fyra åringen kisser på sig varje natt

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
smurffröken

fyra åringen kisser på sig varje natt

Inlägg av smurffröken »

Hej! Jag är ny här och inte riktigt säker på om jag lägger detta inlegg på rätt plats, ber om ursäkt om det blir fel.

Nu till saken:

Mitt yngsta barn på fyra år har alltid haft ett mycket gott sovhjärta. Han blev blöjfri på dagen vid två års ålder och på natten vid två och ett halvt års ålder. Men nu har han börjat att kissa på sig. Särskilt nattetid; då han kan blöta ned sängen upp till 3-4 gångar per natt- och minst 1 gång per natt. Vilket givetvis känns mycket pinsamt för honom, även om vi försöker att inte göra någon stor sak av det, men även mycket tröttsamt för oss alla. Detta har pågått sedan december. Han dricker lite till kvällen och vi har varit i kontakt med BVC som bara säger att det går över...vi börjar bli desperata och behöver hjälp.

Finns det någon vänlig själ där ute som kan ge oss lite råd? Vad gör vi?
Mamma till 3
födda: November 1999, Juli 2002 och Januari 2005...
....och önskar mig flera....
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Smurffröken och varmt välkommen till Forumet :D

Jag flyttar din fråga till "Mat, mage och barnakropp", där kommer du att få hjälp.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Jag kan inte se denna frågan på "Mat, mage och barnakropp"? Också jag har ett liknande problem med min 4-åring om än inte fullt lika allvarligt som Smurffröken. Så jag är väldigt intresserad av vilka råd folk har att ge. :)
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Emmy

Inlägg av Emmy »

Hej

Jag kanske inte heller kan ge något råd, för vi har samma situation med vår 4 åring, men kanske lite tröst... Bland vår sons jämnåriga som blivit helt blöjfria tidigt verkar många ha det som vi. Antingen får de långa "återfall" eller "återfall" i perioder. Visst blir man jättetrött när man måste upp och bädda rent x flera, men vi är av tron att det kommer gå över. Många har ju kvar nattblöjan länge, men vi har som ni slutat med den och vill nu inte ta tillbaka den. Vi har tagit upp vår son och kissat honom i sömnen (när han kommer in i dessa perioder) när vi gått och lagt oss framåt kl. 23, men vi vill helst att han ska vakna själv när han blir kissignödig och det gör han också vissa perioder. Men han sover sällan en hel natt utan att kissa alls.
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Tänkte bara berätta hur vi har gjort med detta problem. Nu kissar inte vår son i sängen varje natt, men när det väl händer så går det i perioder oftast. Jag tycker mig ha märkt att dessa perioder ofta sammanfaller med att någonting annat jobbigt pågår i livet. Ofta kan det vara att han är lite förkyld till exempel. Jag brukar hjälpa honom att bädda om på natten och sedan på dagen får han mer eller mindre själva tvätta sängkläderna. I alla fall brukar han få ladda tvättmaskinen själv och även bädda nytt i sängen.

Jag vet att AW inte tycker man ska börja använda blöja igen när man väl har slutat. Men har han kissat i sängen mer än två nätter i rad brukar han faktsikt få ha nattblöja på sig. Jag upplever själv att han tycker det är en ganska stor lättnad eftersom han då slipper oroa sig för om han ska kissa i sängen i natt. han verkar inte tycka att det är konstigt på något sätt att få ha blöja på sig. Och så fort han har varit torr en hel natt så skippar vi blöjan igen. Det var en period runt jul som var extra jobbig. Då sov han nog med blöja en hel månad tror jag. Men seedan dess har det gått ganska bra och det har på sin höjd handlat em en eller två nätter som han haft blöjan.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Jannah

Inlägg av Jannah »

HONUNG! det har funkat på mig och andra jag känner när de var små... en matsked varje kväll skall funka utmärkt enligt min kära mamma :heart:
:heart: Mamma till Yasmine :heart: 15 September 2008 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"