Hej!
Efter en lyckad SHN kur har jag nu beställt och börjat läsa barnaboken. Min pojke är nu 8,5 mån och är inte helt tillfreds trots numer bra sömn. Därför ska jag nu börja med och ta till mig av Annas tips.
Hur gör jag bäst när jag ska introducera ensamlek i sängen på morgonen? Om han blir ledsen/sur, vad gör jag då?
Sen funderar jag lite över den sociala delaktigheten också. Jag har läst den klistrade tråden här för att få lite tips. Det jag tycker är svårt är att han i nuläget inte kan krypa eller gå. Om jag tex ska ta ut tvätten kan jag ju bara sätta honom bredvid mig i sin stol. Inte så delaktigt! Några tips på vad man kan göra?
Kram,
Stina
Ensamlek
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, vad skoj att ni läser, det bästa att läsa är längs bak i boken, "femte delen" Bekymmer? Sysselsättning.
Där står mycket mer om ensamlek!
Min son har haft ensamlek sen han var 4 mån och vi gjorde nästan alltid så att vi tog upp gav välling på skötbordet medans han fick ny blöja och kläder, bostade tänderna och satte sen i sägnen med trevliga saker och gärna en muta i hemlig påse.
Börja med 5-10 min och öka kanske typ var 3:e dag lite beroende på hur det går. Vid denna tiden hade Tor ca 45 min i ensamlek. Kan man få det att gå ihop med den första luren så har du ju lätt 1,5 timme ensamlek där. Med tiden så kan den öka och bli så lång som 2 tim inkl. lur och för oss 2,7 år är morgonleken ca. 1,45 idag.
Jobba sakta mot målet och minns att missnöjd behöver inte räddas, många lär sig lösa problemen själva, men LEDSEN, det skall man inte hinna bli. Bryt medans det fortfarande är roligt.
Ang. tvätten. Sätt honom i tvättkorgen, sortera på golvet, han kan hjälpa ladda maskinen med handen om handen. Vik tvätten på golvet också gärna med barnet i magläge. Vi vill gynna ålning och krypning här också.
Där står mycket mer om ensamlek!
Min son har haft ensamlek sen han var 4 mån och vi gjorde nästan alltid så att vi tog upp gav välling på skötbordet medans han fick ny blöja och kläder, bostade tänderna och satte sen i sägnen med trevliga saker och gärna en muta i hemlig påse.
Börja med 5-10 min och öka kanske typ var 3:e dag lite beroende på hur det går. Vid denna tiden hade Tor ca 45 min i ensamlek. Kan man få det att gå ihop med den första luren så har du ju lätt 1,5 timme ensamlek där. Med tiden så kan den öka och bli så lång som 2 tim inkl. lur och för oss 2,7 år är morgonleken ca. 1,45 idag.
Jobba sakta mot målet och minns att missnöjd behöver inte räddas, många lär sig lösa problemen själva, men LEDSEN, det skall man inte hinna bli. Bryt medans det fortfarande är roligt.
Ang. tvätten. Sätt honom i tvättkorgen, sortera på golvet, han kan hjälpa ladda maskinen med handen om handen. Vik tvätten på golvet också gärna med barnet i magläge. Vi vill gynna ålning och krypning här också.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
TorpSara
Tvätta är en utmärkt syssla. Man kan äta tvätten, tugga den och eventuellt suga lite på en klädnypa. Alla saker livsviktiga för tvättens färdigställande, och tänk vad skönt att DU slipper göra just de trista momenten! 8)TorsMamma skrev: