20 månaders utan läggningsproblem

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mamma07

20 månaders utan läggningsproblem

Inlägg av mamma07 »

Hej, ny här.. Hoppas på svar.
Vi har en aktiv, glad, trygg kille på 20 månader som vi haft läggningsproblem med men inte har längre. Vårt problem är att han vaknar på natten!!

Vi har alltid haft samma rutiner för läggning; Varva ned, bada, läsa saga, släcka ned hemma, ingen tv mm. Sonen sover i eget rum till viss del, jag lever med värk i kroppen pga reumatisk sjukdom och kan inte samsova så mycket som jag skulle vilja (det är ju upp till var och en) och det vi nu behöver komma till rätta med är uppvaknanden på natten. När sonen var 10 mån. slutade han självmant med nattamning/ morgonvälling men under förra veckan då han var förkyld med hög feber har han åter igen velat äta på "natten" runt 2-4 tiden, alltså en gång. Vi försökte neka han flaskan men han blev så arg och skriker och hostar tills han kräks och där går min gräns.
Alltså fick han flaskan.
Eftersom han inte ätit ordentligt på kvällen sedan denna sjukdomsperiod antar vi helt enkelt att han är hungrig på natten och faktiskt behöver välling men jag känner att vi som hade kommit ifrån det så pass enkelt och helt plötsligt blir det en fight som vi inte vet hur vi ska ta.
Sonen går på Förskolan sedan tre månader. I början sov han ca 2 timmar på dagen och sov då bra på natten. Han somnar alltid runt 19 tiden och att han vaknar och är pigg vid 5 är inget problem för oss, vi får ju "egentid" på kvällarna som så många andra småbarnsföräldrar inte får. Nu vaknar han av de andra barnen på dagis och sover oftast bara 45 min-1 timme vilket jag tror är för lite för han. På helgerna då vi är hemma sover han fortfarande två ggr. En gång runt 10-11 tiden och då ca 1. tim och sedan runt 15 och då 1 timma igen. Jag antar att han är för trött för att sova bra på natten?
Vi är i en jättejobbig period. Vi har försökt ändra på läggningstiden till senare men det går inte. Känner att jag har svårt att skriva allt i en bra ordning men hoppas iaf att någon orkar läsa och svara...
Maten då. Vår älskade son har alltid ätit allt men nu vägrar han vissa maträtter och jag lagar inget annat till han. Han får det som serveras. När han inte äter middag får han ju givetvis välling till natten men det räcker inte.
Vi behöver HJÄLP med att få han att somna om på natten. När han vaknar runt 2-4 tiden får vi han inte att somna om i sin säng, han sover i växasäng eftersom han klättrar ur spjälisen. Han kommer in själv till oss eller irrar omkring i huset när han vaknar och är då givetvis jätteledsen. Vi är så trötta och det lättaste sättet för alla att sova bra är ju att ta över han. Kan någon komma med tips!!!
Pojke född sept. 2007. En härlig glad, mycket bestämd kille. Han kommer att gå långt i livet ;-)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej mamma07 och jättevälkommen hit till forumet :!:

Såklart vi kan hjälpa er att komma tillrätta med gossens sömn!

Först en kollfråga, bara: har du SovaHelaNatten-boken och har du läst på om kuren?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mamma07

Inlägg av mamma07 »

Ja då det har jag. I går kväll provade jag med att lägga liten i sängen efter att ha gett välling uppe. Ojoj.. Han blev så arg. :x Kan inte låta bli att småle för han är så tydlig med vad han vill och det är ju bra! Men jag ska vinna denna utmaning för att få ordning på sömnen för oss alla.

Jag körde ramsa och hade dörren på glänt. Fick gå in och lägga han ner (sa inget annat än ramsan: Godnatt Isak sov så gott ca 4 ggr.) tre gånger och han var mest arg.. Ropade: "Mamma, komma ligga här" flera gånger så det är ju klart vad han vill.
Han somnade efter ca 20 minuter vilket jag tycker var superbra. Vi har ju alltid lagt han med vällingen i sängen, satt i nappen och suttit vid sängkanten och det har fungerat helt smärtfritt men jag tänkte att det är ju så att det sista han minns är ju att jag eller mannen satt där vid hans sängkant och när han då vaknar vill han ju ha oss där såklart vilket säkert är ett skäl till att han vaknar och blir så ledsen. Alltså provar jag nu en "restart" av läggningen.
Vad tror du om det?
Pojke född sept. 2007. En härlig glad, mycket bestämd kille. Han kommer att gå långt i livet ;-)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Sova hela natten är en procedur som pågar hela tiden medan barnet växer. Vi rekommenderar alltid att man är väl påläst innan och att man verkligen har bestämt sig för att göra som kuren föreskriver.

Jag hoppas att du är riktigt taggad för vi finns här att bolla med när du känner att det behövs. Er första läggning gick riktigt bra. Tänk dock på att man ska ramsa när man lämnar rummet och utanför, aldrig när man står vid barnet.

Jag skickar med 2 länkar som jag tycker du ska läsa. Läs och begrunda och försök känna in vad du verkligen känner och tycker.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... s-pa-vagen

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "