Mamma har börjat jobba - läggning krisar! Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tyllan

Mamma har börjat jobba - läggning krisar! Hjälp!

Inlägg av Tyllan »

Hej alla kloka kurare,

jag hoppas att det finns ngn som kan hjälpa en frustrerad liten kille och hans mamma.

Vi kurade vår son för två månader sedan, när han var 8 månader. Allt har gått jättebra och senaste 3 veckorna har han somnat på 2 min och i princip sovit hela natten varje natt! Han har varit jätte duktig, vi är så stolta över vår lilla kille. :D

MEN, för en vecka sedan började jag att jobba och Pappa startade sin barnledighet. Redan första natten gick det lite sämre än vanligt att söva lilla killen. Sedan dess har det eskalerat, lilla Axel blir helt förstörd när jag lämnar rummet efter att ha lagt honom till rätta. Han skriker rakt ut och "tar" inte ramsan alls. :cry: Han är inte arg, utan ledsen och verkar helt ha "tappat" den trygghet och det lugn som omgav läggning och sovande fram tills nu. (Ikväll höll vi på i 45 min, och det är 45 min av skrik.) Det hela slutar med att jag är tvungen att buffa honom till söms, även om jag vet att det inte är rätt. :oops: När han väl har somnat sover han bra under natten och vi har kunnat ramsa honom till söms om han har vaknat, som längst har det tagit 10 min.

När Pappa skall natta går det något bättre, även om Axel är ledsen lyssnar han på ramsan och blir lugn och somnar på 10 min.

Jag misstänker att det hela har att göra med att jag har börjat jobba och inte är hemma hela dagarna längre. Jag försöker att vara så mycket jag kan med Axel på mornar, kvällar och helger.

Jag känner en sådan stor frustration och är så ledsen över detta. Jag vill ju bara att min lilla skatt ska vara så glad och nöjd och få sova så gott som han förtjänar. Jag vet inte hur vi ska gå vidare för att ta oss (Axel och mig) ur den låsning som har uppstått (Pappa verkar han ju acceptera bättre). Snälla kan ni råda mig?

Mvh,
Tyllan
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur ser schemat ut?

Skrattet till gonattet?

Hur går läggningen till?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tyllan

Inlägg av Tyllan »

Hej,

Och tack för snabbt svar! :)

Schemat ser ut som följer:

Morgon 06.00-06.30
Frukost 07.30
Sova 09.00-09.45
Lunch 11.30
Sova 13.00-14.30
Mellis 14.30-15.00
Middag 18.00
Välling 19.00
Sova 19.30

Efter middagen busar vi runt och nattningen börjar med vällning och att vi sätter på ”nattmusik”. Sedan tar vi vällingen i soffan och läser saga tillsammans. När vällingen och sagorna är slut, tar vi hans favoritmjukdjur och sjunger en glad sång in till hans rum där vi säger god natt till lampan och div andra grejor. Det tycker han är kul och skrattar och vinkar (på senare tid har det dock varit lite svårare att locka honom till skratt, men vi försöker). Sedan kittlar vi honom lite på magen och lägger ner honom i sängen.

Som sagt har allt detta gått jättebra fram till förra måndagen. Sedan dess har han inte varit riktigt lika glad vi denna rutin, men igår tyckte han det var kul igen (fram till att jag ramsade mig ut ur rummet). Vi har funderat på om vi skall ändra rutinen, men det är svårt att veta om det är rätt, det är ju så mycket annat som är nytt för honom just nu. Å andra sidan kanske det kan vara bra att helt bryta med det gamla?

Under den här ”jobbiga” tiden har både Mamma och Pappa varit med vid nattning och båda två eller jag ensam vid glad morgon.

/Tyllan

Inlägg av nilam »

Hej

När jag läser det du skriver ser jag inget direkt "fel", schemat ser bra ut och era rutiner är ju hur mysiga som helst :wink:

Jag tror mycket bottnar i dethär
tyllan skrev:för en vecka sedan började jag att jobba
Jag tror inte sonen ändrat sig, utan mamman :shock:
Fortsätt så bra som ni gör, tänk på din sinnesstämning när du lägger honom att du har "attityden av självklarhet".

Det är inte roligt när läggningen krånglar och det är inte förbjudet att buffa om du känner det, det är ett krisverktyg som ska användas vid kris

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Tyllan

Inlägg av Tyllan »

Hej igen,

och tack så mycket för lugnande svar! Det hela känns genast mycket bättre. Ibland behöver man bara en klok röst "utifrån" för att vara tillbaka på banan. :) Igår gick det också mycket bättre vid läggningen; Pappa var och tränade så jag skötte det hela på engen hand och det gick verkligen jättebra. Skratt och inget gråt, lite protester vid utramsning men han lugnade sig och somnade på 2 :!: minuter, sov sen hela natten :D Han är så duktig lilla killen :heart:
/tyllan
nilam

Inlägg av nilam »

:heart:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"