin - mamma till Irma född i augusti 2007 och Viggo född i februari 2010
miniz

Inlägg av miniz »

Har du läst dessa?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
om förtrots och läggningar
och
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5797
om förtrots generellt.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej Irmapirma!
Ursäkta att jag tassar in såhär i din tråd men min man och jag skrattade lite när vi läste din inldening...Vi har nämligen samma problem fast tvärt om :roll: Här är det bara jag som gäller och min man som orsakar katastrofstyrka på gråten om han går in...och den gråten är hög nog ändå 8) Det hela blir ju inte lättare av att jag är i 6e mån med stor mage och värkande rygg och INTE har lusta att stå böjd över spjälsängen i tid och evighet :evil:

Jag hoppas att ni snart får rätsida på problemet, här kämpar vi med attityd och blödande mammahjärta som inte tycker om att sonen gråter :oops:

Slutligen vill jag bara tipsa dig om en dunderkur vid förkylning som verkligen hjälper oss!
Koka upp vatten och blanda med:
1 hackad lök
torkad lavendel (brukar ta ca 2 msk)
torkad timjan (lite mindre än lavendel eftersom jag inte tycker om doften av kebaberia :roll: )
Kram, Tina

Ställ blandningen under spjälsängen och sen kommer lillstrumpan sova mycket bättre. Såg tipset skrivet av fjällmor i höstas och har använt det hela hösetn/vinter/våren vid behov och ´klarar mig inte utan det nu!
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Vad kul att du tyckte att jag kunde hjälpa :D

Jag tror verkligen att barn är duktiga på att pejla av omgivningens attityd, förhållningssätt, i synnerhet föräldrarnas. Hör gärna av dig och berätta hur det går.

kram :wink:
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"