Genustråden

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

När jag pluggade jobbade jag på McD. När det var två olika leksaker frågade jag alltid "ska det vara Spiderman eller Kitty?". Förvånansvärt ofta tittade föräldrarna på mig som om jag var en utomjording och tyckte att det kunde jag väl räkna ut, eftersom barnen var tjejer. Trist attityd, framför allt mot barnen....

Liten parentes - min treåring får bara mat om vi är på hamburgerhak, aldrig leksak. Han vet inte ens om att det finns leksaker där. Jag gillar inte att de vänder sig till barn med leksaker som byts ut varje vecka och där kommande saker dessutom visas upp i skåp monterat i barnhöjd. Manipulativt och effektivt, när det finns så många föräldrar som varken kan eller vill säga nej till sina barn. Men det är kanske ämnet för en annan tråd.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Hej igen!
Vi har också varit på Max någon gång, och då fick vi jätteroliga sugrör! Får kolla upp var såna resturanger finns längs våra vanligaste resvägar kanske... Jag tycker själv att deras hamburgare är godare, men vi är inte överens i familjen... :roll:

jennymaria: Så har vi också gjort, våra barn har heller inte vetat att man kan få nåt mer än mat. Men när de blir äldre är sånt svårt att hemlighålla. Och nån gång var det böcker de fick, det vill vi gärna ta emot! Sen var det kört... :lol: Men ibland, när det har varit nånting vi vuxna inte tyckte verkade bra, då har vi sagt att idag var det inga bra leksaker, idag var det bara skräp. Och det accepterar de! Men som sagt, det hör kanske inte till den här diskussionen. :wink:

Idag redan har jag fått svar från McDonalds. Här är det:
Det är mycket i omvärlden som bidrar till att forma våra könsroller. Detta speglas också i valet av leksaker.

Vi har upp till femton olika Happy Meal-program under ett år. Merparten av våra leksaker varierar fullständigt när det gäller vad pojkar och flickor väljer, bland annat mjukdjur, bollar, böcker och cd-rom spel. Vi strävar hela tiden efter att få fram Happy Meal leksaker som är pedagogiska och uppmuntrar barnens egen kreativitet.

Vi är i tv-reklamen noga med att inte ha bilder som visar flickor som leker med dockor eller pojkar som leker med bilar. I kommunikationen med våra restauranger lägger vi också stor vikt att vi i kassan alltid ska ställa en öppen fråga till gästen (Vill barnet ha en docka eller en bil?). Detta för att aldrig förutsätta att flickor väljer dockor och pojkar väljer bilar. Den här kommunikationen verkar inte ha fungerat till 100% på restaurangen ni har besökt, vilket jag beklagar och kommer att följa upp med ansvariga.

Vi anser precis som du att det här är en viktig fråga, som inte har någon enkel lösning. Jag kommer att ta dina synpunkter och tankar vidare till vår marknadsavdelning.
Det låter ju bra. Men om de kan leva upp till det... :roll: I så fall har vi haft otur, för jag tycker ofta det är väldigt uppdelat. Och det var ju två olika resturanger nu på bara några dagar.

Nu blir det sommar, då får vi ta med egen matsäck och äta i naturen istället! Och leka med könsneutrala kottar, pinnar och stenar :wink: :lol:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

http://www.svd.se/opinion/synpunkt/artikel_2998197.svd

Kommentarerna är faktiskt det mest skrämmande i hela historien...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här är två otroligt tänkvärda länkar:

http://www.alltombarn.se/1.28473

Om vem som uppfostrar barnen, och vems ansvar det är att det delas lika. Jag som lever i ett rätt jämställt förhållande (i det fallet i allafall) håller faktiskt med Ingemar på alla vis. Det har varit min ansträngning som gjort att vi kommit dit.

Nästa länk handlar om prinsessor. Är det medfött att alla flickor vill vara prinsessor?

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/bar ... 540389.svd
inger
Kontakt:

Min dotter

Inlägg av inger »

MIn dotter som är 12 år har varit med om en hel del oro i sin klass.
Hon har lärt sig att den oron ska tolkas utifrån om killarna mår bra eller inte.
- Nu är killarna otrygga för att vi haft så mycket vikarier, kan hon säga.
Eller

- Nu mår killarna bra för nu har vi en erfaren klasslärare.

Hon vet vad jag tycker om det här.

Men ändå hon lever i en värld utanför hemmet där allting ska tolkas efter killarnas behov.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Linnan

Inlägg av Linnan »

Åh! Mitt älsklingsämne!
Jag kommer följa denna tråden med intresse! (Vad jag har läst är det inte större skillnader mellan flicka pojke än mellan vem som helst) Men, det viktiga just nu tycker jag är att kanske komma bort lite från den där uppdelningen i flicka/pojke, manligt/kvinnligt. Jag tror att det kan finnas fler genus eller kön än så. Att dela upp saker i två motsatspar är ett ganska nytt och västerländskt fenomen, som utestänger en massa människor som inte passar in i mallen. Ofta har jag hört någon ursäkta sig med ett - jag är nog ingen typisk kvinna/tjej/kille. Fram för fler genus! Och vad det gäller sexualiteten så tror jag att den både kan förändras över tid och beroende på en massa saker! Inom psykologin har man kommit fram till att djur kan ha en sexualitet på förmidagen och en annan på kvällen, och vi är ju djur, både kvinnor och män( 8) ) och alla där emellan, haha.

För mina barns del tror jag mest på att visa och erbjuda olika typer av leksaker. Förbud av en viss sort känns lite tråkigt. Men om man förklarar sina åsikter så brukar de ta till sig det man verkligen känner för (inte vapen t.ex om det är viktigt för en) Jag har också märkt att leksaker som barnen är ovana vid att leka med kan behöva bli introducerade. Om man har en unge som bara leker med dockor t.ex så kan man vara med dem i leken ibland och dels låta dockorna göra lite "odockiga" saker flyga fallskärm, uppfinna en maskin, brottas osv. Och när man ska ge dockungen t.ex. lego så kanske man måste sitta med själv och visa vad man kan hitta på för kul med det lekmaterialet, det behövs ingen jätteintroduktion - snart har barnen bättre fantasi än man själv!

Hos oss låg t.ex. mekanot mest i en låda, tills vi föräldrar satte oss med det. Nu är det jättepoppis i alla åldrar här från ett till elva!
nimi

Inlägg av nimi »

Var tvungen att söka upp den här tråden som jag hade ett minne av att jag sett tidigare. Idag när jag tog upp med en pedagog på min dotters dagis att hon sa att hon inte ville vara med sina kompisar för att de är dumma mot henne fick jag till svar att "det här sociala spelet var något jag var tvungen att vänja mig vid eftersom jag har en dotter". Jag blev så paff att jag inte visste vad jag skulle svara, men nu i efterhand känns det verkligen helt otroligt. Ska min dotter definieras utifrån sitt kön när hon är 3,5 år gammal och inrätta sig i ordningen att det är såhär flickor behandlar varandra? Varför kan inte pedagogerna på förskolan arbeta aktivt med att stärka gruppen och alla små människors utrymme och attityd mot varandra i densamma. Jag har inte läst hela tråden, men läser ingers rader om hur oron i klassen tolkas utifrån killarna. Varför finns det inte en större medvetenhet om detta bland dagens pedagoger? Finns det någon som har något positivt exempel att berätta om? :shock: :?
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!
Genusarbetet på förskolorna går verkligen sorgligt långsamt. Men dock finns det vissa eldsjälar och banbrytande pedagoger. Här är lite information om en sådan. En väldigt bra bok är det, hur som helst:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9125040049
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
inger
Kontakt:

Inget postivt exempel

Inlägg av inger »

nimi skrev: Idag när jag tog upp med en pedagog på min dotters dagis att hon sa att hon inte ville vara med sina kompisar för att de är dumma mot henne fick jag till svar att "det här sociala spelet var något jag var tvungen att vänja mig vid eftersom jag har en dotter". Jag blev så paff att jag inte visste vad jag skulle svara, men nu i efterhand känns det verkligen helt otroligt. Ska min dotter definieras utifrån sitt kön när hon är 3,5 år gammal och inrätta sig i ordningen att det är såhär flickor behandlar varandra? :shock: :?
Inget positivt exempel att ta upp men jag tycker att du ska konfrontera pedagogen som sa det här, nu när du hämtat dig från chocken.
Du kan fråga vad pedagogen kan om genuspedgogik.
Kanske försöka få tag i en genuspedagog som kommer till förskolan och ger pedagogerna nya perspektiv.
Hänvisa också till förskolans läroplan, där står det väl säkert något om att barnen inte ska begränsas utifrån genus.

Man kan inte annat än att skaka på huvudet.
Detta var något av det dummaste jag läst, och detta bäddar för att det blir som i min dotters klass.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"