Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Ja du Bluna... Husljud funkar inget vidare heller just nu :? damsög på nb, ganska exakt under hans rum dessutom, och länge, men ICKE! Han gråter som om det finns 17 lönnmördare i rummet! Imorgon skall jag ta mig i kragen och SKITA I DET tror jag och tänka på Annas alla kor som behöver mjölkas. Men hjälp vad man behöver peppa sig själv. Särskilt som han inte ändrar ton på gråtandet utan håller en och samma typ oavbrutet vilket tyder på riktigt ledsen grabb hos oss...
Men jag vet ju att han älskar sin sömn och i normala fall kan han ligga i ca 30 min och prata och spela speldosa alldeles själv och sen somna in. Tänk vad bortskämd man är ändå med sådanna barn!
Detta är ren intressefråga, för det ändrar ju ingenting för oss 8) :roll: men har ni andra aldrig fnurror på tråden som är tuffa att lösa? Känner mig lite ensam just nu... :oops:
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tina: Å nej klart du inte är ensam. Minns du att jag hade fnurra för ett tag sedan (ok det var nog månader sen, men jag skrev om det här). Elle svarade mig då att jag skulle koppla på världens attityd och sedan vara upptagen med mitt skrammel och sedan, när jag verkligen verkligen fått nog så skulle jag ge en rejäl ramsa. Men bara en! Hon skrev att hon vet vad som gäller. När jag väl bestämt mig för den läggningen så hade jag så gott om attityd så att hon somnade utan pip. :wink: När vi sen haft en lugn period igen och det en kväll bara plötsligt blev sådär igen så tänkte jag på Elles ord: Hon kan det här, hon vet vad som gäller. Jag håller på med mitt och när jag fått nog så ger jag en rejäl ramsa som lyfter taket. Så började jag städa badrummet och min sambo (som brukar bli lite mer nervös) sa att vi skulle väl ramsa snart, det låter som att hon står upp nu osv, så svarade jag att jag hade koll på läget. När jag sen skulle lyssna av (vilket jag gjort i omgångar men undvikit att ramsa för den skulle ju dit när jag hade fått nog så att säga. Då var det tyst. :shock: Så jag gav en bekräftelse istället. Efter den läggningen var det stenlugnt och är det än. Mig hjälper det mycket att plocka fram boken när det kommer fnurror, man glömmer så lätt själva tänket kring det hela och börjar lyssna med sina vargaöron.

Massor av pepp till dig nu, ni fixar detta det vet jag! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tack Bluna!
Det där skall jag köra imorgon! Jag vet ju att du har rätt, grabben KAN ju detta!
Håll nu alla tummar och sänd mig kilovis med attityd så skall vi fixa detta!
Kram, Tina
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Så ska det låta! :wink: :thumbsup: :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Usch! Då var man mitt i att stålsätta sig inför gråt/bryta sömnstrul :evil: Fixade inte i em utan gick in och solfjädrade efter 15 min men då somnade han på 2... Ikväll gick det bättre! Martin lade honom ( :shock: fattarfortfarande inte att killen bad om pappan :shock: och ratade mamman!!!) och så ramsade vi två gånger efter utmarsch. Då somnade han PANG! efter 20 min. Gud vad skönt! Imorgon blir antagligen samma visa men lite kortare. jösses vad man behöver ladda med ATTITYD! för att fixa detta. Men man vet ju att det går och betänker man alternativet så är det ju inget att snacka om. Killen älskar ju att sova och har bara glömt att mamma har koll 8)

Idag var en GNÄLLIG dag i förtrotsens tecken under fm där ingenting var bra. Jag kontrade med att spela pajas och busa så lite skratt kom det ändå emellanåt :wink:
Sen var han en solstråle efter 2h sömn hela em. Lagade köttbullar med mamma och pappa till middag och var OERHÖRT behjälplig med att lägga potatis i grytan med vatten 8) Snacka om sjö på golvet. Potatisarna var ju BARA TVUGNA att tas ur och läggas i (läs kastas) grytan typ 10 gånger...

Hoppas ni har det bra,
Kram Tina

PS: Håll tummarna nu att vår hundvakt inte backar ur inför resan...Då står vi där utan hundpassning i TVÅ MÅNADER!!! Hjälp!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tina: Men vad bra det gick! :D Ja attityd till tusen nu. Kanske till och med var mamma som glömt att hon hade koll? :wink: Ikväll somnar han nog bums tror jag.

Ja mycket plask blir det men det är härligt att se dem jobba. :D Elsas farmor med hund är här och hälsar på. Hundens vattenskål har hällts ut på golvet (brukar hinna ta undan den men inte i går). :roll:

Håler tummarna för hundvakten. :wink:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tina: Hur går det? Hoppas fnurran löst sig nu. 8)
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej Bluna!
Jo då, med lite pappaattityd så löser sig det mesta :wink: Det var nog så att jag glömt hur det hela skulle skötas och inte Dag :oops: men nu är vi åter på banan igen och farfars läggning i lördags kväll hade gått smärtfritt och glatt!

Nu raggar jag hundvakt för glatta livet eftersom jag misstänker att våra "ordinarie" hundvakter fått kalla fötter....HJÄLP! och vi som skall vara borta i TVÅ MÅNADER! Mitt under sommaren då ALLA reser bort!!!!!! HJÄLP! Men, jag har inte gett upp hoppet och tror säkert Nappe kan charma sig in i en snäll familj som gärna delar säng med 35 kg Basset :D

Dag är ETT ENDA STORT SOLSKEN just nu som "pratar" långa meningar som han tycker ALLA skall förstå :wink: Enstaka ord el tvåords meningar kan jag ju tolka men 2 min monolog? Njae...dålig mamma...

Stora kramar,
Tina
LaQ

Inlägg av LaQ »

Oj, nu har jag fått läsa ikapp lite här. Va skönt att höra Tina att fnurran löst sig! Ni kan! Både du, Pappa och Dag!

Om inte vi har fnurror? Jodå! Det känns som att våran långlur är en enda fnurra. Ibland vaknar Junior i 45-minskarven och gapar i som mest 10 min innan han somnar om. Nu när Pappan har varit hemma så har det fungerat strålande. Han har mkt bättre attityd än jag som har massor med vargar för detta. Under dessa veckor har Junior också blivit tåligare för ljud när han sover. Dvs han vaknar inte lika lätt av ljud. Vi har väldigt lyhört här hemma...

Det är extremt sällan problem med läggningarna, Junior är iaf inte ledsen. Möjligen sur nån gång men det får han vara då.

Idag har vi haft byggubbar här som bilat upp betonggolvet i vårt badrum på nedervåningen. Kan ju säga att det låter gaaaanska mycket i hela huset. Junior har haft ensamlek, ätit lunch och allt som vanligt. Han har fått ta på sig hörselskydden och gå med Pappan ner och titta vad som händer därnere. Sedan har han sovit middag som vanligt trots det oerhörda oväsendet, man tror inte det är sant. Visst, han vaknade i skarven och surade kanske 5 min som mest men somnade om. Ganska fantastiskt ändå tycker jag! Vi får se hur det blir imorgon. Då fortsätter renoveringen.

Vi kommer att ha det såhär i några veckor nu. Junior och Pappan ska åka hem till Mormor och bo några dagar. Då blir det sova i resesäng borta. Jag har förstås massa vargar men Pappan är coolare. Det värsta som kan hända är väl att Junior kommer på att han kan klättra ur resesängen.

Junior är underbar just nu. Häromdan när vi satt och åt middag så såg han småfåglarna som åt jordnötter i automaten utanför vårt fönster. Då pekar han och säger "tititi mmmm" vilket betyder pippifåglarna äter mat. Förstås! :heart:

Han är så duktig och hjälpsam och kan och förstår så mycket så man blir tårögd var och varannan dag. När jag ska åka till jobbet på morgonen kommer han och hjälper mig på med skorna, sedan får jag en kram (och han klappar mig på axeln med ena handen när han kramas) och så vinkar han jätteglad innan han springer in till Pappan som ligger halvdöd i sängen. Hehe!

Imorse när Juniors klocka ringde stod jag i köket och fixade en kopp te till mig. Jag hade varit uppe en stund så jag hade hört hur han legat och tjattrat därinne en stund. Men han vet ju att det inte är morgon förrän klockan ringer och då hör man "iiiih" därinnifrån! Nåväl när Junior kom till mig i köket så pekar han upp mot kylskåpet/köksbänken och säger "nää, nää, nää" och jag frågar "vill du ha nässpray?". Junior nickar och säger "uhm". Jag ger honom den och säger "du får gå till pappa så hjälper han dig". Han springer in i sovrummet till Pappan, upp i sängen, slänger sig tillrätta på rygg och börjar peta in nässpraysflaskan i näsan. :heart: Han är såå fantastiskt duktig och medveten och positiv!!!!

Själv är jag dunderförkyld och har svårt att sova på nätterna. Blir bomtät i näsan, torr i munnen, får rethosta osv. Jag beundrar Junior som bara sover och sover trots snuva mm.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

LaQ, hoppas du kryar på dig! Tur att Junior vill ha nässpray 8) Dag protesterar nog en hel del mot den om man inte förbereder VÄLDIGT pedagogiskt på vad som komma skall. och sen gäller det förståss att han är på humör :roll:

Ang förtrots så undrar jag (ta i trä!!!!) om vi inte hade den mellan 15-17 mån för den soliga killen som jag tillbringar dagarna med är ett under av hjälpsamhet och strålande attityd. Kom ihåg att jag klagade på honom förra torsdagen då han gnällde sig igenom fm :roll: men när jag lade in en högre växel i den sociala delaktigheten så var den som bortblåst! gnälligheten alltså... Snacka om att man själv stjälper lasset många gånger!

Nu är vi på Marstrand hos mamma ett par dagar innan det blir till att storsanera huset inföe resan. Har köpt lite kul grejer till Dag att få på flyget, bla ett minimemo i trä, en bra lite pusselask med 6 olika 3-delade gubbar, en sån där grå rittavla fast i "engångsversion" och 3 nya mollyböcker! Är era små lika frälsta i Molly Mus??? Det är det ända som funkar hemma,ja, och Mora träsk på Cirkus då... :roll:

Stora Kramar,
Tina
LaQ

Inlägg av LaQ »

Tina >> Vi har aldrig läst Molly Mus här hemma, fast vi har dem på mitt jobb. Själv tycker jag dom verkar supertrista. 8) Junior gillar "Nicke nyfiken upp och ner" och "Max balja" och förstås alla pekböckerna om Halvan som kör sopbil, ambulans, bärgningsbil osv. Sen gillar han böcker med riktiga foton på djur och bilar. Pappa frågar om alla detaljerna på bilarna "var är kroken/backspeglarna/hjulen?" osv och Junior pekar. Pappan klappar händerna och jublar och Junior blir sååååååå GLAD!

Va skönt det låter om förtrotset är över! Vore ju innerligt härligt att ha det överstökat innan lill*syskonet anländer känner jag iaf! Här har det faktiskt varit rätt gnälligt senaste dagarna. Det är stora sammanbrott om man inte får ha saker man hittat (t.ex. skurmoppen i mammas och pappas säng, rita med pennor vart som helst osv). Det funkar som tur är rätt bra att säga att man ska lägga tillbaka saken där den ska vara och så får Junior göra det. Då accepterar han ganska bra att han blir av med den, värre är det om man försöker byta eller ta något ifrån honom.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag känner också att det värsta trotsen var tidigare. Men visst kan det komma någon läng till kanske. Fortfarande kan det vara lite gnälligt ibland men inte så stora utbrott som då.

Känner igen det där med att få lägga saken på sin plats, det funkar nästan alltid här med. Så att hon får visa att hon kan. Hon säge ofta vad hon vill göra och det är ju enkelt att få henne nöjd då, tex "änga" om hon vill hänga upp handduken själv osv. :D

Hon har kissat i pottan två gånger nu! Men för att jag sagt att hon kan testa innan badet, så självmant är det inte riktigt än och jag vill inte lägga mig i för mycket. Säger hon att hon vill så hjälper vi henne att sätta sig där men då har det aldrig kommit något då så jag vågar inte riktigt lita på att hon förstått själva grejen än.

Vi har mest böcker med djur här hemma, jag älskar ju djur själv. Bondgårdsböcker har vi flera stycken och så någon "Miffy-bok", Miffy i djurparken då. :wink: Annars ha vi några enkla med färger och saker och leksaker, samma serie med tjocka pärmar. Inga Molly mus. På tv gillar hon (ja det är väl vi som gillade det från början) ett program på "Playhouse Disney" som heter "Små Einstein´s". Små tecknade barn som åker på uppdrag i sin raket och varje gång är det en speciell konstnär som de använt som bakgrund och en kompositör (klassisk musik) som de använder som musik och sång. Det ligger bra i tid också, efter badet sitter vi och myser i soffan innan nattslurken och buset. Och spännande är det att se hur de räddar små vilsna djur och annat som kommit bort och som med hjälp av mozarts fina toner hittar hem igen, genom en vacker tavla målad av någon stor konstnär. Och varje gång måste man hjälpa raketen att flyga snabbt, alla måste klappa händerna "Klapp klapp klapp" och sjunga med i sången som lilla Annie hittar på till musiken. 8)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Idag känner jag mig så cool! 8) Det är härligt att vara en sån cool mamma som inte hispar upp sig för minsta lilla. Exempel:

:arrow: Elsa ramlar vid sandlådan över kanten. En mormor som är där med sitt barnbarn tittar på mig, jag sitter kvar på bänken helt lugnt. Elsa reser sig och fortsätter med sitt. 8)

:arrow: Elsa och jag går på promenad, hon några meter framför mig. Ett äldre par passerar och precis då ramlar Elsa på asfalten. "Oj!!!" :o säger paret i kör. Jag säger inget och Elsa reser sig och går vidare. 8)

Elsa badar och kliver ur sin balja. Vi båda föräldrar är i badrummet och båda tystnar en sekund när vi ser att hon tappar balansen och glider ner mot golvet och slår i huvudet och landar på sidan. Jag gör en snabb rörelse för att ta upp ett gallskrikande barn, men hejdar mig när hon är tyst. :shock: Elsa reser sig själv och fortsätter glatt, fast besluten om att få duscha. Sambon och jag tittar på varandra och är nöjda med vår "icke-insats". 8)

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

=D> =D> =D> =D> =D>
Stora applåder till en cool mamma!!! Visst är det härligt att se att barnen kan & vill klara sig själva!

Här är en EXTREMT trött gravid mamma som desperat försker styra upp huset inför USA resan... Martin var i Moskva hela förra veckan, kom hem natten till lördag och åkte till Paris vid 15 i söndags. Kommer hem inatt. Sen åker vi med planet 07 från landvetter på fredag. Bra tajming va :roll: Då är det bara för hans gravida fru att rodda hund, 1 1/2 åring, packning samt STORSTÄDNING av huset då :evil: Ibland måste jag säga att det varit bra att han inte varit nåbar dom sista två dagarna. För då hade han förmodligen inte levt nu 8)
Tack och lov grävde jag djupt i plånboken och anlitade en städfirma som tog det allra värsta och dom är alldeles straxt klara för dagen!
Har ganska bra med resfeber och hoppas verkligen att skorna från Kavat som jag beställde i lördags kommer imorgon...annars blir det jobbigt :shock:
Dag knallar mest runt och sjunger "mera Mora, mera Mora, mera Mora, mera Mora" hela dagarna och blir halvt vansinnig om man föröker hävda att DVD-spelaren sover :roll:
Kram,
Tina
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag tror verkligen Elsa skulle gilla Mora Träsk, så det måste vi ju bara köpa till henne. Just nu vill hon helst höra på melodifestivallåtar.

"Lyssna sik...Dum tekk" (lyssna på musik, turkiets bidrag). Och så dansar hon runt runt runt med sin lilla kanin som heter Kanina. Det ser för sött ut! :lol:

TinasDag: Trevlig resa och hoppas ni får det jätteskönt och trevligt! Skönt med städhjälp hemma. :wink:

Tack för applåderna också. Mera cool-känslor idag:

:arrow: Elsa gick balansgång på en bräda (en låg) som låg på en kulle. Jag gick bredvid för hon kunde ju trilla nerför kullen. Så hann jag inte ändå och hon tappade balansen och rullade ner, stannade upp...jag avvaktade för att se om hon kunde resa sig själv men hon fortsätter rulla och rulla tills jag hjälper henne. Jag ser blickarna i ögonvrån från en mamma (och jag får för mig att hon tänker "varför gör hon inget?!" men det kan ju vara inbillning :roll: ). Och vad gör Elsa? Fäller inte en enda tår utan beklagar sig lite över att hon tappade solhatten. "Oj det var så brant här, det var svårt att komma upp" säger jag och Elsa säger "Mössa" och reser sig upp med min hjälp och tar på sig hatten och går vidare. :heart:

:arrow: Elsa gillar att springa upp och ner för kullarna så det gör hon, med mig gåendes bakom ifall hon skulle ramla. Mitt på en kulle springer hon det fortaste hon kan och ramlar, skrapar i armen. Inte så det blir ett sår men lite skrapmärken blir det ändå. Hon gnäller till...men så tittar hon på mig och bestämmer sig för att det inte var så farligt och så springer hon vidare. :heart:

:arrow: Hon klarar hela den lilla rutchkanan nu utan hjälp. Sen har hon förmodligen sett de äldre barnen som har händerna på en stång som är precis ovanför där man sätter sig ner och åker. Hon är för kort för att nå dit och jag säger att hon får sitta ner när hon ska åka. Men hon försöker ändå och tappar balansen och åker ner liggandes istället för sittandes. Lite förvånad med säger ingenting mer än fnissar lite. Som att hon tänker "Ok mamma..jag är för kort för att svinga mig där men snart så". :heart:

Hur är det med er andra i tråden. Det är lite eko här inne, visst? 8-[
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"