Vaknar tidigt pga hunger?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Tria

Vaknar tidigt pga hunger?

Inlägg av Tria »

Lille herr bestæmd har aldrig riktigt kurats utan mer fått standardmodellen vilket har funkat ok. Dock funderar vi hur vi ska få bort de tidiga morgonarna som alltid funnits. Han sover idag 10-11h per natt, somnar fin fint kl 19:00 efter en gulligt monolog i rummet och sover fram till 05:30 vanligtsvis...
Ibland till 06:00 då vi væcker men de ær mycket sællan :? mer vanligt att han vaknar 05:00 och gråter. Først lite frågande då en ramsa hjælper och det ær tyst ca 4 min sedan blir det ledsnare och ledsnare och nær ramsan ej lugnar længre går vi in och gør god morgon. Han blir dock inte nøjd føren han får vællingen, en gång tog vi upp kl 05:10 då han legat och gråtit till och från sedan kl 4:30, ramsat nær det behøvdes,han bara surplade upp vællingen och sommnade sedan om.
Eller ær det det att vi ej tagit ledningen och væckt honnom? Dagarna funkar perfekt och det æts mycket bra (tjockis) och sovs men han ær ændå vrålhungrig nær det vaknas.

05:30 vælling
11:00 lunch
16:30 middag
18:00 vælling

En extra fråga: hur længe ær ok att han arg skriker. Dvs høga toner men det lyssas på ramsan men børjas direkt då ramsan ær slut igen. Som det ær nu blr det ju dryga 30 min ibland. Kænns fel.

tack
Lilla gossen född 080410 och BB anda med SM som hjälp från början.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej tria och välkommen hit!

Jag tycker din lille herre får för lite mat under dagen!
05:30 vælling
11:00 lunch
16:30 middag
18:00 vælling
Såhär på ett ungefär har mina ätit när de varit året:

7.00 välling
8.00 frukost (fil / macka / mjölk osv...)
11.30 lunch
14.00 mellis (macka / fil / frukt / nyponsoppa osv...)
16.30 middag
19.00 välling

Så en andra frukost och ett mellis på eftermiddan tror jag absolut han behöver, vissa dagar kanske ett litet mellis på fm också?

Några frågor:

Utevistelse - minst två timmar per dag?
KOLmörkt i rummet?
Svalt i rummet?
Social delaktighet?
Hur lång dagvila har han?

Många frågor fick du, men dåligt med svar :wink: fast det är viktiga frågor!

Kram så länge!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tria

Inlägg av Tria »

Ursækta sena svar. Har inte Internet så passar på nær jag ær dær det finns.

Så mellis rekomenderas klassa det som genomført. Som sagt så har han verkligen ætit nog totalt, hoppar upp en halv kurva på senaste BVC besøken. :shock:
.

Utevistelse: 2-3 ggr per dag pluss vi har nu altandørren øppen så han går ut o inn lite som han vill.
Sosial delaktighet: Lagar mat, tvættar, stædar och ibland øppna førskolan.
Dagssømn var/ær: 09:00-10:30 14:00-14:45 men ibland sommnar han ej på em passet så då tar vi bara ett pass næsta dag på 2:15. Børjar fundera på att byta till endast ett kl10:00-12:30 och sedan 5 min om det behøvs
NU det ve ej gør enligt boken :?
Normalt mørk och ca 20 grader varmt. Tror ni verkligen det kan vara så enkelt? Ær så rædd att han ska frysa om det ær kallt då han kryper runt i sømnen. Sen ær det snart sommar och då kontrolerar vi ej værmen.

Vi hørs.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tror att det är lite olika faktorer som gör dessa tidiga uppvak.

:arrow: Absolut mer mat som Mia skrev. Även om han är rund och har gått upp så betyder inte det att han är mätt. Men detta har du redan fixat. :D
Bara låt honom äta tills det säger stopp. Vid varje måltid så behöver ni inte tvivla på att han får tillräckligt med mat.

:arrow: Lite mer sömn på dagen kommer också göra att han sover längre på morgonen. Jag tror som du att det är en bra ide att börja med 1 dagvila. Tycker dock sovtiden är lite tidig. Det blir många timmar att vara vaken för en sån liten på eftermiddagen. Övertrötta barn har en tendens att vakna alldeles för tidigt på morgonen. Om jag vore du så hade jag bestämt mig för en 12 timmars natt och 1.5-2 timmars dagvila mitt på dagen. T ex 19-07. Sova 12-13.30/14.

:arrow: Ännu mörkare i rummet. Det ska vara kolsvart så att du inte kan se ngt. När man har för ljust så vaknar barnet alldeles för mycket av de tidiga morgonljuset. De har mycket svårare att somna om när de väl fått in ljus i ögonon.(Tror att det är så att deras seratoninhalt i kroppen ökar supersnabbt av ljuset. Seratonionet gör att de blir pigga).

Svalare behöver det också bli. 20 grader är alldeles för varmt. :D
Så sänk temperaturen. Gärna öppet fönster med frisk luft och mörklägg bättre.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Tria

Inlägg av Tria »

Har som sagt børjat med två mellamål med, vaknar faktist aldrig kl 05:00 utan først 05:30 :) Går åt rætt håll. Ska ta tag i folien ikvæll. Nær det gæller att ha det svalare vad har era før pjamas? Ræcker det med vanlig tunn i bommul?

Har gått tillbaka till två sovpass igen då han ær næstan stort omøjlig att hålla vaken på morgonen (tyder ju på att han helt klart behøver sova till 07:00) men han somnar kl 08:00 om man ej ær ute och då blir han vældigt grining och orkar inget.

05:30 vaknar gnæller
06:00 Morgon+vælling
08:00-09:30 Sova
10:00 Mellanmål
12:00 Lunch
14:00-14:45 Sova
15:00 Mellanmål
17:00 Middag
18:30 Vælling
19:00 Sova natt

Tack før att ni hjælper fast vi bara har det "klassiska" tidiga morgonar problemet. :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "