Första kurnatten inatt, fråga om solfjädern etc

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Ediths mamma

Första kurnatten inatt, fråga om solfjädern etc

Inlägg av Ediths mamma »

Hejsan!

Inatt var vår första kurnatt. Tjejen sov från 19.15 till 05.00. Inga problem att lägga henne och jag ramsade när jag gick ut och vi skrattade oss i säng! Hon brukar sova hela natten fram till vargtimmen och vaknar alltid runt 04-05. Då har hon fått lagt sig med en av oss i en vanlig säng i hennes rum, och somnar ibland om.

Hon sover endast en timme på dagen på dagis (vaknar av sig själv)

Inatt så ställde jag klockan på 03.00 och när hon vaknade kl 05 så förskte jag med en pang-ramsa, men det gav ingen effekt. Gick in och solfjädrde och då blev hon lugn omedelbart. Ramsade och gick ut. Edith gråter dock direkt jag lyfter mina händer från hennes kropp och blir superledsen när jag lämnar rummet. Så det känns som att det blir lite som 5-min metoden då jag väl inte kan solfjädra henne i princip hela tiden..? Jag ramsade, solfjädrade kanske var tredje till var femte minut, och hon grät hysteriskt när jag inte var inne hos henne och solfjädrade.

Tillslut, när det hade gått över en timme, så solfjädrade jag, och ramsade, tills hon somnade. Jag var alltså i rummet när hon somnade. Nu har hon sovit i 30 min och klockan är 6.45. Snart ska vi väcka henne med skoj och glädje!

Hur mycket ska hon få solfjädern egentligen?

Tack!
Mamma till Edith 1,5 år.
Kurstart fredag 30 april 2009.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Ediths mamma och välkommen till forumet! :D

Man kan inte svara generellt exakt hur mycket man ska solfjädra utan den använder man ju när barnet ska lugnas i ett läge. Ibland får man hålla tills barnet nästan sover.

Första natten av kuren så ska man gå in till barnet vid minsta pip. Någon pangramsa kan man inte använda redan eftersom ramsan inte etablerats än.
Det är också så att man inte ska ramsa först och direkt efteråt gå in och solfjädra för då underminerar du ramsan.

Kör inatt igen som att det var första natten. Lägg tillrätta och håll sofjädern en stund tills hon är lugn och gå med ramsan. Imorgon natt kan ni låta ramsan ta över mer. Då ska ni få till en dialog med den.

Vad det gäller hennes dagvila så skulle den behöva ökas lite. Få till ett omsomnande när hon sover hemma på dagen så kommer det smitta av sig till dagis. Sover hon samma tid hemma som där?

Läs på lite mer i shn boken så att ni har alla svar till inatt.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Ediths mamma

Inlägg av Ediths mamma »

Tack för svar!
Man behöver guidning och tips. Tro mig, jag har läst boken nogrannt och vissa avsnitt flera gånger. Jag har även läst en massa trådar här på forumet om kurbarn över ett år. Jag tycker dock det har varit svårt att hitta klara råd om hur man bäst går tillväga när kurningen från start infaller under vargtimmen... Vissa råd har varit att tex göra husljud, duscha, tom stoppa i öronproppar. Därav blev jag osäker på hur snabbt jag skulle gå in till henne igen efter att jag lämnat rummet...

Jag håller med om att det är för lite sömn på dagis med en timme. Vårat mål är att hon ska sova 12 timmar på natten och 1,5 timme på dagis. Jag hoppas att det går "hand i hand", att om vi får till 12 timmars-nätter så kan hon sova bättre på dagen också!

Tack för råd, i natt ska jag solfjädra henne tills hon i princip somnar. Men det gjorde jag nu imorse också, men när jag säger ramsan blir on ledsen, jag antar att hon förknippar den med att jag lämnar rummet... Tycker ni att jag ska ramsa när jag solfjädrar henne? Gjorde det lite i natt, och hon gnäller till när hon hör ramsan men lugnar sig pga jag är där och gör solfjädern. Åh,det är så svårt... I boken står att man ska lyssna av gråten, men jag tycker att hon verkar känna sig övergiven. Hon är ju van att få komma upp till någon av oss.

Tycker ni att om jag solfjädrar henne i princip till sömn, avsluar med ramsan, och jag bara hinner fram till dörren innan hon gråter, ska jag vända tillbaka då eller ska jag ändå gå ut och ramsa vidare...? Inatt gick jag ut och ramsade vidare. Lyssnade på gråten i säg ett par minuter, sedan var jag inne hos henne i ca 5-10 min och solfjädrade och sade ramsan ett par gånger tills hon var lugn med ramsan.

Läggningen gick bra ikväll, dock grät hon ca 15 sekunder. Jag sade bekräftelseramsan x4, då grät hon lite mer. Bekräftelseramsa igen x4 efter ca 2 min och det lät som att hon var på väg att somna. Gick bra!

Kram och tack för hjälpen, den uppskattas verkligen!
Mamma till Edith 1,5 år.
Ediths mamma

Inlägg av Ediths mamma »

Andra natten förbi. Gick inte så bra imorse :(
Hon sov från 19.15 till 5.30. När hon vaknar ställer hon sig direkt, så jag hörde att hon började vakna pga rörelser etc. Då gick jag direkt in till henne.

Lade tillrätta, solfjädrade. Hon ville inte riktigt ligga still och slappna av, vred och vände och då höll jag solfjädern kraftfullare så att hon inte kunde ställa sig utan fick ligga kvar.

Jag sade bekräftelseramsan x4 när hon verkade avslappnad. Då blev hon genast spänd. Höll på så tills hon accepterade ramsan och var fortsatt avslappnad. Jag ramsar bekräftelseramsan.
Är det fel att göra det då jag fortfarande är i rummet?
Aslutade jag med ett litet tryck och ramsade mig ut ur rummet. Hade då solfjädrat henne i 20 min.

Direkt när jag tar bort min händer vänder hon sig mot mig och börjar gråta. Jag hinner inte ens ta första seget ut ur rummet innan hon gråter. Väljer ändå att fullfölja och gå ut. Men efter 2 min måste jag gå in igen, då hon inte visar någon tendens att sluta gråta / fråga. Är det rätt, ska jag avvakta längre?

Historien upprepar sig, solfjädrar uppskattningsvis 15 min sedan provar jag att gå ut, varpå Edith genast gråter och funderar varför hon inte får sällskap i form av mina händer. Kl 06.25 hämtar jag min man och säger att jag inte klarar mer solfjädrande. Jag går in till Edith, solfjädrar (hon blir genast lugn av det), När hon varit lugn i 2-3 minuter gör vi glad morgon med väckarklockan.

Jag tror att jag denna morgon hade kunnat solfjädra henne konstant till kl var sju och hon hade aldrig somnat om. Hon kan ligga och mysa / vila när jag solfjädrar henne, men ville inte somna...

Hur ska vi gå tillväga nästa natt (då ska min man ta över)?

Det känns så svårt att etablera metoden under vargtimmen... Jag inbillar mig att det skulle vara lättare om hon vaknat under natten och var mer trött och benägen att somna om. Men det kanske inte stämmer...

Tack från en ledsen mamma.
Mamma till Edith 1,5 år.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen! :D

Du har helt rätt i att ni inte ska ramsa i sovrummet. Det ska ni göra på väg ut ur rummet. Bekräftelseramsan samma sak. Den ska sägas utanför rummet när hon har lugnat sig. Den ska vara en bekräftelse på hennes lugn. Att hon kan sova lugnt och ni tar hand om allt annat.
Solfjädern ska ges i tystnad. Ni ska bara övertyga henne om att hon ska lugna sig och få henne att slappna av. Hon ska inte höra eller se er.

Du ska inte känna att hon är övergiven eller tro att hon känner sig övergiven. Bort med de vargarna. De smittar av sig direkt på henne. Hon känner din oro och ställer då fler och mer högljudda frågor. Här kommer en länk om attityden. LÄs den flera ggr så att ni verkligen känner den i hela er kropp. Ni måste vara övertygade om att det ni gör är rätt och bra för henne annars går det aldrig.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet

Jag tycker att ni ca 2 uppvak i vargtimmen kan solfjädra henne tills hon somnar. Hon behöver lära sig att komma över den skarven och förstå att det inte är morgon än. Precis som du skriver så är den tidiga vargtimmen oftare än svårare nöt att knäcka eftersom barnet tror att det är utsövt. Tredje morgonen kör ni bara med ramsan.

Se till att ni har riktigt mörkt i rummet så att det inte är därför hon vaknar. Hon ska inte kunna se er. Så mörkt ska det vara.

Hon kommer sova mer på dagen när nätterna satt sig. Sömn föder sömn.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Ediths mamma

Inlägg av Ediths mamma »

Hej!

Vi läste på igår med attityden och blev peppade!

Imorse vaknade hon 4.45. Min man går in till henne direkt. Solfjädrar 45 minuter då han trodde hon hade somnat (och hans ben darrade av att ha stått i samma ställning så länge :wink: ) Han går ut med rakmsan x4. Edith vaknar direkt, vet ej om det är av ramsan eller att min man går ut ur rummet.

Gråten avtar ej så efter ca 2 min går han in igen. Solfjäder ca 10 min. Ramsa. Gråt.

Solfjäder 10 min. Smyger ut utan ramsa. Edith sover. Somnar 5.55. Sover till 6.45 då hon vaknar själv. Då är vi snabba in med väckarklocka och glad morgon.

Kör samma sak imorgon.

Tack för hjälp och stöd :lol:
Mamma till Edith 1,5 år.
Ediths mamma

Inlägg av Ediths mamma »

Vi behöver råd!!!

Fjärde morgonen gick dåligt...

Hon blev ledsen av solfjädern efter ca 20 min, och skrek hysteriskt i ca 20 min. Ville absolut inte ligga ner, trots solfjädern. Blev tillslut lugn. Då hade min man solfjädrat henne i 50 min. Direkt när han går ur rummet skriker hon.

Nu är vi nära att ge upp. Våra kroppar klarar ej att solfjädra så långa pass, rygg och ben skakar och värker.

Vi får inget gensvar med ramsan, då hon bara gråter när vi säger den på morgonen.

På kvällen är det inga problem, bara att lägga ner henne och gå ut med ramsan x4.

HUR SKA VI GÅ VIDARE???? Som det är nu reagerar hon inte på ramsan annat än med gråt.
Mamma till Edith 1,5 år.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Ediths mamma och välkommen från mig också :!:

Vargtimmen är ett litet gissel som kan krångla ett tag, men när hon lär sig att hon kan sova lugnt tills ni väcker så kommer problemet att vara ur världen. Så er uppgift nu är att se till att få till ett omsomnande på morgonen, om så bara för fem minuter. Se morgonkuren som "en kur i kuren" och var konsekvent och tänk mot målet, så har ni löst fnurran på några dagar - en vecka.

:?: Några kollfrågor:

Hur lång dagvila har hon?
Äter hon bra?
Ute minst tv timmar om dagen?
Social delaktighet?
Ordentligt mörklagt rum, och svalt?

Sen en liten undran om hur ni gör när ni ramsar henne - ser ni till att ramsan når fram?
Många gånger räcker det inte med den obligatoriska ramsan gånger fyra, utan man kanske måste ramsa gånger 12. Eller 18. Eller 24.
Jag brukar jämföra ramsningen med att vagna; om en bebis skriker och du vagnar så slutar du vagna när bebben lugnar sig, då drar man några lugnare drag och många slutar med att skaka lite som markering.
Detsamma gäller ramsan, man anpassar volymen och takten i ramsan genom att lyssna av barnet, när barnet lugnar sig går man ner och ramsan blir mjukare i tonen. Det är så man skapar en dialog :!:

Och tänk på att när ni går in och solfjädrar, så gör inte det direkt efter en ramseomgång för då lär ni henne att ramsa=solfjäder. Och det är ju inte sant :wink:

:D Spark i rumpan och pepp kommer här! Ni är så nära målet och jobbar på så fint!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ediths mamma

Inlägg av Ediths mamma »

Tack för svar och pepp :lol:

Vi ska hålla ut ett tag till!

OK, till dina frågor:

Hur lång dagvila har hon? Tyvärr endast en timme på dagis. Hemma i vagnen brukar hon sova 1 till 1,5. Vet att det borde vara mer...

Äter hon bra? Japp, inga problem med det :wink:

Ute minst tv timmar om dagen? Ja.

Social delaktighet? Ja.

Ordentligt mörklagt rum, och svalt? Ja, dock inte kolsvart trots mörkläggningsgardin och svarta lakan. Funderar på att sätta upp ytterligare lakan i dörröppningen då det självklart kommer in ljus när vi går in och ut u rummet på morgonen...

Ramsandet:

Ska vi ramsa mer än x4 på kvällen trots att hon inte ger i från sig ett ljud? Nu har vi bara gjort x4.

Nu till taktiken för framtiden. Att solfjädra som vi har gjort går inte längre...

Imorgon på morgonen, ska vi gå in till henne överhuvudtaget när hon vaknar eller bara ramsa i passande tonläge tills vi märker någon förändring på skriket? Kan mycket möjligt pågå hela vargtimmen... Känns lite jobbigt då vi inte vill att det ska bli som fem-min metoden. Men det kanske är det enda rätta, och tillslut kanske vi uppnår dialog... :shock: ?

Alternativet är ju att solfjädra, men våra kroppar klarar inte en timme med solfjädrande, utan i så fall får det bli endast tills hon lugnat sig och då reser man sig för att sedan ramsa. OM vi gör så, hur länge ska vi ramsa utanför dörren om hon bara fortsätter att skrika?

Tack från oss!
Mamma till Edith 1,5 år.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!
Ediths mamma skrev:Vi ska hålla ut ett tag till!
:idea: Nja, inte hålla ut - genomföra :wink: :!:
Ordentligt mörklagt rum, och svalt? Ja, dock inte kolsvart trots mörkläggningsgardin och svarta lakan. Funderar på att sätta upp ytterligare lakan i dörröppningen då det självklart kommer in ljus när vi går in och ut u rummet på morgonen...
:idea: Att det kommer in lite ljus när ni går i dörren gör inget, huvudsaken är att det är riktigt mörkt när dörren är stängd.
Ska vi ramsa mer än x4 på kvällen trots att hon inte ger i från sig ett ljud? Nu har vi bara gjort x4.
:idea: Nej, ni behöver absolut inte ramsa mer om läggningen funkar bra. Långa ramsomgångar använder ni när hon behöver dem. Det gäller att lyssna av :!:
Imorgon på morgonen, ska vi gå in till henne överhuvudtaget när hon vaknar eller bara ramsa i passande tonläge tills vi märker någon förändring på skriket?
:idea: Nu gäller det att ni ser till att ni får ramsan att fungera! Den lever inte sitt eget lilla liv :wink: utan måste jobbas in, och här gäller det att ni själva är 100% övertygade om att det går! Jag tycker ni ska ge en pangramsa direkt när hon vaknar, och den ramsan SKA gå fram. Kanske inte så att hon tystnar, men lyssnar! Och när ni märker att hon lyssnar, så tystna. Och kör hon igång igen så gå in, ge en solfjäder och stå tills hon är lugn. Och sömntung. Andas tungt och långsamt.
Gå med en mjuk ramsa när hon är lugn, gå iväg och tveka inte! Börjar hon protestera så höj volymen, gå och ramsa, ramsa, ramsa! Se till att nå fram!

:idea: Bestäm er för att hon ska somna om, så att ni får väcka. Jag tror nyckeln ligger där och ha det som mål varje morgon, precis som ni har som mål att hon ska somna på kvällen. (Låtsas att klockan är två på natten - ingen skulle drömma om att ta upp barnet den tiden :wink: )

Kram och lycka till!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ediths mamma

Inlägg av Ediths mamma »

Tack för råd!!!

Imorgon ska vi göra precis som ni beskriver. Då får jag ta över, då jag förstörde i morse... :cry: Vilket jag ångrar nu...

Min man gick in när hon vaknade, och solfjädrade. Dock blev hon aldrig lugn utan bara mer och mer arg / hysterisk. Antar att hon inte ville ligga ner. Tillslut kan jag inte höra detta gråtande utan går in och gör god morgon. Då blir min man - naturligtvis - sur på mig och tycker att vi ger upp. Såklart. Så imorgon blir det nya tag!

Kram!
Mamma till Edith 1,5 år.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nya tag, såklart maken har rätt! Ett tips är att du kanske går och gör nåt annat och låter han ta morgonen, ibland kan det vara skönt att vara en bit bort :wink: . Jag brukar säga att den som har bäst attityd för dagen (natten) är den som ska ta hand om uppvaken.

Kram och lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "