4,5 månader - liten i maten och sover för kort på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej :D ! Vad bra att du fokuserar på allt det fina ni uppnått! Nu är det bara finslipning kvar :wink: . Ni gör redan precis som jag tänkte med ersättningen. Jag hade plockat upp efter 20 min när hon så tydligt visar att det är nog och ni har provat så länge.

Tänkte på en sak, om ni tar bort purén vid 11, tror du hon kan sova långlur på bara ersättning? Vill du inte servera puré vid båda målen?

Jobbigt när de vaknar när det inte är tänkt, skönt att ha vagningen. Så effektivt!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
sole

Inlägg av sole »

jo det känns väldigt länge så det var lite därför vi gav puré vid 11.
Men nu tänkte jag om man inte skall ha följande matschema istället:

07 morgon + ersättning
07.30 grötfrukost (med lite ersättning kanske?)
10.30 Lunch med mat + ersättning
14 frukt + ersättning
17 som lunchen
19 gröt(välling) + ersättning
räknar inte med att hon komemr få i sig enorma mängder i början men å andra sidan är hon inget matvrak heller.
Rapsolja eller smör i maten lät som en bra idé!

om man ska plocka upp tidigare än tänkt (gör såklart inte det om hon sover den planerade luren) ska jag då tänka de natruliga sömntiderna (20, 45 etc) eller bara när hon vaknar och blir extremt missnöjd?
måste ju tillägga att detta är en liten dam med väldigt stark vilja ;-)
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! Schemat ser förträffligt ut tycker jag! Så här tänker jag med att plocka upp tidigare: ju större sömnproblem desto mer viktigt att hålla tiderna exakt. Om du vill att hon ska sova 45 min och sen tar upp efter 20 min så är det svårt för henne att lära sig att sova längre. MEN jag har en väldigt pigg liten man som är väldigt nöjd om dagarna och jag kan säga att jag har inte framhärdat, om han har vaknat och är pigg och glad efter 20 trots att det var tänkt 45 så har jag tagit upp honom. Så försök känna själv, det är ju trots att rekommendationer som inte passar på minuten för alla.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"