Vår son, 14 månader, kurades för 4,5 månader sedan med solfjäder och ramsa. Det har överlag gått bra, läggningarna är oftast inget problem. Han svarar på ramsan och vi går aldrig in till honom igen efter läggning (det hetsar upp honom).
Problemet är de tidigare morgnarna. De senaste månaderna har han vaknat strax före 05.

Vi kör pangramsa direkt (ggr 4) och sedan tyst och han skriker lite av och till i ca 30 minuter, ev slumrar han några minuter. Sedan kräver han att få komma upp, skriker mer och mer ihärdigt. Vi ramsar en gång eller två men utan effekt. Han är pigg (tror han) och ska gå upp. Vi ger upp och tar upp honom när han är tillfälligt tyst, dels för vi tycker synd om honom att skrika så länge och bli ledsen, dels för att han annars väcker storasyster som behöver mer sömn för att orka med förskolan. Lillkillen börjar förskola först till hösten.
Vid kurstarten hade vi natt 19.15-07.15 och han sov först till ca 06.30 men sedan blev det 05. Vi har nu förskjutit läggningen till närmare 20.00 och initialt gav det senare morgnar men nu är vi tillbaka kring 05 igen. Eftersom han bara sover 9-10 timmar på natten och vaknar 05 sover han fortfarande ett pass på morgonen 09.30-09.55 varefter vi väcker honom. Detta pass vill jag ha bort men han klarar sig inte från 05 till 12. Idag sover han middag 12.30-14 men tas oftast upp inom marginalkvart då han inte klarar hela passet. Mer än 11-12 timmars sömn blir det inte på ett dygn.
Ska vi lägga honom 19.15 igen och gå upp med honom vid 05 eller ska vi låta honom ligga kvar skrikandes av och till i sin säng till en senare tidpunkt?

Hur ska vi ramsa då i så fall? Jag vill inte underhålla honom med ramsandet samtidigt som det känns inhumant att inte svara honom under lång tid. Kan det vara morgonsovningen, 25 min, som spökar? Hur få bort den då?
Tacksam för råd och tips, vi är en trött familj och jag tappar allt mer humöret med barnen för att jag inte orkar mer.