Hjälp, vad gör jag för fel!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Maxstad

Hjälp, vad gör jag för fel!

Inlägg av Maxstad »

Hej!
Jag började kura min dotter när hon var 6 1/2 mån gammal. Det gick väldigt bra till en början. Vi såg ett bra resultat och jag var glad. Av anledningen att min man jobbade jättemkt kvällar genomförde jag första perioden själv. Blev väldigt trött, men det gick. Så som lite kul så åkte jag iväg med maja och skulle sova hos min familj, då fick vi ett bakslag och hon ville inte alls sova och hon blev sjuk till andra natten borta. Det var då vi gjorde tabben att ge henne nappen som vi sparat (dumt) för att hon var så ledsen.
Så nu har vi fått börja om och det är tungt, men nu har jag i alla fall min man med mig. jag har några frågor inför denna gång som jag behöver svar på.
1. Min dotter vaknar mitt i natten och är glad och "pigg" rör sig runt i sängen. Jag vet inte vad jag ska göra. inatt buffadjag henne och höll på med ramsa...till slut blev hon ledsen och grät, då höll vi på i 1 1/2 h. Ska jag låta henne vara vaken och glad och avakta?
2. På kvällen närvi lägger maja så är hon alltid så uppe i varv...övertrött? Det tar ca 30 min att lägga henne. SKa vi ändra schemat? Hon är inte alls gnällig på dagarna, bara sista 15 min innan hon ska sova.

Så här ser schemat ut:
7.30 God morgon
mellan 7.30 -8.00 frukost
9.30-11.00 sova
11-11.30 mat
13.30-15 sova
15.00 mat
17-17.20 sova (här är der verkligen svårt att söva henne)
18 mat
19.30 nattslurk
20.00 sova

Glad för svar! Vi är sugna på att få detta att fungera:)
Sagolika Majas mamma (född4 okt 08, började kur ca 13 april 09)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej!

Det här kommer ni fixa på ett litet kick speciellt då hon är kurad sedan innan och kan det där med att sova. :wink:

Hon behöver 15timmars sömn/dygn coh det har ni ju.Tycker att schemat ser jätte´bra ut.

1. Min dotter vaknar mitt i natten och är glad och "pigg" rör sig runt i sängen. Jag vet inte vad jag ska göra. inatt buffadjag henne och höll på med ramsa...till slut blev hon ledsen och grät, då höll vi på i 1 1/2 h. Ska jag låta henne vara vaken och glad och avakta?
Jag tycker du ska låta henne vara om hon är glad.Är hon däremot ledsen så ska man ingripa.
I annat fall kan du ramsa om du närker det drar ut på tiden,men annars så tycker jag du ska låta henne vara så mycket som möjligt.Ibland så stör man bara.

2. På kvällen närvi lägger maja så är hon alltid så uppe i varv...övertrött? Det tar ca 30 min att lägga henne. SKa vi ändra schemat? Hon är inte alls gnällig på dagarna, bara sista 15 min innan hon ska sova.
Hur ser det ut innan läggning?Får hon skratta så hon nästan kiknar?
Man kan ju lägga 15min tidigare oxå för att just se om det är övertrött hon är och då justera schemat lite grann efter det.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

trodde Maja var 6.5månad nu.
Hur länge är det sedan ni kurade?
Det är jättebra om du skriver i din profil när hon är född så alla som vill hjälpa dig/er ser åldern. :wink:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Maxstad

Inlägg av Maxstad »

Tack för svar...
Då får vi ta fram öronpropparna och låta henne vara:) Tack för uppmuntran. Vi märker ju att hon är snabb på att fatta vad vi håller på med och det var inget problem att ta bort nappen den här gången.

När vi lägger maja fösöker vi få henne att skratta, men hon har alltid varit svårflörtad...vi ska satsa lite mer på det och sen pröva och lägga lite tidigare.

Alla tips känns väldigt bra!

Har en till fråga som jag kom på idag. Om maja som är 7 1/2 månad vägrar sova halva sin lur på dagen, det finns ju inte så mkt att göra förstår jag...men ska man lägga på 15 min på de andra lurarna då?

Tack för svar:) Är riktigt taggad att satsa nu.
Sagolika Majas mamma (född4 okt 08, började kur ca 13 april 09)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vad bra att du är taggad!Du låter så oxå när du skriver :thumbsup:

Sover hon inte alla minuterna alla pass så gör det inget.Man kan ju inte sova åt någon. :wink: Har hon sovit jättedåligt på ett pass och du märker att hon är jättetrött så kan man alltid ta till och lägga 15minuter tidigare som du själv är inne på oxå.

/kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"