Hej!
Vi har en liten son på tre månader. Vi började för ca två veckor sen med att lära honom att somna själv, enligt sova-hela-natten-principen. På mage i sin säng med buffning och numera med ramsa och buff i endast "nödfall". På dagarna känns det som att han somnar lättare och lättare, men kvällstid blir det bara mer och mer utdraget för varje dag. Han skriker och är jättearg. Självklart anpassar vi ramsan så att tonfallet passar sig, och han verkar förstå precis vad vi menar och svarar därefter. Men efter en stund är han där igen, förbannad - och skriker. Har ni några tips eller tankar om detta?
En annan fundering också... När han lugnat sig och man ska bekräfta med "Sååå ja, åh, så skönt att sova..." så kommer han på att han är arg och börjar igen. Detta ska ju ge sig men vi tycker att det endast blir värre och värre. Vad säger ni?
Mvh, mammorna!
Argare och argare varje kväll...
Argare och argare varje kväll...
Två mammor till pojke född 5 feb 2009!
-
chokladkaninen
- Inlägg: 2604
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
- Ort: Uppsala
Hej mammorna och välkomna hit!
Jag tror att skälet till att han inte svarar som ni hoppas på ramsan är att han är för liten.
SHN-kuren rekommenderas från 4 mån, dels för att mindre bebisar letar efter ett ansikte till rösten när de hör ramsan (det är därför han fortfarande blir så arg, hade han varit äldre så hade ramsan satt sig på ett par dagar
) och dels för att barn som helammas - och det är ju rätt vanligt vid 3 mån - kan ta längre tid på sig att vilja sova hela natten.
Så tagga ned det något snäpp ett tag till. Ge ramsan bara som bekräftelse när han håller på att somna, alltså inte som verktyg, så har ni den redan om ni vill kura när han har blivit lite större .
Annars är första frågan vid struliga läggningar alltid om han äter ordentligt. Gör han det? Det går i 3-månadersbebisar mer mat än man kan tro! Så mata på så mycket det går så kanske det kan bidra till att lösa insomningsproblemet.
Välkomna tillbaka om ni vill diskutera schema, rutiner och sånt innan dess!
Lycka till!
Jag tror att skälet till att han inte svarar som ni hoppas på ramsan är att han är för liten.
Så tagga ned det något snäpp ett tag till. Ge ramsan bara som bekräftelse när han håller på att somna, alltså inte som verktyg, så har ni den redan om ni vill kura när han har blivit lite större .
Annars är första frågan vid struliga läggningar alltid om han äter ordentligt. Gör han det? Det går i 3-månadersbebisar mer mat än man kan tro! Så mata på så mycket det går så kanske det kan bidra till att lösa insomningsproblemet.
Välkomna tillbaka om ni vill diskutera schema, rutiner och sånt innan dess!
Lycka till!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Totalmörkläggning
Hej,
Jag har en 2,5 månaders som helammas och sover i vagnen. När jag lägger honom blir han upprörd, men sedan jag tog en bit mörkläggningsgardin och hängde över sufletten så somnar han gott. Ammar fortfarande med 3-4 timmars mellanrum på natten.
Jag har en 2,5 månaders som helammas och sover i vagnen. När jag lägger honom blir han upprörd, men sedan jag tog en bit mörkläggningsgardin och hängde över sufletten så somnar han gott. Ammar fortfarande med 3-4 timmars mellanrum på natten.