Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Majsans

Inlägg av Majsans »

Så härligt att Ivar ålar, det underlättar ju vardagen något alldeles enormt tycker vi hemma här iallafall. Å andra sidan så slår han sig ju precis hela tiden och det gjorde han ju inte förut på samma sätt.

Hur gick dopet Miss Giggle?

Här hemma har lillgossen blivit förkyld IGEN! Men han gör som Ivar och sover sig igenom sjukdomar, eller har iallafall gjort tidigare, den här gången verkar han inte alls särskilt påverkad.

Man märker att han har vuxit och har fått en egen vilja. Han kan bli skitarg rent ut sagt, och han blir helt galen när någon av oss föräldrara försvinner utan att säga hej då ordentligt, vilket man ju inte alltid gör om man bara ska in på toa, ner i källaren en sväng eller liknande. Om man går utan att han ser att man går funkar det oxå. Sömnen funkar okej, men det händer att han ligger och snackar bort en hel del av lurarna, och han har även vid några tillfällen blivit ARG vid läggning. Även maten har strulat några gånger- men inte så länge- han är ju ett matvrak innerst inne :D

Idag regnar det- men vi ska väl ändå ta oss ut- även om det inte alls känns lika lockande som när solen skiner.

Ha det gott och njut av livet!
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hej hej!

Dopet gick bara fint!
Vår präst var helt underbar. Min systeson spontansjön blinka lilla stjärna på prästens begäran och klappade efter varje psalm :-D Alla skrattade och alla tyckte det kändes fint och inte så stelt. Så det var helt fantastiskt!
Precis som man vill att det ska vara!

Här hemma knallar det annars på. Hannah har också en förkylning som krupit på henne men jag försökter ignorera den så gott jag kan, för det så inte så farligt, bara lite nysig och snorig.
Vi hoppas den värmade påsksolen ska ta bort det!

Lillan har börjat sova lite bättre nu när hon äter gröt på kvällen: Trodde dock den skulle mätta mer än den gör, men har säket med mängden man får ner i henne att göra också.

Nu ska jag ist göra tacopaj för vi ska ha besök imorgon.. Eller ja, jag ska ha det när hannah sover sin lunchlur! Det är så bra att man kan matcha ihop det så! :-D

Kram
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härligt med dopet :)

Här flyter saker på. Vi är friska för en gångs skull känns det som. Hela familjen. Det är skönt.
Ivar har börjat med ensamlek i sängen. Hittills har han lekt i vardagsrummet på en lekmatta. Men nu börjar han bli så rörlig så nedersta hyllorna ligger lite risigt till :D
Jag satte också upp trappgrinden igår. Vera duschade och jag skulle tvätta hennes hår. Ivar var i köket. Helt plötsligt kände jag att jag inte vågade lämna honom utan att säkra trappan. Alla grejer fanns kvar på plats runt trappan, så det var bara att hämta själva grinden och sätta den på plats. (egentillverkad med hjul, så att man öppnar genom att skjuta åt sidan)

Vera ritar påskteckningar och säger att hon ska gå runt i kvarteret och påska :)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Majsans

Inlägg av Majsans »

Så mysigt dopet lät!! Jag förstår att ni käde er nöjda

Jag förstår att du satte upp trappgrinden, här är det oxå rörligt som tusan- han har ställt sig mot öppen diskmaskin och mot tv-bänken, men bara på knä. Att stå på fötterna har han inget intresse av än. Vi har dock inte satt trappgrind än- kanske är dags.

Igår tog Färjestad SM-guld, det var väl kul!?! :D

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Majsans skrev:Igår tog Färjestad SM-guld, det var väl kul!?! :D
:evil: :evil: :evil: Skitkul!
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Majsans

Inlägg av Majsans »

:evil: :evil: :evil: Skitkul!
Haha- nu blev det ännu lite kuligare... :wink:

Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hej tjejer!

Hoppas ni haft en bra påsk! Här hemma har vi njutit av att få vara hemma massor båda två med lillfisen. Ska bli så skönt när sambon har semester och vi kan vara hemma alla länge länge!

Tyvärr grusades våra påskplaner av ett stycke otäck förkylning. Inledningsvis var den inte så farlig bara lite nysningar. Sedan kom febern, 40 grader hade lillfisen. Knappt så den gick ner med alvedon. Lillan vägrade sova mer än 15min pass och vi fick badda henne med fuktiga handdukar om vartannat. Skönt vi var två! :-D Men nu verkar det vara över.
Så vi har inte vagnat bort det dära nattmålet som vi tänkt oss.
Kändes inte så lägligt att göra det när hon redan mådde dåligt..

Äsch nya tag gäller nu!

Såg ni att MFF vann igår vid första matchen på nya stadion? Det är så att mitt himmelsblå hjärta svämmar över. Är väl med fotbollstös än ishockeytjej.
Kan nog bero på att MIF är rätt kassa! hahah

Kram
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
Majsans

Inlägg av Majsans »

Här är det minsan ingen fart alls! Kanske har alla fullt upp av att njuta av den fina våren vi har.

Jag njuter av livet med lille gossen, och börjar inse att snart är det slut på det här... bara dygt tre månader tills jag ska börja jobba igen- usch!! (Fast oj så kul det ska bli att jobba... bara trist att missa livet med lille gossen här hemma)

Han klättarar klättrar klättrar överallt, och jag går efter och passar och skyddar. Dörrarna är spännande också, man kan stänga dem, och öppna dem... och dra dörren över fingrarna som är på govet- då gråter man så det skvalar.

Två tänder har man fått också- ska man borsta dem redan från början? Inte med tandkräm väl??

Jag är så glad oxh tacksam att jag "sprang" på standardmodellen, livet är gött att leva. Det bästa är att jag fått insikt i vikten av ATTITYD. Jag pratade med en mamma, med en dotter som har sååå svårt att somna, om vår attityd vid läggning. "äntligen ska du få sova... lyckliga lilla du, täänk om vi också fick sova nu- åååh så skönt" (inte så svårt att vara övertygande då både pappan och jag är kvällströtta och nog gärna skulle sova vid sju) Hon skulle försöka göra på samma sätt och tyckte att det gått sååå mycket bättre att söva.

Nähää.. måste ta hand om lite tvätt.

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Håller med helt. Det var stiltje här :)
Vi har njutit av våren, som försvann. Men den skulle väl titta förbi igen till helgen, så det blir väl bra.
Vad skönt ni verkar ha det Majsan :heart:

Jag har en vecka kvar tills jag börjar jobba :shock: Men det ska faktiskt också bli skönt. Lämnar med varm hand över hemmet till maken :D

Jag har en ålare. Han kan krypa, men det går fortare att åla. Han vill gärna stå och gå när man håller i honom, men det orkar man inte med så långa stunder.
Idag har han för första gången satt sig upp från liggande. Tyvärr fick jag inte se det eftersom han ålade omkring och var i sitt sovrum och jag i rummet intill. Men när jag kom in så satt han på knä med fötterna utåt (om ni fattar). Sedan försökte han ställa sig upp mot en plastgrej och det slutade i en mindre krasch. Men ingen större fara.

Det är så kul att se utvecklingen som sker nu. Han pekar på lampan, vinkar och klappar händerna. Allt här hänt på bara några veckor. Han säger bap om pappa, mam om mamma och dandan om dansa.
Och håret växer. Det har varit tunt och glest - lite lik pappan ;) men nu har det börjat bli lite mer och det lockar sig när det blir fuktigt.

Storasyster älskar lillebror och kärleken är ömsesidig. Fast det märks ju att han är mer rörlig. Mer på hennes saker och är lite i vägen. Men för det mesta går det alldeles utmärkt när hon ger honom något annat istället. Det svåra är att hålla undan småsaker som han kan stoppa i munnen.

Jo, tänder. Ivar har tre. När jag var på BVC så sa hon att man skulle börja med lite tandkräm så fort de första tänderna kommer fram. Jag gör det kanske varannan dag, men vi har i alla fall börjat. Det tar ju ungefär 4 sekunder. Sedan får han suga och tugga en stund själv också. Och han har fått in snitsen riktigt bra när det gäller borstandet :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Kul att se lite liv i tråden. Jag känner igen mig i mycket av det ni skriver, låter som våra dagar. Elias är en ivrig herre minst sagt, han kan ställa sig upp, sätta sig från alla möjliga ställningar, gick några steg ensam med gåvagnen igår :shock: men den ska jag hålla undan för jag vill inte att han ska börja gå riktig än. Han har inte ålat korsvis ännu vilket jag kan känna lite stress över. Har era ålat korsvis? Hur tänker ni om det? Han hasar sig fram eller kryper.

Tandborstningen, ja. Vi kör lite samma som /LO, en snabbis bara för att han ska få känna på den. 6 tänder har det blivit, vi har inte märkt så mycket av tandsprickningen. Tycker det är rätt trist att borsta tänderna på dem :oops: ...

Han är som en liten gummimänniska eller apa, så smidig. Och tålig! Gör sig illa ganska ofta men blir sällan ledsen.

Hoppas våren kommer på riktigt nu!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Majsans

Inlägg av Majsans »

Jaha... då får man väl köpa lite tandkräm då.. gör man det på Apoteket?

Så härigt med syskonkärlek! Vi hoppas att vi ska få uppleva det här hemma nån gång oxå...

Det här med ålning...

Sverre ålar på alla möjliga olika sätt. Ibland korsvist, särskilt om han har bråttom, ibland har han tagit sikte på något han ska ta och då använder han bara ena armen, den andra har som kripklo framför sig, men då tar han vanligtvis vartannat ben. Ibland tar han sig fram som en mätarlarv. Ibland typ kryper han fast han går ner mellan varje tag. Ja, som sagt han använder sig av de mesta stilar. Ibland lägger jag mig i och uppmuntrar den ena benet som har en tendens att fungera som svans...
Kryper gör han ibland när underlaget så kräver... och han har börjat gå lite runt möbler, men det är inget som uppmuntras här hemma.

Oj så långt Ivar kommit med talet, här är det bara babababa som gäller. Pekar på lampan gör han, och ser jätteglad ut, vinkar gör han också, sätter sig från liggande gör han men nog bara när han har något att hålla i och i sängen. Han är dessutom vädigt duktig på att sätta sig från stående (men ja, han slår sig ändå allt som oftast)

Nu ska jag väcka lillfisen och ta med honom ut i regnet.

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jo jag kan nog påstå att Ivar ålar korsvis för det mesta. Men det tog ett tag. I början drog han sig fram med armarna - fatta vilket tungt jobb :D
Han är tung, så jag tror nog att det är största orsaken till att han väljer att inte krypa. Granntjejen tror jag ålade en kvart, sedan kröp hon. SNabb som en iller och kryper uppför trappor som ingenting. Hon är 9 månader.
Men jag tycker inte du ska vara stressad över ålningen. Ligger han på golvet så sätt tummarna på stortårna (lärde Torsmamma mig), så tar han spjärn och skjuter ifrån.

Talet, ja. Hm. Om man är över tygad, så kan man nog höra honom säga det jag skrev :D Och jag är övertygad. Det är inte så att han ropar på mamma eller pappa. Men om han ser oss blir det rätt ofta mam eller bap. Och lite för ofta rätt för att bara vara slump. Dandan säger/sjunger han när jag sjunger och så dansar han :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Majsans

Inlägg av Majsans »

Ja, men du vet att jag kan inte ens med antränga mig för att hör något i det han säger... pappa möjligtvis- många gånger efter varandra :P

Dansa kunde ju vara kul om han gjorde när jag sjunger- istället ser han fascinerat på mig och ler ett artigt leende :wink:

Majsans

Inlägg av Majsans »

Ja här fortsätter det regna och ruska, så jag fortsätter väl skicka meddelanden hit...

Det där med språket... Igår och idag har han sagt "gah" varhe gång han fått något. Kan det månne betyda tack?

Läser med spänning diskussionstråden om Annas metoder. Superintressant tycker jag. Jag älskar att diskutera, men gör det ogärna i skrift eftersom jag är så dålig på att uttrycka mig i skrift.

I morse larmade andningslarmet- obehagligt. Han flög dock upp med huvudet och blev jätteglad när vi kom in så det kändes ju skönt. Undrar dock vad det var,

galax_y

Inlägg av galax_y »

Hej allihopa!

Hoppar in i traden lite sent. Men jattekul :lol: att se hur era sma utvecklas!
Lillgos Joel har annu inte brojat krypa men alar lite smatt nu, vill helst bara sitta eller sta om man haller i honom.
Just nu har pappa lart honom en rynka nasa grimas, sa det gor han hela tiden :shock: jag tyckte ju att lar honom nagot mera, men det ar nog ganska sott anda :wink:
Eftersom vi bor i karibien sa ar det vaaarmt :!: Anvander knappt nagra klader till Joel, vilket ar skont och blir billigt for kladkontot :D

Kramar pa er alla och sma sota bebisar, som inte ar sa sma langre :!:
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"